Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4945 ggr
Sjuttan
2016-12-10 15:47

Doppar tassen i vattenskåler för att dricka!

Har inte varit inne här på länge, så kanske någon annan redan tagit upp det här beteendet. Min ena katt har börjat stanna inomhus på dagtid, ibland flera dygn i sträck. Han är 10 år och ett helt nytt beteende för honom. Eftersom han är inne så mycket nu, har jag sett att han gärna dricker vatten genom att sitta vid vattenskålen, doppa tassen i vattnet och slicka av. Han kan hålla på en bra stund. Har funderat på om han har svårigheter att böja sig ner till vattnet och provade att ställa fram vatten i en skål på fot. Men det var bara intressant i början. För övrigt har han samma beteende som förr. Är lugn o harmonisk, älskar sin matte o visar det nästan överdrivet. Vill ha långa kelstunder på kvällarna då han ligger i mitt knä, spinner och ofta dreglar. Kommer även ibland på natten o väcker mig med dina kärleksanfall. Älskar honom mycket o vill förstås att han ska ha det riktigt gott. Har någon en förklaring till detta? Han kanske bara tycker att det är kul? Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
VildaVittra
2016-12-10 15:55
#1

Helt normalt. När jag växte upp hade vi en katt som älskade att doppa tassen i glasen med rester av filmjölk i bottnen. Det stod alltid odiskade glas på diskbänken åt honom. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annzoo
2016-12-10 16:45
#2

Helt normalt. har flera katter som gör så alt "klappar" vattenytan innan de dricker

Sjuttan
2016-12-10 17:06
#3

Tack! Så trevligt! Av alla katter jag haft genom åren har ingen annan gjort det. Inte heller min andra nuvarande kisse. Uppskattar kunskapen jag fick av er. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Carmarino
2016-12-10 17:38
#4

Hade en katt en gång som ville dricka vatten från badkarskranen, men inte direkt ur kranen. När jag satte på den så hoppade han upp i badkaret och ställde han sig med tassarna på badkarskanten så att vattnet rann över det ena frambenet. Sedan slickade han sig på benet för att få i sig vattnet.🙂

Har även haft katter som gjort som din katt. Tror det kan vara för att de ibland har svårt att se var vattenytan är, men det är bara min egen teori.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sjuttan
2016-12-10 18:16
#5

Okej. Roliga djur vi har! En katt jag hade för många år sedan, älskade att sitta på diskbänken och ha en riktigt tunn vattenstråle att leka med. Ibland rullade han ihop sig och låg i slaskhon (heter det så) men då helt utan vatten förstås. Lite knäpp var han nog. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Babydino
2016-12-13 01:23
#6

Min katt gillade att dricka från rinnande vatten ur kranen och ur vanliga dricksglas. Hon fick också för sig att dricka rester från diskhon, handfat och badkar/dushkabin - vilket jag inte var okej med pga tvål osv så lyfte bort henne, haha.  Hon hade alltid en skål med nytt vatten varje dag i en skål med fot så att det skulle vara mer bekvämt, men det var ändå mer intressant med vattenkranen eller ett riktigt glas som hon sett att vi människor använder. Haha söt.

Annons:
Sjuttan
2017-02-14 13:53
#7

Min älskade Sixten som för två månader sedan började dricka vatten med ena tassen fick sedan problem med munnen. Veterinären kunde se ett litet sår i tandköttet och ordinerade antibiotika. jag tyckte inte han blev bättre, så jag gav honom en omgång till. Tyvärr tyckte jag att han snarare blev sämre, så igår ringde jag "veten" igen och bad att få komma och få honom sövd så att munnen kunde undersökas ordentligt. Det visade sig att han hade ett STORT cancersår på baksidan av tungan och eftersom detta var mycket smärtsamt och hade mycket dålig prognos fick han somna in. Min sorg är utan vett och sans. Har aldrig förr sörjt något av mina djur så här. Funderingar kommer nu förstås i efterhand. Kunde sättet att dricka vatten bero på att det gjorde ont att sträcka ut tungan o lapa vatten? Borde jag från början bett "veten" att söva honom och undersöka munnen ordentligt? Är förtvivlad över att han haft så ont och att jag inte fattat detta tidigare. Att dricka vatten med hjälp av tassen upphörde gradvis. Men han började dregla och var ofta våt av saliv på bröstet. Men han dreglade även när han mådde riktigt gott, så jag blev bara lite misstänksam. Sista veckan hade han även svårt att stänga munnen helt, hade en liten springa öppen så man kunde se tungspetsen. Är tacksam att jag tog tag i det hela igår och att han inte längre plågas. Men lider av att jag inte gjort det tidigare. Vet inte vad jag vill säga med detta kanske bara bearbeta min sorg. Har aldrig förr haft ett djur som gett mig så mycket kärlek. Är tacksam över att ha katten Stina och vovven Loppa kvar. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Soligajag1
2017-02-14 22:23
#8

Va roligt med din kisse ,

#0

 

Helt normalt i mina ögon, , han/ hon kanske vill ha färskt vatten hela tiden , funderar på o köpa en sådan vatten maskin för katter så vattnet är nytt o fräscht hela tiden.

Såhär gör min ena kisse Tjatte , dricker ur mitt glas, , 🙂

HH 🙂

Sjuttan
2017-02-14 22:25
#9

Roligt????

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

burmamys
2017-02-15 11:21
#10

#8 kan inte ha läst hela tråden…? Så oerhört sorgligt att Sixten fått cancer! Det som såg ut som ett gulligt beteende var alltså Sixtens försök att hantera smärtan i munnen. Förstår att du sörjer en älskad familjemedlem, men hoppas du inte förebrår dig, för det är verkligen inte lätt att veta. Du gjorde helt rätt tycker jag, som ifrågasatte när antibiotikan inte hjälpte. Och genom att berätta här kanske du kan hjälpa någon annan katt i liknande situation. Stor kram! ❤

Sjuttan
2017-02-15 14:09
#11

Tack snälla!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Soligajag1
2017-02-15 16:09
#12

#9   Jag läste det första du skrivit och berättade att din katt doppade tassen i vattenskålen för att dricka.  

Ingenting om cancern. Det va väl inte kul, den tråden läste jag efteråt, Förstår nu att det va jobbigt för din katt! 

Ber om ursäkt om det blev ett missförstånd. 

Varma Kramar // Soligajag_1 🤗❤️

HH 🙂

Sjuttan
2017-02-15 17:26
#13

Okej. Tack. Kram tillbaka.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sjuttan
2017-02-16 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej igen Soliga jag! Mitt i chocken häromdagen blev det inte att jag svarade på det du egentligen skrev om. Förlåt. Den katten jag har kvar, fina Stina, älskar att kolla allting i glas. Och om det är vatten ska det avsmakas. Därför har jag alltid lock på mitt vattenglas eftersom jag inte gärna vill dela saliv med henne. Hon gör precis som på din bild. Hon är en mycket rar kisse som lägger ner mycket jobb på att väcka mig på morgnarna. Själv vill jag sova tills klockradion startar. Hon sitter då vid mitt huvud, killar mig med morrhåren i ansikten, biter försiktigt i mitt hår. Övergår till en av mina händer och biter mkt försiktig i mina fingertoppar och slickar på mina händer och fingrar. Ibland slår jag upp ögonen i "förtid" och ser hennes stora ögon över mitt ansikte, då blir jag faktiskt full i skratt. Är det fler än jag som har levande väckarklockor? Tänk så mycket glädje våra djur ger. Bifogar bild av Stina och Sixten (den röda) som nu är borta. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

burmamys
2017-02-16 12:49
#15

Vilken mysig väckningsrutin! 😊 Jag blir också väckt av mina katter. De sover på varsin sida och slickar mig på armen och nosar mig i ansiktet när det är dags att vakna. Men om jag är svårväckt övergår de till att trampa runt på mina bröst, slå mig i ansiktet med tassen eller svansen, och skrikjama på ett mindre mysigt sätt…! 😆 Så att sova vidare är liksom inte ett alternativ i mitt fall! 😉 Men jag är glad att de håller tiden väldigt punktligt och inte börjar väcka mig jättetidigt. Kl.07.00 alla dagar för deras frukost, och om vi har sovmorgon blir väckning nr.2 kl.09.00. Tänk att de har så god tidsuppfattning!

Carmarino
2017-02-16 13:19
#16

#15 De har nog en inbyggd mat- och sovklocka. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-02-16 16:47
#17

#16 Ja visst är det lustigt? 😊

Volpes
2017-02-18 01:04
#18

Ja, jag har också levande väckarklockor här hemma. När de börjar bli hungriga så börjar de även busa med varandra, vilket betyder springa runt i sängen som en galning 🤪. När den äldre katten Ymer även tycker att nu är det nog med sovandet så hår han upp och ställer sig på mig och börjar trampa mig på halsen, han gör så när han är gosig, men ja  hans 5kg tryck gör så att jag får svårt att andas och då är det svårt att inte vaka till ordentligt 😛

Sjuttan
2017-03-10 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Min fina Stina som försöker trösta mig i sorgen efter Sixten. Hon kan göra sig förfärligt söt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

burmamys
2017-03-11 12:19
#20

Naaaw så söt hon är! ❤ Ja katter är fantastiska! 😊

Annons:
Sjuttan
2017-03-11 16:31
#21

Tack, visst är hon.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lioness90
2017-03-20 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här är min väckarklocka, aka Ninja Wasabi. Just denna bilden togs när jag vaknade i soffan av att det gjorde ont i skalpen. Vände mig lite och ja, där låg älsklingen i sitt träd och lekte med mitt hår. Han har även väckt mig med att börja tugga på mina tår (inte direkt försiktigt) samt nosat mig i ena ögat. 😋

Upp till toppen
Annons: