Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 839 ggr
LaPrincipessa
12/8/16, 6:13 PM

Allergivänliga raser?

Vad finns det för allergivänliga kattraser? Vill gärna vet alla! :)

Annons:
Fridaaaa
12/8/16, 6:35 PM
#1

Egentligen bara sibirisk katt som räknas till det.

Men man får kolla individuellt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vixxen
12/8/16, 6:45 PM
#2

Det beror på vad man är allergisk mot… (Päls, hud-epitel, saliv osv.)

Vissa tål de olika rex-raserna eller sibirisk katt, men inte alla…

Sashhi
12/9/16, 12:03 PM
#3

Den enda rasen som är vetenskapligt bevisad att kunna vara mer allergivänlig än andra katter än sibirisk katt. De producerar mindre av proteinet Fel D-1 i salivet. Är man allergisk är det vanligast att man är allergisk mot äggviteämnena i saliv, urin, trampdynor, m.m. Min mamma som är extremt allergisk mot vanliga katter klarar sibiriska katter utan problem, medan min kusins ex-man blir ändå lite snuvig av sibirerna men inte alls som med vanliga katter. Kattungarna producerar mer äggviteämne än vuxna katter. Åk gärna och prova vara runt olika raser i några timmar på s.k testhem och se vilka raser som verkar fungera för er. Vissa funkar bättre med långhåriga än korthårig, t.ex.

Not your mom, not your milk.

[nevamisse]
12/10/16, 1:20 AM
#4

Sibirisk katt och dess "syskonras" Neva masquerade. Jag har två nevor, vi är inte allergiska själva, men känner flertalet som är det och de har alla kunnat vara här på långa besök och övernattningar utan att reagera (två av de vi känner är rejält allergiska mot katt i vanliga fall).

Men givetvis ska man vara försiktig, för man kan reagera även på denna ras. Det är individuellt.

Upp till toppen
Annons: