Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1840 ggr
nightingale
2016-12-05 11:52

Kattunge som kanske har dålig syn..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej!

Jag har en kattunge som är ca 7 månader, och jag upplever det som att hans pupiller inte är lika ljuskänsliga som min andra katts. 

Jämfört med min andra katt är de för det mesta rätt vida, men när det blir väldigt väldigt ljust kan de dra ihop sig. 

Om det ligger något på golvet som inte legat där tidigare i någon konstig form (en kökshandduk var det sist som låg i en hög) så smyyyger han fram o nuddar blixtsnabbt med tassen .. sen är det lugnt när han vet att det inte är något farligt.

Han är lite försiktig också när det är nya människor, men det går över rätt fort så tänker att det mer är ett personlighetsdrag. Han är lite klumpig också men det kan ju vara att han är så liten.. för han är samtidigt smidig o hoppar upp på ställen o så.

Hur som helst, med ögonen, är det något som är värt att kolla upp hos veterinären? För det finns väl inget direkt o göra åt det? 

Tack på förhand!

Ringos hönsmor :)

(försök bortse från "citron"-trädet i bakgrunden på ena bilden 😃)

Annons:
Aleya
2016-12-05 11:56
#1

Fina katter vill jag börja med. Jag skulle absolut åka till veterinären och kolla upp detta. För det kan ju vara nått som kan botas eller nått som behöver behandlas. Varför jag tycker att du ska uppsöka vet nu är för att om det är någon form av starr så får katten ont av det. Men det kan gå att hålla trycket nere.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katthemsmatten
2016-12-05 11:58
#2

Jag vet inte, men med tanke på det du skriver om hur han gör med handduken är det nog ingen stor fara. Kattungar har en enorm fantasi och väldigt litet erfarenhet. Man måste alltså smyga på allt som inte låg där nyss. En lek och jakt, helt enkelt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Silvestris
2016-12-05 13:44
#3

Jag antar att det gäller den maskade katten. Siamesanlaget påverkar både synnerven och tapetum lucidum vilket gör att de har något sämre mörkerseende, "djupseende" och de kan även skela. Om du tror att kattungen har problem med synen ska du självklart kolla upp det.

Upp till toppen
Annons: