Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3350 ggr
vendelay
12/1/16, 1:00 AM

Lugnande vid veterinärbesök?

Hur ser ni på att ge lugnande vid veterinärbesök (vanlig hälsoundersökning - kolla tänder, känna igenom kroppen, ge vaccin)?

Är det något speciellt en behöver tänka på osv, risker eller andra nackdelar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Uppkatten
12/1/16, 6:55 AM
#1

En veterinär jag diskuterat med nyligen säger att man bör undvika att ge lugnande om så är möjligt, för att inte belasta kattens njurar i onödan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Limberg
12/1/16, 8:59 AM
#2

Jag undrar också över detta eftersom jag snart ska till veterinären med en av mina katter som tappar vikt.. Blivit tillsagd att han inte får äta efter en viss tid, och antar det är pga att de ska ge honom lugnande.

Kan ju mkt väl vara njurarna som ligger bakom och då låter ju lugnande inte alltför bra ifall det påfrestar njurarna som #1 säger.

Hur funkar det med "lugnande"? Sövs de eller blir de bara lugnare? Hade helst undvikit det så han kan äta som vanligt innan besöket.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Silvestris
12/1/16, 10:26 AM
#3

Lugnande inför rutinundersökning bör endast ske i extrema undantagsfall. Förutom att läkemedel alltid för med sig en risk för biverkningar får man ingen smärtrespons från katten, vilket är väldigt viktigt vid en undersökning.

Limberg
12/1/16, 12:39 PM
#4

#3 Han ska lämna en del blodprov. Men somnar de av lugnande, eller blir de bara lugna? Har förstått att de inte ska äta under en viss tid innan ifall de sövs, ifall de skulle spy.  Men om han bara blir lugn känns det ju onödigt. Nån som vet?

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

VildaVega
12/1/16, 1:07 PM
#5

Sövning är när katten är under narkos. De sover och har ingen känsel. Sederingen (lugnande) innebär att de blir trötta och mer avslappnade. Om du vet att de kommer söva ner katten eller ge "lugnande" rekommenderar jag att du fastar för vilket som. Studerar och praktiserar djursjukvård och på alla fall där vi har blivit tvungna att ge "lugnande" har djuren fått dexdomitor, och varje gång har vi sett till att djuren fastar innan. Egenskaper för dexdomitor Det aktiva innehållsämnet i Dexdomitor är dexmedetomidin som har en sederande och analgetisk effekt på hund och katt. Varaktigheten och djupet av sederingen och analgesin är dosberoende. Vid maximal effekt är djuret avslappnat, liggande och reagerar inte på externa stimuli. (info tagen från fass vet) När djuret är avslappnat kan kräkningar från magsäcken oraka kvävning och andra komplikationer. Så jag rekommenderar att fasta din katt för att vara på den säkra sidan istället för att behöva boka en ny tid pga att den har fått mat. Den onödiga resan orsakar bara mer tidsförspill för dig och stress för din katt. Lycka till med besöket! :D

vendelay
12/1/16, 3:03 PM
#6

Tack för era svar.

Jag har ju alltså två extremt skygga katter, varav den ena har attackerat veterinären tidigare. Hittills (två gånger) har vi inte använt lugnande men jag vet inte vad som är bäst för katten? Vi ska till veterinären igen om ca två veckor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
VildaVega
12/1/16, 4:15 PM
#7

Jag skulle säga att allt beror på vad det är ni ska göra hos veterinären. Du kan alltid ringa till kliniken/djursjukhuset och be om råd. 😊

Limberg
12/1/16, 7:19 PM
#8

#5 Tack, jättebra svar! =) Han får fasta då helt enkelt. Hoppas dock slippa lugnande. När han skulle kastreras reagerade han inte alls på sprutan, så hoppas det går lika lätt med blodprov.  Han har aldrig varit aggressiv mot veterinär heller (3 besök).

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

vendelay
12/1/16, 8:16 PM
#9

#7 Hon ska göra det som står i #0, alltså en hälsoundersökning plus vaccineras. 

Jag skulle kunna ringa veterinärkliniken men jag har så många krav och konstiga frågor att jag är rädd att de ska kasta ut mig haha 🤐😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Silvestris
12/1/16, 9:10 PM
#10

#4 Om de somnar beror på dosen. Att ge lugnande innan man tar blodprov kan det bli svårare att få ut blod eftersom cirkulationen försämras. Och ja, katten ska alltid fastas om man vet att de ska få lugnande. De kan bli illamående och börja kräkas och det vill man undvika.

VildaVega
12/2/16, 7:30 AM
#11

#9 ingen fråga är en dum fråga. Förstår att det kan vara lite nervöst, men det är bättre att fråga och bli säker på sin sak och förbättra besöket för dig och katten, istället för att gå runt och vara osäker på situationen. Det är vad jag tycker iaf :) De allra flesta som svarar på kunders samtal är även väldigt trevliga och hjälpsamma. Lycka till!

VildaVega
12/2/16, 7:30 AM
#12

#9 ingen fråga är en dum fråga. Förstår att det kan vara lite nervöst, men det är bättre att fråga och bli säker på sin sak och förbättra besöket för dig och katten, istället för att gå runt och vara osäker på situationen. Det är vad jag tycker iaf :) De allra flesta som svarar på kunders samtal är även väldigt trevliga och hjälpsamma. Lycka till!

Em_
12/2/16, 11:22 AM
#13

Man får väga fördelar mot nackdelar. Om veterinären knappt kan ta i katten så blir det inte mycket till undersökning tänker jag. Kan inte vara så lätt att t.ex. kolla tänder på en katt som får panik. Det bästa för katten är ju dels att bli noggrant undersökt och dels att slippa all stress som en undersökning innebär.


Annons:
Wony
12/2/16, 1:25 PM
#14

Jag tänker som #13, att om det behövs för att kunna genomföra undersökningen och undvika en panikslagen katt skulle jag säga att det är värt det. Det kan också vara så att man vill vara på säkra sidan och kunna ge lugnande om det skulle behövas, och då inte behöva oroa sig över att katten ätit nyligen.

vendelay
12/2/16, 6:06 PM
#15

Men hur är det med rädslan även om katten fått lugnande? Kan det inte bli typ att katten håller på att stressa ihjäl sig i panik men inte kan röra kroppen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wony
12/2/16, 7:42 PM
#16

Jag skulle tro att det fungerar liknande som för människor? Annars borde det ju inte kallas lugnande utan snarare muskelförlamande eller något sådant…

vendelay
12/2/16, 8:04 PM
#17

#16 Jaha, hoppsan, vad dum jag är 😂 Jag skyller på att jag skrev det där innan jag åt middag och kunde inte tänka klart 😇😞

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wony
12/2/16, 9:46 PM
#18

#17 Jag vet inte, men det är min gissning i alla fall! :)

[AnimeV4]
12/5/16, 3:45 AM
#19

#15 Nej, lugnade gör så att de i stort sett somnar. De blir trötta och inte riktigt medvetna om vad som händer, helt enkelt :)

Det används ju till exempel vid avlivning då djuret ska sova innan man ger den sista sprutan med själva avlivningsvätskan. De sover djupt då och märker ingenting.

Gronstedt
12/5/16, 3:18 PM
#20

I alla fall hästar kan bli extremt stressade av lugnande medel - de är ju flyktdjur och beroende av att ha koll, och därför kan det upplevas mycket skrämmande för dem att bli "slöa" mot sin vilja. Jag kan tänka mig att i alla fall skygga katter kan uppleva något liknande. Men rådfråga veterinär för bästa tips!

Annons:
vendelay
12/5/16, 5:24 PM
#21

Hittills har veterinärerna ju inte föreslagit det. Vi har varit iväg två gånger och båda gångerna innan har jag förklarat noga på telefon att de är väldigt skygga osv. Det är också en anledning till att jag tvekar, varför har inte de föreslagit det om det skulle vara bra?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Limberg
12/5/16, 5:35 PM
#22

Var hos veterinären idag och tog blodprov. Hon förklarade för mig att lugnande inte är orsaken till att de ska fasta, utan att det kan påverka resultaten av blodproven.

Ang. lugnande verkar det som att de bara ger det i undantagsfall.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Wony
12/5/16, 5:46 PM
#23

Ja, man ger ju inte rutinmässigt lugnande vad jag vet, utan om det behövs bara. En av våra katter fick det inför röntgen av ett skadat bakben, men det var för att hon dels hade väldigt ont och dels var rädd, så till den grad att hon inte kunde vara stilla utan sprattlade och klöste hejvilt omkring sig. 

Tycker det var bra att veterinär gav lugnande efter att först ha provat om hon kunde röntgas utan det, så att det inte gavs i onödan.

vendelay
12/17/16, 8:47 PM
#24

Uppdatering för er som vill veta: jag tog aldrig upp det med lugnande med veterinären och det hade inte heller behövts för båda kissarna var jätteduktiga och fräste inte ens. 

Innan vi åkte hemifrån, när vi skulle få in Violina i transportburen, blev det dock liv i lådan. Hon var ganska förbannad, minst sagt. Kissade på en massa grejer och jamade klagande 😕 

Sen kom vi hem, vi hade kokat lite fisk till dem och Violina älskar det så hon vågade sig fram för att smaska lite och senare upptäcker jag henne på ett oväntat ställe… 

Lillprutten låg och myste i transportburen! 😟😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
12/17/16, 9:37 PM
#25

Men så söt! ❤ Ja då har den här händelsen inte fått henne att bli rädd för transportburen, och det är ju bra! 👍😀

Upp till toppen
Annons: