Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3830 ggr
Herveaux
12/3/16, 1:51 PM

Hur litet kan en katt bo?

Läste den här tråden och då jag själv bor i en etta på 26kvm och drömmer om en Maine coon i framtiden så var det en aning nedslående att jag bor alldeles för litet för en stor katt…eller?

Vad finns det för riktlinjer för hur litet en (stor) katt kan bo om den får gå ut i koppel när vädret tillåter, klösträd och hyllor att klättra, klösa och smyga runt på och en engagerad ägare som gärna leker och klickertränar?

Just nu bor jag med en Irländsk Varghund (stor hundras, min kille vägaer 89kg) och inom hundvärlden är det inga problem med att ha en stor hund i liten lägenhet eftersom man aktiverar och motionerar den utomhus.
Men hur är det i kattvärlden?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Calcifer
12/3/16, 1:54 PM
#1

Gör hemmet beboeligt för katten även på höjden så blir det genast mycket mer yta. Jag bor på 26 kvm och har två katter. Har även två klösträd som står så att de kan gå från dem till två höga hyllor som i sin tur står så att de kan kolla ut genom fönstret därifrån. Det finns även ett bord jag enbart har två korgar med "småtjafs" som de får sitta på, och därifrån kan de ta sig till två olika stolar som de sen kan ta sig upp i klösträdet igen…

Vill man så går det absolut. Skulle de enbart ha golvytan skulle jag anse att det var för litet, men nu är det inte så. De har mer plats än vad jag har.. 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

micki78
12/3/16, 2:11 PM
#2

Jag anser att man inte bör bo för litet när man har katt. Visst kan man bygga på höjden men dom behöver också ytor att kunna springa på.  Att katten kommer ut lite då och då i koppel räknas inte, det som räknas är hur katten har det inne, allt annat är en bonus. Min åsikt är att man ändå inte bör bo för litet.

Katti
12/3/16, 2:12 PM
#3

Jag håller med #1! Se till att katten kan sitta i ett fönster och titta ut, och har (minst!) en klösmöbel på lämplig plats där den har bra uppsikt över det mesta.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ominous
12/3/16, 2:20 PM
#4

Det beror ju mycket på hur planlösningen ser ut, hur många olika rum och tom golvyta. Ett enda stort rum och en liten toalett känns inte så lämpligt. Katten bör ju kunna ha ett rum där den kan gå och vara ifred. Koppel kan ju göra det okej, men då skulle de behöva vara nästan varje dag och det känns inte rimligt. 

Katter behöver såklart höjd, men de behöver också golvyta. De måste kunna springa runt och leka. Speciellt när man har en innekatt, då bör man ju dessutom gärna ha två. 
Katten ska ju ändå vara "instängd" där hela sitt liv, känns ju väldigt trist med bara 25 kvm då. Men har man tänkt att uppgradera om några år kanske de funkar tillfälligt. 

Jag tycker det låter för litet för innekatt. Utekatt kan fungera, (men jag tycker inte man ska ha utekatt överhuvudtaget)

I wish I could write as mysterious as a cat

Honestyisdead
12/3/16, 2:26 PM
#5

Tycker också det är för litet. Inte snällt mot en katt. De behöver kunna springa också.

Emmaboy
12/3/16, 2:29 PM
#6

Håller med #2. Det bör vara tillräckligt stort för att de ska kunna springa, mycket höga platser kompenserar till viss del men blir ändå inte samma sak. Skulle generellt inte ha en innekatt ensam, om man inte själv är hemma hela dagarna tror jag tyvärr att det blir ett rätt så tråkigt liv. Skulle väntat med att skaffa katt.

Annons:
Aleya
12/3/16, 2:32 PM
#7

Jag skulle inte skaffa en katt om jag bodde så litet. Jag vet att jag har läst på någon sida om rekommenderad area för katter. Men jag tycker det låter för lite. Och ska du ha innekatt så är det helt klart för få kvm.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katti
12/3/16, 2:47 PM
#8

Men hur mycket springer katter egentligen? Som de inte kan göra i ett normalstort rum? Nu har jag visserligen birmor, som är ganska lugna, men de vuxna springer då aldrig och ungar bara i ett rum i taget 😉! Där jag jobbar finns två unga mycket aktiva bondkatter som hittar på en massa bus och ofog. Men springer gör inte ens de speciellt mycket!

Däremot håller jag helt med om att man bör ha två katter. De har fantastiskt mycket glädje av varandra!

Ett alternativ kunde kanske vara att skaffa en redan vuxen katt (eller två!)?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Calcifer
12/3/16, 2:50 PM
#9

Mina katter flyger fram och tillbaka till lägenheten helt utan problem. Jag har möblerat så att det är fritt från ytterdörren till den bortre väggen i stora rummet. När de har sina rejs så far de först mot dörren, vänder, springer åt andra hållet och flyger upp i katträdet och vänder och sen kör de på tills de är helt slutkörda. Ibland tillsammans när de jagar varandra och ibland på egen hand. Har för övrigt två populära vippor som har extra lång pinne och snöre som gör att jag kan leka av dem ordentligt också. Att man bor litet betyder inte att det nödvändigtvis inte finns någon plats att springa på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
12/3/16, 2:53 PM
#10

#9 Hur man än vänder och vrider på det är det alldeles för litet. Inte snällt mot katter att stänga in dom på så liten yta. Egoistiskt faktiskt.

Herveaux
12/3/16, 2:55 PM
#11

Tack för alla svar! 🌺

Jag kan lugna alla med att det inte finns några planer på att köpa en (eller flera) katt/er just nu, utan det är något jag vill ha i framtiden.

Hade för 7år sedan två st kattbröder i min förra lägenhet på 47kvm, men känner mig som en ringrostig katt-amatör så ville höra mig för vad ni tycker om katt i etta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

micki78
12/3/16, 3:02 PM
#12

#8

Jag har 3 katter som är från åldrarna 19 -6år. Alla inklusive min Birma springer som galningar runt hela lägenheten.  Ja till och med min 19åring som annars är väldigt lugn får sina ryck, speciellt efter hon har ätit eller bajsat, då flyger hon över soffor och fåtöljer och runt hela lägenheten. Dom yngre katterna springer flera gånger om dagen runt och leker. Om inte mina katter hade haft en bra yta att springa igenom hade dom mått dåligt! Jag bor i en 3:a på 80 kvadratmeter.

- En katt kan inte bara springa runt i ett rum. Jag tycker inte man ska ha katt om man bor litet, det är inte snällt, humant mot katten. Än mindre snällt om du jobbar hela dagarna. Men oavsett är det inte bra, man kan inte bara tänka på sig själv och sin önskan om att ha katt, ska man ha katt ska man se till att bo bra, med någorlunda stora ytor! och ha ekonomi för det osv. osv..

Calcifer
12/3/16, 3:12 PM
#13

Ska hälsa det till mina katter som för tillfället springer omkring som tokar att de får ge sig för det går inte att springa i en etta. För övrigt är det högst individuellt, vissa katter behöver mer yta och behöver t:ex kontinuerlig tillgång till utevistelse medan andra har mindre behov av det. Så länge katten mår bra, får ordentligt med stimulering, får springa av sig och busa sig trött så är det inget fel med att ha katt i en etta. Att det skulle vara djurplågeri eller egoistiskt eller nåt annat är bara onödigt sagt. Finns de som bor betydligt större men har det sämre inrett så att deras katter visserligen har större yta men inte får tillräckligt med stimulering.

Eller så kan man ju släppa ut katten hur som helst så den får springa så mycket den orkar. Oavsett om man bor i stan eller på landet. Om det nu ska vara så petnoga med yta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
12/3/16, 3:22 PM
#14

Att något går betyder inte att det är bra. Förstår att du vill rättfärdiga ditt val av 2 katter i en liten liten 1a, men mig får du aldrig till att anse att det är bra för katter oavsett inredning och berikning.  Därför ser jag det som egoistiskt. 

Självklart kan katter ha det dåligt i större boende. Det förändrar inget.

Tjeja
12/3/16, 3:37 PM
#15

Jag skulle vilja säga att det beror helt på kattens personlighet och lite även åldern vilket aktivitetsvehov den har för springyta. Samt att det beror på hur länge man räknar med att bo på denna lilla yta. De flesta yngre människor i sverige bosätter sig inte på 26 kvm för resten av livet utan för en period. En välvådrad frisk katt lever länge! Ett par år på liten yta fast med beriktning aktivering och selpromenader klarar de flesta kissar av också. Min yngsta pensionärskisse är ingen klätterapa, han vill stryka längsmed väggar, soffor o möbler på golvet. Fast han har takhöga klätterträd och hyllor rör han sig sällan över markplan annat än sitt korta tokrejs någon gån per dygn då han avslutar med att fara upp i klösträdet. Han behöver viss golvyta för att vara nöjd. Men har inget önskemål om att röra sig utanför bostaden så han är klart nöjd på våra 60 kvm. Gammelkissen vi hade förut var däremot en klätterkisse. Han ville helst av allt vara i taket i samma rum som oss hela tiden och visade missnöje när vi (jag och sambon) var i olika rum. Då kunde han patrullera fram och tillbaka mellan och o jama o tjata. Han var nöjdast när vi båda satt vid datorerna brevid varandra under klösträdet så han hade full uppsikt. Eller när han fick ligga i sängen mellan oss. Då bodde vi på nästan 80 kvm med båda kissarna men äldsta gammelkissen hade gärna bott i enbart ett av sovrummen med full koll på oss hela tiden. Han älskade koppelpromenader som en vovve nästan och bara det inte ösregnade gick vi en daglig runda. Han njöt av livet så. Lika nöjd att komma hem in igen efter 20 min som han var ivrig att komma ut på "sin" runda. Hade vi bott i enbart ett sovrum på 10 kvm hade han varit nöjd medans lilla gammelkissen vill ha golvytor inne att utforska med många skrymslen att gömma sig i. En kattunge som får mycket lek bus och aktivering, ett väl kattinrett hem på höjden tror jag mycket väl kan vara nöjd med det i ett år eller två. Medans jag tror att en vuxen ungkatt skulle behöva regelbundna selpromenader för att stå ut de åren. Livslångt tror inte jag heller att många kissar skulle stå ut på 25 kvm men för en period på några få år tror jag de flesta kissar fixar gott med hjälp av dagliga promenader och ett väl inrett hem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Aleya
12/3/16, 3:37 PM
#16

#8 har en katt som har springmask minst en gång om dagen och bara måste rejsa. Alla har ju olika behov helt klart. Och hon kan få med dom tre andra katterna att kuta också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
12/3/16, 3:47 PM
#17

När man aktiverar en kisse bör man tänka på att även katter gillar rutiner och regelbundenhet. Även fritt springande utekatter skaffar gärna "patrull-rundor" som de går regelbundet för att kontrollera sitt revir. Med äldsta kissen lät vi honom styra själv och märkte snart att han valde ut ett par "rundor" som blev hans patrullvägar. Ganska snart inrutade han en rutin för vilken väg och runda vi skulle gå på hans selpromenader. Därför tror jag att många katter kan vara väldigt tillfreds även i ett litet hem då det "ute i det naturliga" snarare är vanligt att ha ett betydligt mindre kryp in än en hel människobostad och att reviret sedan patrulleras. Behovet av att leka och utforska saker kan man väl förse även i en liten bostad om katten får sitt behov av revirkänsla att "vakta" ute dagligen som rutin.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

micki78
12/3/16, 3:48 PM
#18

#15

Men om det beror på olika katters personlighet, ska man då chansa att köpa en katt för att sedan lämna tillbaka den om det mår dåligt? Eller ska man ha kvar den ändå, trots att den mår dåligt. Jag hade då inte chansat. Förlåt, men att skriva att katten får "stå ut" ett par år är ju grymt mot katten också. Jag anser att man inte bör köpa katt om man bor litet, är läget så att man tvingas flytta till mindre boende så får man naturligtvis göra det bästa av situationen, annars tycker jag man ska vänta dom åren med att köpa sig en katt till man har ett större boende. Hade jag bott i en etta hade jag aldrig köpt katt, jag hade väntat.

Honestyisdead
12/3/16, 3:52 PM
#19

#18 Håller med.

En lägenhet på 26kmv är lika liten som mitt vardagsrum. Hade aldrig fått för mig att stänga in katter på den ytan annat än tillfälligt.

Tjeja
12/3/16, 4:03 PM
#20

#18 och #19 Läs #17 också så förstår ni bättre hur jag tänker!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Honestyisdead
12/3/16, 4:10 PM
#21

#20 Jag har som vana att läsa inläggen i trådarna som jag deltar i. ;)

Tjeja
12/3/16, 4:10 PM
#22

För övrigt vill jag bara tillägga att jag tror inte storleken på katten har någon större betydelse egentligen. Storleksskillnaden mellan en stor mainecoon och en liten kattras är inte så stor ändå som det kan skilja mellan hundraser ens. Det är mer kattens ålder, personlighet, aktivitetsbehov och temperament som avgör ytbehovet mer. Inget normalt svenskt hem, ens de större har mer än max 20 meter raksträcka att springa på och det räcker inte för att trötta ut varken små eller stora kattraser på ett löpvarv ändå liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

jessR
12/3/16, 4:18 PM
#23

#22 Förstod inte riktigt din sista kommentar där, så ingen i Sverige som inte bor i en herrgård eller dylikt bör skaffa katt? 

Jag bor för närvarande på 35 kvm, och jag är grymt sugen på en katt men också har funderingar på om ytan är för liten. Vad tror ni är minsta storlek för att en katt ska ha ett gott liv och tillräckligt med utrymme?

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Honestyisdead
12/3/16, 4:21 PM
#24

Personligen känner jag minst 50 kvadrat. Har bott i en etta på 42 och den kändes för liten.

[Devya]
12/4/16, 5:13 PM
#25

Jag tycker att både det faktum att du har en pytteliten lägenhet och det att du har en hund gör det totalt omöjligt för dig att skaffa något till husdjur och speciellt då inte en katt.

Du får nog ha tålamod tills du skaffar ett större boende. Kattens välmående måste alltjämt komma först. :)

Herveaux
12/4/16, 6:12 PM
#26

#25 Läs mitt inlägg #11. 😉


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
12/4/16, 8:41 PM
#27

Jag skulle också vilja påstå att det handlar om planlösningen. TS lilla etta med enorm hund låter definitivt på tok för liten tycker jag men exempelvis så bor vi i en två på ca 40 kvm varav sovrummet är i stort sett omöjligt att springa i eftersom sängen tar upp typ hela rummet. Men å andra sidan är ju vardagsrummet, köket och hallen typ ett rum så de har massor med plats att springa.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: