Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 4419 ggr
vendelay
2016-12-06 01:00

I kattlådan?

Vad använder du i kattlådan och varför?

Exempelvis sand från Ever Clean för att jag tycker att …

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2016-12-06 01:02
#1

Jag använder sand, Ever Clean Mulitple Cats. Jag gör det egentligen bara för att de hade det på katthemmet de kom från men har tänkt att undersöka om jag ska byta till något annat. Sand dammar, fastnar under tassarna och är extremt dåligt för miljön.

Har funderat på Fresh and Easy, vad tror ni om den?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-12-06 02:27
#2

Jag använder http://m.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/klumpande_kattstro/tigerino/315256 med doft av babypuder.

Är det enda jag testat. Provade utan doft men tyckte det luktade illa direkt. 

Valde den sorten eftersom uppfödaren till Gimli hade den och jag ville att han skulle känna igen sanden vid flytten. Den är billig och klumpar väldigt bra. Har dock inget att jämföra med ;)

OberonsMatte
2016-12-06 10:02
#3

Jag använder endast lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand eftersom det är den enda sorts sand som är utformad efter katters naturliga behov och beteenden. Tycker bäst om Extreme Classic.

#1 Köp inte kristallsand! Den är obehaglig för kattens tassar och leder ofta till felkissningsproblem. Detsamma gäller för pellets.

Sajtvärd Katter iFokus

Ragga
2016-12-06 10:32
#4

Jag använder också lerbaserad, klumpbildande och oparfymerad sand. Köper Compact Care på Arkenzoo och passar på när det är extrapris. Den dammar väldigt lite och katterna är väldigt nöjda med den.

Katthemsmatten
2016-12-06 12:03
#5

Jag använder Smily Less track. Dammar mindre än någon annan Kattsand jag använt de senaste 20-30 åren. Inte jättebillig, 179.- per 10 kg på Arken, men jag tycker den är prisvärd eftersom den som sagt dammar så litet. Finns ganska ofta som kampanj och då passar jag på att köpa så jag klarar mig några månader. Klumpar bra också.

Medarbetare Hittekatter iFokus

flis
2016-12-06 12:16
#6

Jag använder Intersand classic Odour lock oparfymerad, 198kr/12kg. 

 Bästa sand jag provat, slipper dammet och lukt.

Annons:
jollycox
2016-12-06 16:57
#7

Jag använder soft cat natural & light för att jag vill ha en sand som går att bränna/kompostera. Sand av lera går inte att bränna utan läggs på en hög som bara växer. Inte miljövänligt.
Soft cat är finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Många sandtillverkare påstår att deras sand dammar ingenting fastän dom gör det men soft cat dammar verkligen ingenting, jag är känslig för damm.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Volpes
2016-12-06 17:44
#8

Jag använder bentonitsanden Klumpe för att den är väldigt billig (80kr för 20kg) och för att jag tycker att den fungerar riktigt bra (och katterna också) och den dammar inte.

Silvestris
2016-12-06 21:01
#9

Papperspellets för att: - Det är biologiskt nedbrytbart - Lätt att bära hem - Billigt - Luktfritt - Skräpar inte nämnvärt - Hygieniskt Att bentonitlera skulle vara det naturligaste för katter att gräva i skulle jag vilja ha belägg för. Var finner man det i kattens naturliga habitat? Är det ökensand man försöker efterlikna? Katten härstammar från halvökendjur, inte från Sahara. Jord, grus, löv och allt man nu kan hitta i en buske (som exempel) är exempel på naturliga substrat. Katten är inte gjord för att göra ifrån sig på ETT enda substrat, de går på flera.

Splatter
2016-12-06 21:04
#10

Använder SoftCat från zoo.se, ekologisk och nedbrytningsbar sand som inte luktar öht och som håller kiss och bajslukt bra, klumpande är den också. 
Hatar lerbaserat för det är tungt som satan och för att det inte går att bryta ned. Särskilt naturligt för katterna är det inte heller.

vendelay
2016-12-06 21:19
#11

Jag funderar på att byta till Soft Cat. Vad ska jag tänka på? Förstår katterna att de ska gå på lådan fastän den inte luktar som den brukar, fastän innehållet är annorlunda?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Splatter
2016-12-06 21:41
#12

#11 För katt nr 1 så började jag med sanden han var van vid, bara slutade fylla på med gammal sand och hällde i ny sand av SoftCat istället så han vande sig vid lukten och innehållet. Efter 2 veckor med blandning så slängde jag all blandad sand och hade endast SoftCat i lådan, det fungerade finfint.
Katt nr 2 kände på lukten att "det här är en toalåda" så han hajjade hela grejen snabbt. :)

vendelay
2016-12-06 21:42
#13

#12 Okej, tack! När vi bytte till en annan modell av låda hällde vi i "använd" sand och då fattade de direkt. Då kanske vi ska testa att köpa hem och blanda 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
jollycox
2016-12-06 21:55
#14

#11 Jag hade två lådor och bytte i den ena till soft cat. Men det var inga problem, dom gick på båda som vanligt. Dock när vi skaffade två kattungar så hade dom tendenser att smaka på sanden i början. Antagligen för att den luktade lite annorlunda för dom.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

vendelay
2016-12-06 21:57
#15

#14 Vi har två lådor också, men eftersom de bara använder en och eftersom vi inte egentligen har plats för två så har den ena fått flytta in i förrådet (som är stängt) och katterna har inte sagt ifrån så… 🤐

Hoppas inte mina får för sig att smaka? Kan inte kontrollera det, de skulle aldrig våga göra det när jag är i samma rum.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

rumpenstiltzkin
2016-12-06 23:31
#16

Använder pellets,  Cats Öko Plus tycker jag är bra, luktfritt, ekologiskt och katterna är okej med det, och ganska billigt :)

Tjeja
2016-12-07 00:29
#17

Jag använder små bränslepellets i peewee.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annzoo
2016-12-08 07:58
#18

Jag använder olivers parfymfria därför att både jag och mina katter gillar den. De tycker att sandsorter som luktar är förgiftade och vägrar gå på den. Dedan är ju priset rätt nice 59.50kr/säck vid storbeställning

aloizias
2016-12-09 00:58
Sashhi
2016-12-09 12:05
#20

Jag vill gärna byta Kattsand känner jag. Är det någon som finns på Ica Maxi som funkar bra tycker ni?

Not your mom, not your milk.

Annons:
ApanAnn
2016-12-12 13:46
#21

Jag köper Pussi sand (finns på ICA Maxi) och tycker att den fungerar bra. Dammar gör den litegrann, men det tycker jag all klumpande sand jag provat gör, mer eller mindre. Bra klumpar som är lätt att plocka upp och inte överdrivet dyrt eller svårt att hitta,

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[HundochKatt]
2016-12-14 11:28
#22

Värmepellets i Peeweelåda, för att det inte dammar, luktar inte om man sköter det rätt, billigt och miljövänligt. Och katten har inga problem med det heller (inga felkissningar) men jag gjorde övergången väldigt långsamt och det kan spela roll.

tiger tok
2016-12-15 10:20
#23

Katty kattströ till katten på gården, hon använder det bra och vi bryr oss inte så mycket, bara hon tycker det är bra! I och försig kissar hon ju ute och på ett visst ställe på ena loftet också ;)

vendelay
2017-01-28 23:11
#24

Idag har jag skurat rent lådan och fyllt upp med hälften Ever Clean och hälften Soft Cat (som någon här över rekommenderade). 

Soft Cat dammade INGENTING när jag hällde i. Ever Clean blir ju som ett helt dimmoln. Båda två verkar ha använt lådan. Förhoppningsvis funkar allt bra och då kommer vi fortsätta med enbart Soft Cat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2017-03-09 17:01
#25

Har testat Soft Cat blandat med Ever Clean och enbart Soft Cat i nästan 2 månader nu och nej, det funkar inte. Det dammar ingenting och har en naturlig doft på något vis. Oparfymerat såklart. Men det hamnar ÖVERALLT. Det fastnar tillsammans med bajs och kiss och hamnar på golvet. Usch :( Ever Clean hade vi aldrig det problemet med. Nu ska vi testa Öko plus, eller vad det heter. Den är också dammfri och oparfymerad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

jollycox
2017-03-09 19:13
#26

#25 Vi har också bytt från soft cat av lite samma problem som du. Hos oss blev sanden statisk så när man rensade lådan så sprätte sanden överallt. Och följde med en del ut. Hade sand i sängen och då är den en trappa upp.
Vi provar nu öko plus, den dammar lite mer än soft cat och klumparna håller inte riktigt lika bra. Det dåliga är att det är så grova korn så vi kan inte använda våra litter lifter-spadar. Härnäst provar vi majstor kattströ.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

molbojse
2017-03-09 19:18
#27

Vi har Four Friends lavendel i ena lådan för jag tycker den sanden är bekvämast att rensa i. Dammar minimalt, luktar inte illa och katterna gillar sanden.
Har Cattia utan doft i andra lådan för det var den sanden som medföljde från jourhemmet när vi adopterade Miramis för en vecka sen. Kommer byta ut den till EverClean eller Four Friends när det är dags att byta i lådan :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
vendelay
2017-03-09 20:15
#28

#26 Haha, ja, det är ett jäkla testande!

#27 Ever Clean är det som har fungerat bäst men det dammar otroligt mycket och är ju extremt dåligt för miljön. Annars klumpar det jättebra, har aldrig haft problem med dålig lukt fast jag alltid använder oparfymerat och i vår ModKat har det inte kommit så mycket utanför. Men vill ju gärna ha något som är bra både för mig och katterna såklart haha.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

molbojse
2017-03-09 21:33
#29

#28 Ah! Vi har haft Smily också, men de har något större korn än Cattia och FF.
FF dammar knappt alls, jag kan i stort sett andas rätt ner i lådan medan jag rensar utan problem. I lådan med Cattia får jag nästan använda syrgasmask för att kunna rensa och självklart går bägge katter hellre på den lådan än den med FF xD
Jag vet inte hur mycket FF:s luktfria dammar men den med lavendel dammar som sagt knappt alls :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

kattöga
2017-03-10 09:07
#30

Vi använder Arken zoos Compact care oparfymerad som säljs i plastsäck. Luktar inte, fin sand som klumpar bra. Dammar något när man häller upp eller om man skakar spaden lite häftigt vid städning av lådan. Jag funderar på att köpa hem munskydd som jag kan använda vid de tillfällena. (Tyvärr finns det ju inte munskydd för katterna dock…)

Fick av misstag en Compact care med doft och i kartong. Tyckte att doften luktar illa och onaturligt och sanden var grövre. Tänkte dock inte på om den dammade eller inte.

Följer tråden, för att få tips om andra alternativ.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vendelay
2017-03-10 09:13
#31

Det som känns viktigast för mig är:

Dammfritt för katternas skull. Oparfymerad. Ekologisk. Klumpbildande.

Har ni andra tips får ni gärna hojta till 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Silvestris
2017-03-10 09:30
#32

#31

Vad jag vet finns det inget strö som har någon slags ekologisk märkning. Det man får se sig om efter är väl biologiskt nedbrytbart strö. Där finns t.ex. majsbaserat strö och valnötsströ som båda är klumpbildande.

vendelay
2017-03-10 17:44
#33

#32 är inte Soft Cat och Öko plus ekologiska? Är på mobilen så får titta ikväll om jag kommer ihåg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2017-03-10 22:23
#34

Silvestris:

https://www.zoo.se/soft-cat-natural-the-lightweight.html
"Soft Cat Natural & Light ekologiska Kattsand från Pioneer"

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/cats_best/387286
"en påse 100% ekologisk Cat's Best Öko Plus kattsand"

Jag vet inte vad skillnaden mellan ekologisk och biologiskt nedbrytbar är men båda marknadsförs som både ekologiska och biologiskt nedbrytbara 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tjeja
2017-03-10 23:13
#35

#31 Majstor kattströ av majs skall vara ekologiskt osv och klumpar sig.

Provar det själv just nu. Har inte provat någon sand innan utan enbart träpellets. Mitt intryck så här långt är detta. Det dammar inte när man häller upp det. Det luktar inget/neutralt. Känns fräscht så. MEN det hamnar överallt jämfört med bränslepellets.

Måste sopa runt lådan flera ggr varje dag och strö hittas ända ut i hallen. Framför allt MJÖLAR det på något konstigt vis. Katterna lämnar "mjöltassmärken" efter sig överallt. Soffan och alla byxor är fulla av vita tassavtryck.. 

För övrigt gillar jag  däremot att det liksom är miljövänligt, går t o m att spola ner i toan. Klumpbildande och lätthanterat. Det största negativa är mjölandet. Att strö sprider sig runt katt-toan är förstås omöjligt att hitta något strö som inte gör liksom?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Silvestris
2017-03-22 11:50
#36

#34 Fast vilken certifiering har de? Många kallar sina produkter ekologiska men har inte fått sina produkter certifierade som ekologiska.

NatasjaHemby
2017-03-22 14:20
#37

Jag använder olika sorter.

* Eldorado klumpbildande bentonitsand för att det är det enda min hane accepterar. Den är vidrig, sprids i hela hemmet och blir som cement om den kommer i kontakt med vatten, men den är i alla fall nästan gratis. Och bättre än kattkiss i överallt.

* EcoLife för att det är min favorit. Miljövänlig, klumpar lika bra som bentonitsand men väger knappt något, sprids en del men är inte lika obehaglig att trampa/sova på som bentonitsanden, dessutom riktigt dryg och prisvärd. Kan komposteras! Gillar även Öko Plus, men denna är mer finkornig vilket katterna uppskattar.

* ToaLätt papperspellets till små kattungar. Mest för att de inte äter den, vilket de kan göra med sand. Den luktar riktigt illa, men eftersom det är för en begränsad tid så står jag ut. Plus för att den är billig, helt dammfri och inte väger så mycket.

SE*Simbelmynes

Tyst
2017-03-22 15:23
#38

Jag använder bara ToaLätt, nackdelen är att det snabbt luktar illa om man inte vet hur man ska hantera ströet (dvs ta bort ALLT det kissats på, och hellre fylla på lite ofta än mycket sällan) Men jag tycker fördelarna väger upp. Till exempel lyckas min katt inte dra runt på papperspelletsen lika mycket som sand, det luktar gott och lite träigt när man sköter lådan bra, dammar inte så vi slipper rinniga ögon, miljövänligt.

jollycox
2017-03-22 16:40
#39

#34 Den korrekta benämningen är nog miljövänlig och kanske inte ekologisk. Ekologiskt är ju mer miljövänligt. Men dom kanske har blandat ihop och så låter det väl bättre med ekologisk.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

vendelay
2017-04-19 21:56
#40

Nu har jag testat både hälften Soft Cat / hälften Öko plus och enbart Öko plus och jag tror att jag känner mig väldigt nöjd! Dammar inte, det mesta stannar kvar i lådan, det luktar ganska naturligt (fast min sambo tycker att det luktar död typ, jag vet inte varför vi tycker så olika 😂), klumpar sig mycket bra. Jag upplever också att det håller sig fräschare en längre tid, jämfört med Soft Cat och Ever Clean.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Niseeu
2017-04-19 22:03
#41

zoo.se har det. Dom är toppen jag har aldrig haft problem med dom plus att man kan få varorna leverade till dörren!

Annons:
Ceasar_Zelda
2018-08-09 22:49
#42

#40 hur har det gått med Öko plus sanden? :)

VargenCV
2018-08-10 10:07
#43

Jag använder träpellets för att det är bättre för inneklimat (får inte sandstöv överallt i rummet där lådorna står), mer ekonomisk och bättre för miljön (lersanden är ett jätteproblem!).

Det gick jättebra att vänja över katterna från klumpbildande sand till pellets, och inget felkissande.

Siggebus
2018-08-10 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Har provat en hel del - men till slut fastnat för Vitakraft Compact Ultra.
Varför? Klumpbildande, ingen tillsatt doft som jag tycker är vedervärdigt och för att den är väldigt effektiv med att ta bort kissdoft! Har läst någonstans att denna är precis samma som Everclean MEN betydligt billigare.
Kommer inte byta till någon annan för jag är supernöjd. Har lådan i mitt sovrum och vill inte sova i en doft av kattkiss.
Dessutom behöver jag inte fara iväg ett par mil till någon specialaffär för den finns i min ICA. 🙂

Upp till toppen
Annons: