Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1480 ggr
s4r4
2016-12-06 20:58

Ny kattunge

Hej! Idag skaffade jag en ny kattunge till vår gamla kattunge, sällskap och kompis. Men vår katt, Bella (den gamla), tycker absolut inte om den nya kattungen. Jag har inte funnit ett passande namn ännu, så det får jag ta och återkomma med! Men återigen till problemet. Bella närmar sig kattungen och fräser och har en ganska stel position, hon använder sig även av sin framtass för att attackera eller försvara sig. De har endast fått vara i samma lägenhet ett par timmar. Men jag könner verkligen att detta kanske inte kommer att fungera? Jag har för mig att båda är honkatter, jag har inte tagit en närmare titt på kattungen då den är verkligen rädd och osäker, så jag vill att den själv ska komma till mig elelr visa lite mera mod. Men hur ska jag göra med katterna? Kom gärna med tips och råd! Alla svar uppskattas mycket!

Annons:
Honestyisdead
2016-12-06 21:01
#1

Hur kan man skaffa kattunge och inte veta kön?

Det brukar för övrigt vara lite gruff i början.

Calcifer
2016-12-06 21:01
#2

Jag hade samma situation när Nox flyttade in. Elrond var sur, kom Nox för nära fräste han, slog efter honom eller sprang undan. En vecka senare var de bästisar. Jag gjorde ingenting särskilt. Jag höll noga uppsikt så att ingenting spårade ur - att Elrond sa ifrån att han inte var intresserad av att leka var ingenting jag avbröt. Hade det blivit rejält slagsmål hade jag såklart ingripit. Elrond behövde helt enkelt tid på sig att vänja sig med katten. Annars går det ju att använda feliway eller dela av katterna med t:ex gallergrindar (tänk gröna kompostgaller man sätter ihop några stycken av) och sätter i en dörröppning så de kan se varandra men inte komma åt varandra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2016-12-06 21:06
#3

Det är ju bara naturligt att katterna är reserverade mot varandra och det kan ta tid innan det går över. Det kan ta dagar eller t.om veckor.

Jag tycker också det är lite konstigt det du skriver. Är det två kattungar fast olika gamla och du vet inte ens om det är honor eller hanar?

Du kan ju inte ge upp efter bara några timmar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

s4r4
2016-12-06 21:08
#4

De sa ju att det var en kille, men vid en närmare titt så vad det inga par kulor jag såg! Så det lutar sig nog mot hona.

s4r4
2016-12-06 21:09
#5

Så jag ska inte göra så mycket, utan hoppas att detta ska försiktigt gå över inom en tid? Så jag ska då låta dem sniffa, kolla på varandra, och utbryter det sig något så ingriper jag mellan. Tack för svar.

Maria
2016-12-06 21:09
#6

Det är ganska svårt att se på kattungar och hanar har inte alltid synliga kulor. Är de riktigt små så tycker jag det är jättesvårt.

Hur gamla är de?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Calcifer
2016-12-06 21:10
#7

#4 Har du känt efter? När Nox flyttade in var han 12 veckor, och jag såg absolut inga kulor. Nu är han visserligen långhårig, men såg inget ändå. Några dagar senare fick jag klippa bort lite päls runt rumpan för att det fastnat lite bajs och då passade jag på att kolla närmare - såg inga kulor, men kände dem tydligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2016-12-06 21:15
#8

En hel dag fräste min katthona mot vår kattgubbe. Och han var inte dålig fräsare heller. Men dagen efter vad dom kompisar. Har varit om två katter som inte fräste alls. Och en katt som fortfarande fräser få och då för att kompisen är som lite äcklig på nått vis. (Han kan sitta still och hon kommer och när han ser att det är hon så måste han fräsa) Men du borde ju kolla vad det är för kön. Så att det inte blir kattungar i framtiden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-12-06 21:18
#9

Hur gamla är katterna?  Är dom chipade, registrerade och vaccinerade? När ska ni kastrera dom?

jollycox
2016-12-06 21:30
#10

Har en 13 årig hane och skaffade en 14 veckors hona. Var fräs och morr ett par dagar sen blev dom kompisar. Helt normalt. Om dom inte har gjort något framsteg alls på en vecka så kan man kanske börja fundera om det inte kommer att gå. Ge det tid.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

s4r4
2016-12-06 21:59
#11

Dem är faktiskt syskon, glömde att säga det. Men jag fick Bella när hon var 13 veckor och är nu 18, så hon är ju ny. Jag ska ta en närmare titt, som sagt, när den känner sig mera trygg vid mig. Båda är vaccinerade, och chippade. Det har blivit lite framgång nu den sneaste timmen. De kunde äta sin mat på ett visst avstånd, ca 2-3 meter ifrån varandra. Och Bella börjde fräsa vid ca 4 meters avstånd och fortsätta sig framåt. Jag är i skolan från sju till klockan fyra på eftermiddagen, så jag kommer inte kunna vara med och hålla koll, utan min bror har försäkrat mig om att han håller koll då. Just nu är det även mest att Bella kollar på kattungen, utan fräsandet och tassarna redo att attackera. Jag ska hålla er informerade inom de kommande dagarna om hur det går!

UlrikaD
2016-12-07 17:05
#12

Syskon från två olika kullar? Om dom är chippade och vaccinerade har dom ju varit hos veterinären och fått papper på det. Där står det ju även kön på katten.

s4r4
2016-12-09 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Papper finns, hämtades från ägarna förr går! Det har även gått mycket bra mellan dem, så all min oro var lite förgäves. Här är en bild som togs nyss. Kookie heter den nya kattungen, och båda sover tillsammans!

Annons:
UlrikaD
2016-12-10 04:26
#14

Skönt att det funkar bra:) Det var en tjej, eller?

s4r4
2016-12-10 12:32
#15

KIlle, enligt pappren!

Aleya
2016-12-10 12:45
#16

#15 kastrera då båda så fort du kan så att det inte blir problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

s4r4
2016-12-10 13:12
#17

Japp, det ska ske efter jul, då jag är hemma pga jullov och kan hålla koll så att allt är okej!

UlrikaD
2016-12-10 16:57
#18

Ok, tyckte hon såg sköldpadd ut. Lycka till med dom:)

Rimmenstrand
2016-12-10 19:05
#19

Men båda katterna är väl sköldpadd? Alltså honor?

Upp till toppen
Annons: