Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 913 ggr
hamstris
2016-11-28 18:28

Katten klöser på stolarna

Min katt har alltid klöst på dörrmattan, i början provade jag att placera ut lite klösbrädor här och där men hon använde dom inte, så jag lät henne klösa på dörrmattan och plockade bort klösbrädorna. Jag har aldrig sett henne klösa på brädorna så jag plockade bort dom för länge länge sen.  För kanske ett år eller halvår sen började hon klösa lite på soffan, men det händer sällan. Senaste månaderna har hon gått på tygstolarna och dom har hon klöst mycket på, men jag har bara knuffat bort henne när jag sett det.  Stolarna blev ganska skabbiga så för några dagar sen bytte jag ut dom mot skinnstolar.. Kanske inte låter jättesmart, hur får jag henne att inte klösa på dom? Ungefär samtidigt som hon började gå på tygstolarna, så började hon bita sönder alla vita sladdar som är tunna till Iphone, ipads, hörlurar osv. och vita persiennsnören.  Hon har aldrig tuggat på tex svarta sladdar till laddare osv. fast dom är lika tunna. Det är löst med sån här grapefruktspray nu.. Kan man ha sån spray på stolarna? Tänker att hon kanske inte fattar logiken varför tassarna smakar beskt när hon varit där och klöst?

Annons:
MonicaLagerquist
2016-11-28 18:42
#1

Hade du bara små klösbrädor?
Katter behöver stora framförallt höga klösträd så att de kan sträcka ut sig när de klöser.

Stolt ägare till fem La permer

Emmaboy
2016-11-28 19:15
#2

Klöser hon helst vertikalt eller horisontellt? Katter kan föredra olika o det finns klösbrädor för båda typer i handeln. Skulle rekommendera att du sätter tillbaka klösbrädorna. När hon klöser på fel ställe förflyttar du henne till en klösbräda och tar en tas o visar lite vad hon ska göra (förutsatt att hon är ok med att du håller i tassen annars flytta henne bara dit). Klösbrädorna kan göras intressa med kattmyntaspray. Platsen kan vara viktig, att klösa är också ett sätt att doftmarkera så om det exempelvis är en plats med mkt nya dofter ex hall eller sittplatser som du skriver så kan man placera klösmöbel intill. Dubbelhäftande tejp kan sättas där katten inte får klösa.

[helga21]
2016-11-28 21:07
#3

Katter brukar inte klösa på skinnmöbler då dessa inte är klösvänliga. Skaffa en större klösställning.

När det gäller bitande så kan katten ha problem med tänderna så kontakta en veterinär. När katter biter på något som inte är ätligt  så kallas det ibland pica. En länk nedan men även huskatterka få detta så det jar egentligen inget med raskatter att göra.

http://www.catwhisperer.se/?page_id=58

Upp till toppen
Annons: