Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1504 ggr
Mtmax
2016-12-08 13:30

Katt beteende, aggressiv?

Hej,

Jag behöver hjälp….

En hankatt, innekatt, kastrerad, blandras 9 månader. Han "attackerar" oss så himla ofta. Öppen mun, biter inte hårt, inga klor. Han tar fart och hoppar på en, om och om igen. Sitter jag kvar så fortsätter han. Öronen bakåt och ser verkligen på gång ut, han ger sig inte. Jag har provat att ta tag i nackskinnet och lägga ner honom. Ligger still i 3 sekunder, men sen så ska han på en igen. 

Han är väldigt sällskaplig, ska alltid vara med oss, 2 barn i familjen. Inte ofta han ligger och gosar, men vill vara med.

Jag har försökt att tänka på allt!! Det som vi gör annorlunda är att han får sova på toaletten på natten. Jag lovar vi har försökt att ha honom bland oss på natten, men han ska leka och små attackera oss hela tiden. Det går bara inte.

Jag vet inte vad jag ska göra mer….

Martin

Annons:
Mtmax
2016-12-08 13:37
#1

Ett tillägg 

Hans svans rör sig ofta fram och tillbaka, ganska snabbt innan han får sina tok fasoner. Ligger han bredvid en och klappar så börjar svansen komma igång. Min tolkning är att han vill vara ifred då. Han brukar slänga sig på golvet framför en raklång och så kan man klappa honom över hela magen. Vad jag förstått så ska det betyda att han är trygg.

Scorpio97
2016-12-08 14:32
#2

Har han alltid varit så, eller har det börjat nyligen (och hände det i så fall plötsligt)? Aggression kan bero på smärta eller sjukdom, så det kan vara bra med ett veterinärbesök för att utesluta det. 

Annars kan det vara understimulering. Hur aktiverar ni honom? 

Vad har ni gjort/försökt förändra hittills?


//Jessie

Sashhi
2016-12-08 14:37
#3

Det kan bero på otroligt många saker. Ny omgivning, understimulerad, sjuk, etc. Att stänga in honom på toaletten under natten är nog det värsta man kan göra som kattägare dock… det säger till katten att den inte får uträtta sina behov (lek, mat, etc) på hela sitt revir under den tiden då många katter är allra mest aktiva. Kan vara att han gör detta för att han är frustrerad och inte blir av med tillräckligt med energi. Var snälla och stäng inte in katten i badrummet, det löser inget, snarare kommer att förvärra problemet långsiktigt.

Not your mom, not your milk.

micki78
2016-12-08 14:53
#4

För det första sluta stänga in honom på toaletten, det är grymt mot katten. Du löser inga Problem med det, snarare tvärtom.  Katten kan vara understimulerad och frustrerad, missnöjd, eller också mår han inte bra. Han är så pass ung och behöver massor med lek och bus, och kärlek. Det handlar väl mest om 2 saker här, antingen är han missnöjd med situationen hemma, understimulerad, uttråkad, osv, Eller så kan ha vara sjuk och ha ont på något sätt. Jag hoppas ni låter han sova vart han vill i natt!!

Mtmax
2016-12-08 16:04
#5

Tack för snabba svar och bra frågor. Jag vet att en del reagerar starkt angående att katten har fått sovit på toaletten. Jag har full förståelse och känner likadant. Jag har nu varit i kontakt med vår veterinär, katten var där för 2 månader sedan och fullt frisk. Dem tror inte att det beror på att han är sjuk… Men självklart ska jag ta ett besök för att säkerställa även det.

Han har haft lite av dessa tendenser sedan vi skaffade honom. Han var runt 22 veckor när vi fick honom.

Understimulering kan absolut vara en anledning. Självklart har vi massor med leksaker, och byter även ut dem. Vi leker en hel del med honom, kanske för lite…

Kärlek får han i massor :)

Ett tips jag fick idag från veterinären var att införskaffa Feelway, vilket just nu sitter i elkontakten.

Tack än en gång, tar till mig alla goda förslag

Scorpio97
2016-12-08 16:27
#6

#5 En ensam (?) ungkatt som dessutom är innekatt behöver en hel del aktivering. Det är inte säkert att leksaker som katten leker med själv räcker, sen beror det såklart på vad det är för leksaker också. Det finns leksaker som rör sig själva också, och det får förmodligen igång katten lite mer. 

Skaffa en fjädervippa eller liknande och lek ordentligt åtminstone två gånger per dagen (tills katten verkar trött). Lek inte med händerna med katten utan ha alltid en leksak, så att katten inte ser dina händer som leksaker. Hjärngympa är också bra. Ge inte maten i en skål, utan gör det lite krångligt för honom. Lägg maten i en kartong, toarulle, högt glas, göm runt om i rummet och/eller köp en foderleksak. Har man lite fantasi finns det massor man kan göra :) 

Har ni möjlighet att gå ut med honom i koppel, bygga en rastgård, näta in balkongen eller liknande? Det brukar vara bra aktivering.


//Jessie

Annons:
Mtmax
2016-12-08 16:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Underbar :)

Mtmax
2016-12-08 17:02
#8

Scorpio97, du är klok…

Vi bestämde direkt att vi aldrig leker med händerna när vi skaffade honom :)

Jag har läst om allt och uppdaterat mig sedan jag var barn och hade katter. vi har sådana leksaker och gör även egna. Dock så har jag inte (som jag läst tidigare faktiskt) försöka att gömma mat, eller placera ut den på andra ställen. Det ska jag prova.

Yes, en ensam ungkatt. Kanske är så att han inte kommer trivas med att vara själv. Utekatt vill jag inte för hans skull. Vi bor i ett villaområde och lösspringande katter är inte alltid uppskattat, personer blir elaka ;(

Jag kommer köra på att aktivera honom ännu mer! Mat, lek osv.

Uppkatten
2016-12-08 18:30
#9

De flesta yngre katter behöver en lika galen kompis att härja runt med 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[AnimeV4]
2016-12-09 00:06
#10

Min katt gör så när han blir för busig. Det är okej att leka med händer här då han leker fint så länge han inte blir för uppvarvad. Därför håller jag på att lära honom "Stopp!" som jag säger när som helst i leken, oavsett hur kul han har, just för att lära honom att leken är slut när jag bestämmer det.

Om han är för uppvarvad får jag honom helt enkelt att lägga sig på sidan och håller händerna på honom för att visa att han ska lugna ner sig. Han förstår snabbt och brukar nästan somna till efter en stund. Jag behöver inte hålla fast honom utan håller bara händerna där för att markera.

Jag tror också att en fjädervippa skulle vara något! Leo älskar sin och det blir en himla fart. Han blir även jättestolt när jag berömmer honom för att ha "dödat" den😃

Björksätter
2016-12-09 10:41
#11

Är det en burmakatt?

Mtmax
2016-12-09 11:53
#12

Uppkatten, Tur att katten har mig, för jag är nog lite galen :) :)

PuffBuck, tack för bra inlägg. Jag tror du har rätt. Vi måste också bli bättre på att se hans signaler när vi gosar med honom. Efter ett tag börjar svansen sakta röra sig, då kanske man ska lämna honom i fred för att inte trigga igång honom. Fjädervippa kör vi med. Dock blir den tråkig efter ett tag. En riktigt rolig sak är en "tunnel" av tyg och prasselpapper, den älskar han att fara runt i. Jag känner verkligen mig tryggare nu efter allas inlägg. Mer aktivitet, och tyda hans signaler bättre.

Björksätter, det är en blandras mellan Birma, Burma och Ragdoll. Om jag minns rätt är pappen en Burma (eller om det var Birma).

Björksätter
2016-12-09 12:02
#13

Den ser burmalik ut så säkert burma i pappan. Jag har burmor och de är mycket sociala och aktiva katter. De kräver mycket stimulans och aktivering för att må bra. Faktiskt så mycket att det är svårt att tillfredsställa som människa. De mår bäst om de får sällskap av likasinnad kisse. Då får de utlopp för energin genom att leka med varandra och dessutom för sitt närhetsbehov genom att sova ihop och tvätta varandra. De behöver ändå stimulans av er men ni kanske inte behöver ägna timmar åt det ;). Hos mig är det race genom huset ett antal gånger om dagen, våra katter har mycket roligt ihop. Om vi inte engagerar oss ibland så hittar de på egna bus och hyss för att få uppmärksamhet. Däremellan är de världens gosigaste. De är helt underbara katter :). Jag tror din kisse skulle må bra av en lekfull kompis, då minskar troligen han överskottsenergi som det låter som han har :).

Annons:
Mtmax
2016-12-09 12:47
#14

Race genom huset…. Det kan jag lova att det görs här med :)

Ett dukat matsalsbord är en favorit att race igenom, och inte prata om alla dörrkarmar som man far upp i :)

Han är gosig, men vill gärna ligga bredvid en, inte på magen eller så. En favorit plats är mellan mina ben i soffan.

Han "tvättar" oss alla i ansiktet kan jag lova :)

Underbar katt men säkert understimulerad

Björksätter
2016-12-09 13:13
#15

Jag tror han behöver en kompis oxå som sagt. Burmor är mycket för att tvätta varandra och ligga i hög och sova. Mina sover under täcket eller på täcket mellan benen gärna :)

Siggebus
2016-12-10 08:57
#16

Positivt tycker jag ändå att han i sina "anfall" inte biter hårt och inga klor!?
Min kisse kan också få sina "anfall" men i början bet han ganska hårt men då åkte han ner direkt och ignorerades vilket har hjälp. Då kommer han tillbaka efter en liten stund och kelar :)
Givetvis tillåter jag bus och "brottningsmatcher" för det ser jag som ganska naturligt - dock inte när han tar i riktigt hårt. Då bryter jag och markerar mitt missnöje vilket jag tror även en kattmamma eller liknande skulle gjort.

Upp till toppen
Annons: