02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Doppar tassen i vattenskåler för att dricka!

2016-12-10 15:47 #0 av: Sjuttan

Har inte varit inne här på länge, så kanske någon annan redan tagit upp det här beteendet.
Min ena katt har börjat stanna inomhus på dagtid, ibland flera dygn i sträck.
Han är 10 år och ett helt nytt beteende för honom.
Eftersom han är inne så mycket nu, har jag sett att han gärna dricker vatten genom att sitta vid vattenskålen, doppa tassen i vattnet och slicka av. Han kan hålla på en bra stund.
Har funderat på om han har svårigheter att böja sig ner till vattnet och provade att ställa fram vatten i en skål på fot. Men det var bara intressant i början.

För övrigt har han samma beteende som förr. Är lugn o harmonisk, älskar sin matte o visar det nästan överdrivet. Vill ha långa kelstunder på kvällarna då han ligger i mitt knä, spinner och ofta dreglar. Kommer även ibland på natten o väcker mig med dina kärleksanfall. Älskar honom mycket o vill förstås att han ska ha det riktigt gott.
Har någon en förklaring till detta? Han kanske bara tycker att det är kul?
Aa.

Anmäl
2016-12-10 15:55 #1 av: VildaVittra

Helt normalt. När jag växte upp hade vi en katt som älskade att doppa tassen i glasen med rester av filmjölk i bottnen. Det stod alltid odiskade glas på diskbänken åt honom. Cool

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-12-10 16:45 #2 av: annzoo

Helt normalt. har flera katter som gör så alt "klappar" vattenytan innan de dricker

Anmäl
2016-12-10 17:06 #3 av: Sjuttan

Tack! Så trevligt! Av alla katter jag haft genom åren har ingen annan gjort det.
Inte heller min andra nuvarande kisse.
Uppskattar kunskapen jag fick av er.
Aa.

Anmäl
2016-12-10 17:38 #4 av: Carmarino

Hade en katt en gång som ville dricka vatten från badkarskranen, men inte direkt ur kranen. När jag satte på den så hoppade han upp i badkaret och ställde han sig med tassarna på badkarskanten så att vattnet rann över det ena frambenet. Sedan slickade han sig på benet för att få i sig vattnet.Glad

Har även haft katter som gjort som din katt. Tror det kan vara för att de ibland har svårt att se var vattenytan är, men det är bara min egen teori.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-12-10 18:16 #5 av: Sjuttan

Okej. Roliga djur vi har!

En katt jag hade för många år sedan, älskade att sitta på diskbänken och ha en riktigt tunn vattenstråle att leka med.

Ibland rullade han ihop sig och låg i slaskhon (heter det så) men då helt utan vatten förstås.

Lite knäpp var han nog.

Aa.

Anmäl
2016-12-13 01:23 #6 av: Babydino

Min katt gillade att dricka från rinnande vatten ur kranen och ur vanliga dricksglas. Hon fick också för sig att dricka rester från diskhon, handfat och badkar/dushkabin - vilket jag inte var okej med pga tvål osv så lyfte bort henne, haha.  Hon hade alltid en skål med nytt vatten varje dag i en skål med fot så att det skulle vara mer bekvämt, men det var ändå mer intressant med vattenkranen eller ett riktigt glas som hon sett att vi människor använder. Haha söt. 

Anmäl