Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1542 ggr
[2katter2kärlek]
2016-12-13 11:43

irriterad hud rumpa och runt underliv

Jag har en mycket långhårig honkatt som har alltid varit extremt dålig på att tvätta sig efter toa besök. :-? 
Detta har resulterat att jag måste klippa ner henne så inget kiss eller bajs fastnar.
Denna gång hade det gått lite längre med klippning och när jag klippte så va hon väldigt röd i huden.
Jag har fått tvätta vart annan dag med pads med vatten. Hon verkar inte tycka denna procedur verka jobbig för hon kommer springandes varje gång jag ska göra detta.
Förra veckan såg det ut som det äntligen börja bli bättre men nu känns det som jag inte får bukt på det.
Hon äter och dricker som hon ska och har inga problem med kisseriet eller bajsandet.
Det är inte analsäckarna utan hud irritation efter kiss och bajs.
Varje gång jag tvättat så blir hon ill röd.
Hon försöker tvätta själv när jag tvättat men märker hon inte riktigt når till området.
Något tips på hur jag kan göra?
tänkte vända mig hit för tips för blir det inte bättre denna veckan eller försämrad så får vi åka till veterinären.

Annons:
Vixxen
2016-12-13 12:50
#1

Kanske smörja med Idomin efter tvätt?

nypisnina
2016-12-13 13:00
#2

Ta en tvättlapp med varmt vatten och barnolja och tvätta rent med. Min ena nakenkatt hade lite hudirritationer ibland och det hjälpte direkt. Det är inte farligt för katten och det återfuktar huden samtidigt som olja tvättar rent.

[2katter2kärlek]
2016-12-13 13:26
#3

Jag har ingen barnolja hemma och tänkte om man kan ta kokosolja?

jollycox
2016-12-13 13:48
#4

#3 Ja det kan du. Jag skulle nog säga hellre kokosolja än barnolja då barnolja brukar innehålla lite mindre trevliga ingredienser.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[2katter2kärlek]
2016-12-13 14:22
#5

Tack så hjärtligt för svar. Man blir nojjig när ungarna blir sjuka eller krassliga. Men då provar jag veckan ut och har de inte blivit förbättring så blir det veterinär bokning på måndag. Make tycker jag är för mycket"på" och tycker att jag ska låta det vara. Har ju klipper henne minimalt runt rumpa och underliv och tvättar vart annan dag och bland varje dag. Tycker nästan huden bliv värre efter varje tvätt för den blir riktigt röd. Hon gillar som sagt när det är tid för tvätt för få fort jag sätter på kranen så kommer hon. Blöter ner ca 5-6pads med riktigt med vatten och sen tvättar av henne. vill inte irritera huden mer än vad den är.

ApanAnn
2016-12-13 16:04
#6

Är huden riktigt irriterad så är vatten också uttorkande. Hellre tvätta med olja om din tvätt verkar göra det rödare.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Uppkatten
2016-12-13 16:26
#7

Man kan alltid ringa till veterinären och be om goda råd per telefon.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[2katter2kärlek]
2016-12-13 18:31
#8

Det blir att ringa veterinären på måndag om jag ej sett förbättring. har tvättat med olja idag och bestämt att låta de nu vara och vila. Jag kommer ha koll varje dag så det ej blir värre+ om hon får lite bajs i pälsen ska jag endast ta där och inte "tvätta upp allt".  Nu hoppas jag på att det blir bra❤️

[AnimeV4]
2016-12-14 01:11
#9

Jag skulle ha rakat eller klippt ner området, kört koksalt och smörjt in med något snällt såsom idomin/zinksalva, aloe vera eller olja.

[Devya]
2016-12-14 07:56
#10

Kan ju nog vara så att katten inte klarar av allt vatten. Det är ju inte precis meningen att vi ska tvätta dem så pass ofta. Jag hoppas att veterinären kan hjälpa om inget annat fungerar.

[2katter2kärlek]
2016-12-21 22:21
#11

UPDATE: jag har haft koll varje dag och inte tvättat upp henne som innan med våta bomull pads. Hon har blivit mycket bättre. måste dock klippa ner päls runt  rumpan o underliv. Nu är hon lite rosa på vissa ställen. Dock idag efter hon kissat, ca 1 h efteråt så nämnde maken hon varit i lådan. Tog en torr bomull pads och badda av henne(som det ej är vått) Då blev den gul/brun. Dubbelkollade i kattlådan i kisset men fann inget där.

Hon kissar 2 gånger /dygn och normala klumpar. Äter som vanligt och leker som vanligt. Inget förändrat där.Hon är även kastrerad. är det den lilla pälsen och koncentrerat urin som ställer till det.?Inga flytningar eller onormalt. annars från underlivet.

Har haft en annan katt som hade problem med inflammation i urinblåsan men där va det ofta små kissande och påverkad.

[Devya]
2016-12-22 06:41
#12

Skulle du kanske kunna sluta klippa henne helt och hållet och istället tvätta enbart pälsen då den blir smutsig? Så gjorde vi åtminstone med en långhårig kisse som vi hade och det fungerade ju utan några problem alls.

Tycker ändå att du kan uppsöka veterinär för råd oberoende. :)

[2katter2kärlek]
2016-12-22 07:25
#13

Det blir bättre när hon klipps. Det har hon gjorts i 5år. =)

vi ska åka in på onsdag om det inte blir värre innan, och åker in då. Men huden ser 90%bättre ut och det känns bra. Blev bara lite orolig igår när man såg bomulls padsen gul brun och spelar ju upp värsta senariet i huvudet som vanligt.

Vi har bytat tillbaka till vår vanliga luktfria Kattsand oxå. Tänkte det kunde vara en bifaktor oxå som kunde påverka.

Annons:
[Devya]
2016-12-22 17:01
#14

#13 "Parfymfri" Kattsand är alltjämt att föredra skulle jag vilja påstå åtminstone. :)

Hoppas att det ordnar sig för kissen! Berätta gärna vad veterinären sa sen. :)

[2katter2kärlek]
2016-12-24 12:16
#15

Har en glad nyhet. Redan igår såg jag enorm förbättring. När jag torka henne igår så va det väldigt koncentrerat kiss. Inget brunt och idag morse så hon helt återställd ut! Tänkte trots allt prova ta en pads efter hon kissat och inget märktes!🙂 Detta måste ju tyda på att hon troligtvis har reagerat på kattsanden. Har bytt tillbaka till hennes vanliga sand. Hon kanske sitter väldigt lågt när hon kissar så hon fått reaktion. Värt att nämna till andra som kanske har problem. Jag har koll varje dag så inget konstigt dyker upp. Men är otroligt glad iallafall och lättad.=) God jul alla.

Upp till toppen
Annons: