Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1056 ggr
Josse016
12/9/16, 7:20 PM

Kastrering (!)

Blir inte riktigt klok på en sak.. läser man runt om Kastrering så står det på vissa sidor (som t.ex. agrias hemsida) att Kastrering vid lägst ålder är 4 mån… samtidigt skriver agria på andra ställen som svar på kommentarer (samt andra sidor som också skriver ut) att Kastrering rekommenderas vid 6 mån som lägst. Så det står lite olika beroende på vart man läser. Vilken ålder kastrerade ni era katter i ?

Annons:
Honestyisdead
12/9/16, 7:25 PM
#1

Nya rekommendationen är från 4 månader. 6 månader var det tidigare.

Ominous
12/9/16, 7:26 PM
#2

Anledningen till att det står olika är att rekommendationen ändras för runt ett år sen. Innan rekommenderade man från 6mån, numera rekommenderar man från 4mån. 

Ska du ha utekatt rekommenderar jag dig verkligen att göra det vid 4mån. Katter kan bli könsmogna väldigt mycket tidigare än man tror. Har du innekatt tycker jag du ska göra vad du känner dig själv mest bekväm med. Jag tycker 4mån är lite väl tätt in på att man får hem katten, därför väntade jag till 6mån.

I wish I could write as mysterious as a cat

Honestyisdead
12/9/16, 7:30 PM
#3

#2 Inte bara utekatt utan om man har flera katter av olika kön.

Pialinn
12/9/16, 8:41 PM
#4

Min portugisiska vildkatt kom till mig vid ca 3 månaders ålder. När jag tyckte hon var stor nog för sterilisering, for jag till veterinär. Där upptäckte vi en mycket svag tatuering i örat. Veterinären sa att hon redan var steriliserad. Glömd fråga vid vilken ålder de gör så i Portugal, för hon måste ha varit bra mycket yngre än 4 månader vid ingreppet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

annzoo
12/9/16, 9:49 PM
#5

de var många år sedan nu men jag hade en hane som kastrerades vid 15veckors ålder. Redan då hade de en 5månadersgräns på hanar men jag hade kunnat kastrerat denna hane ännu tidigare sa veterinären då jag sa att han vägde 1,8kg som 12veckors :p

#4 i vissa länder kastreras katter vid 12v ålder ibland ännu tidigare har jag för mig.

Halvdansken
12/9/16, 11:31 PM
#6

Minimum 2 kilo, sa vår veterinär.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Belimas
12/10/16, 12:19 AM
#7

TS
Katter kan kastreras redan från 12 veckors ålder, det är många uppfödare som kastrerar sina kattungar runt den åldern innan de flyttar till sina nya hem. Nu är det långt ifrån alla veterinärer som gör det då det är lite mer komplicerat när allt är så smått men det finns ett par stycken.

Jag har oftast kastrerat mina när de var runt 6 månader, min nuvarande var ett par år gammal när hon kastrerades (okastrerad hittekatt).

Josse016
12/10/16, 12:34 AM
#8

Men dåså förklarar en hel del :)! Tack för alla svar. 12v låter alldeles för tidigt enligt min åsikt oO kanske går bra att göra det vid den åldern men risken vid narkos och annat blir ju större med tanke på att de är så pass små. Min kisse är en hankatt och dessutom innekatt men vill ändå kastrera så tidigt som möjligt för både kattens och min skull :) så var skönt att få de ur världen och få det svart på vitt ^.^

Siggebus
12/10/16, 8:45 AM
#9

Förr (typ när jag växte upp på 60-talet) rekommenderade man kastrering vid 1 års ålder för de var då man ansåg dem vara könsmogna (!) 😮
Den åsikten har jag fortfarande stött på i något forum där man frågade efter lämplig ålder - måste vara någon lika gammal som jag men som inte hängt med i utvecklingen! 😃

Belimas
12/10/16, 1:53 PM
#10

#8
Det finns fördelar med att kastrera så tidigt med men jag är varken för eller emot det då jag inte är så påläst, jag förstår dock de uppfödare som gör det.

[helga21]
12/10/16, 2:35 PM
#11

# 6 Min katt från Danmark kastrerades vid  12 veckors ålder och han vägde då inte några 2 kg :)

Även i Sverige så kastrerar vid 12 veckors ålder. 4 månader är en rekommnedation inget annat.

Josse016
12/10/16, 3:51 PM
#12

Okej :) det funkar säkert hur bra som helst med att kastrera en så ung katt som 12v. Men jag skulle nog inte våga göra de för ju mindre de är ju större risk är det vid narkosen. Visst de finns alltid en risk men man vill ju inte öka risken :)

Halvdansken
12/10/16, 11:27 PM
#13

#11. Det var narkosen som var det viktiga sa vår veterinär, och då ville de att katterna skulle väga minst 2 kg. Hade inget med åldern att göra. Våra två var ca 15 veckor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: