Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1986 ggr
[bellahandersson]
12/7/16, 6:50 PM

Vilken blötmat till kattunge på 4-5 veckor

Hej!

Jag undrar om vilken kattmat man ska köpa till kattunge, jag har friskies junior torrfoder  , men vill även ge blötmat, men som jag ser i mina affär som jag har kollat i , finns det bara till vuxna katter. Sen undrar jag om man ska blötlägga torrfodret eller ska dem gå fram själva till mat skålen? 

All info uppskattas! 

Negativa svar ignoreras!

  • Redigerat 3/28/22, 7:39 AM av OberonsMatte
Annons:
[HundochKatt]
12/7/16, 6:56 PM
#1

En kattunge behöver ingen speciell kattungemat. Det är oftast bara ett försäljningsknep från fodertillverkare. (I det vilda finns det inga möss som är för kattungar. 😉)

Och nej, du ska inte blötlägga torrfoder som innehåller vegetabilier, då det kan innehålla mögelsporer och kan bli toxiskt!

[bellahandersson]
12/7/16, 7:00 PM
#2

okej :D så då kan alltså kattungen äta vuxen blötmat om man fattade de rätt?

Tack för ditt svar!

Scorpio97
12/7/16, 7:14 PM
#3

Mjau och Bozitas blötmat är bäst, och man behöver inte ha något speciellt kattungefoder :) Man kan alltså ge blötmat för vuxna katter till kattungar

Blötmat är generellt sett bättre än torrfoder (Friskies är dessutom ett av dom sämre märkena), så jag rekommenderar att ge så mycket blötmat som möjligt. Helst enbart blötmat (färskfoder eller BARF är ännu bättre dock).
Tänk på att börja med små mängder, är katten van vid torrfoder kan den bli dålig i magen om den plötsligt får mycket blötmat. Så ge typ en tesked/matsked blötmat dom första gångerna, sen kan man öka långsamt när man ser att det går bra.


//Jessie

[bellahandersson]
12/7/16, 7:36 PM
#4

okej :D hon har inte vågat smaka riktigt än, tusen tack för ditt svar :D

Dimocarpus
12/7/16, 10:22 PM
#5

Skulle nog säga att Mjau våtfoder med gelé är att föredra då det är 100% animaliskt samt utan spannmål. Naturligtvis är barf eller råfoder att föredra. Precis någon ovan nämnare, börja med små små teskedar så att katten inte får en chock i magen och öka så fort du ser att din katt klarar av. Om du inte kan ge 100% barf, ge t.ex. Kycklingvingar eller lammracks ett par ggr per vecka, RÅA! (Bra och naturlig tandborste) Plus1-2 rå äggula per vecka så ger du katten (supernyttiga ämnen) EJ äggvita då det inte är bra för katten att få i sig för mycket av. Det blir en bra kombo där :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Tzaziki
12/7/16, 11:06 PM
#6

Hej

Blir lite förvånad att kissen är så pass liten ,brukar ju vara hos sin mamma vid den tiden,och då diar.Eller får stödmatning om mamma inte finns. Skulle nog ringa och rådfråga en veterinär för att vara säker på att den får rätt näring.Ursäkta om detta låter negativt inte meningen att uppröra.

Annons:
Dimocarpus
12/8/16, 6:23 AM
#7

Oj, nu läste jag inte rubriken ordentligt. Vad bra att du uppmärksammade det. 4-5 veckor behöver verkligen fortfarande dia. Kanske hemlös eller ts bara glömt att ange bakgrunden. Men jag ser inte heller fel att börja försiktigt att erbjuda kattfoder. Våtfoder är ju bra att starta med. Man får verkligen börja med pyttelite.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

jollycox
12/8/16, 1:07 PM
#8

Har för mig att TS har en vuxen katt som fick en kattunge.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[bellahandersson]
12/10/16, 9:23 PM
#9

Denna kattunge har utväxlats snabbt då hon har haft all mat för sig, och hon springer ute på golvet o allt sånt där :)

Upp till toppen
Annons: