Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1274 ggr
Cat lovers
12/11/16, 2:16 PM

Ska skaffa katt

Jag ska snart skaffa katt och jag ser framemot det super mycket. Jag undrar vad man ska tänka på. Självklart har jag läst på hur mycket som helst och pratat med andra kattägare. Men jag har aldrig haft en katt innan. Jag bor i en en lägenhet på nedre botten och har två tonåringar och en man. Vi ska skaffa två katter från samma kull. Jag undrar om ni har något tips på saker man ska tänka på för jag vill inte missa något viktigt.

Annons:
Aleya
12/11/16, 2:26 PM
#1

Kastrering bör du göra. Kanske lära dom gå i koppel om du inte ska ha dom som innekatter. Märka och vaccinera om det inte är redan gjort. Skaffa försäkring. Ha två kattlådor (minst) En bra sak är typ klöspelare/träd för katterna att klösa på. Feliway kan vara bra att ha om katterna är nervösa och otrygga dom första dagarna. Transportbur till när ni hämtar dom och spray den med Feliway.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ominous
12/11/16, 2:44 PM
#2

Tänk på att vi har väldigt många hemlösa katter i Sverige som vill ha ett hem. Många katthem har kattungar om det är viktigt! 

Om ni inte vill adoptera från katthem så försök hitta en seriös uppfödare som är medlem i en kattklubb. Så stödjer ni inte oseriös buskavel där folk pumpar ut katt efter katt

I wish I could write as mysterious as a cat

ApanAnn
12/12/16, 1:30 PM
#3

Tänk på att säkra utgångar ur huset. Dörrar, fönster osv. så att kissarna inte kan smita ut. Skaffar ni kattungar så är det en massa annat som behöver säkras också. Tippskydd för hyllor och sånt, utrensning bland krukväxterna, häftmassa under blomkrukor och pynt… Titta på försäkringar, eller hör efter om ni kan ta över uppfödarens försäkring för katterna. Är katterna inte redan försäkrade kan det vara en röd flagga beroende på situation. Måste ni nyteckna en försäkring gäller den oftast inte från dag ett. Är lägenheten stor kan det vara tryggare för katterna att få börja vara i något/några rum först för att skapa ett tryggt revir innan ni öppnar upp överallt. Jag hade mycket nytta av boken Cattify to Satisfy av Jason Galaxy när vi skaffade våra två huskatter (Två unga vuxna katter från katthem). Jag köpte den digitalt till surfplattan.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Katthemsmatten
12/12/16, 5:08 PM
#4

Nya försäkringar gäller aldrig från dag ett. Det är 3 veckors karenstid innan de börjar gälla. Uppstår sjukdom/skada under den tiden kommer det att exkluderas ur försäkringen. Dvs du får ingen ersättning om samma sjukdom återkommer eller om skadan har medfört någon form av problem för katten som kräver veterinärvård. Därför är det viktigt att köpa en katt som redan är försäkrad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Catlover7
12/12/16, 6:03 PM
#5

Svedeas kattförsäkring är karensfri. Den gäller från dagen efter att man tecknat den. Den täcker även FORL upp till 6000 kr/år, vilket jag sett att många andra kattförsäkringar inte gör.

Honestyisdead
12/13/16, 11:28 AM
#6

#4 Jag bytte till moderna när jag köpte mina katter. Det var ingen karens. Började gälla samma dag.

Annons:
Katthemsmatten
12/13/16, 12:27 PM
#7

#6 Det väsentliga ordet är bytte vilket innebär att katterna alltså redan var försäkrade. Det är skillnad när det handlar om en nyteckning. 

#5 Svedea ska jag faktiskt ta och kolla upp. Låter litet märkligt att de inte har karens. Blir ju litet som att man skaffar reseförsäkring när man redan är inlagd för vård under semestern, så jag ska se vad det är för hake. FORL är ju bra, men frågan är hur det ser ut med maxbelopp på äldre katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Katthemsmatten
12/13/16, 12:36 PM
#8

#5 Jag har kollat det här med karensfriheten och enligt bolagets sammanfattning av försäkringsreglerna står:
"I följande fall är försäkringen alltid karensfri: • Skada orsakad av plötsligt yttre våld • Vid nytecknad försäkring om djuret haft motsvarande försäkringsskydd hos annat svenskt bolag och djuret har ett oavbrutet försäkringsskydd."

Här är länken till den villkorssammanfattning som finns på nätet. https://www.svedea.se/media/121811/villkorssammanfattning_katt.pdf 

Jag orkade inte läsa igenom de fullständiga villkoren just nu, men jag ska försöka utröna vad som händer med försäkringen när katten åldras. Många bolag drar ned på ersättningen när katten passerar 8-årsdagen. Det är egentligen oftast när katten blir äldre som man verkligen behöver en försäkring. Precis som med oss människor ökar sjukdomsrisken med stigande ålder.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helga21]
12/13/16, 7:44 PM
#9

Alla bolag har karens då det gäller sjukdom då det kan vara så att den uppstått hos säljaren därför 3 veckors karens utom om man tar över en befintlig försäkring som jag gjorde nu i Moderna men det gäller även andra bolag. Olycksfall gäller från första dagen! 

I Svedea så får du inga förbehåll ifall katten har varit sjuk men tillfrisknat från åkomman.

Här finns mycket mattnyttig att läsa

http://www.kattstatus.se/

burmamys
12/14/16, 11:39 AM
#10

Lästips, om allt ifrån val av katt, själva köpet, och till förberedelserna hemma:

http://burma.ifokus.se/articles/578b6567ce12c47b54000700-att-kopa-katt?discussions-1

Cat lovers
12/25/16, 1:54 PM
#11

Tack för alla tips ni har gett mig!

Upp till toppen
Annons: