Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1506 ggr
s4r4
11/27/16, 2:01 PM

Avmaskning Kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag köpte avmaskningsmedel pt kattungen då jag upptöckte igpr att bajset innehöll mask. Köpte då Milbemax avmasknigstablett för små katter och kattungar (Bild finns tillgänglig). Jag gav katten 1 tablett enligt doseringen och har en tablett kvar. Är det meningen att man ska ge den båda tabletterna vid två olika tillfällen eller räcker det med endast en? Hon har ej gjort sina behov än. Men allt från kattlåda & matskålar har diskats med diskmedel och hett vatten, samt att katten badades och sanden byttes ut. Men återigen, är det så att man ska ga henne båda tabletterna eller räcker det med en? Och ifall båda tabletterna behövs ges, är det 2 per dag eller en tablett per dag i 2 dagar? Tack i förväg för svar! Hälsn Sara

Annons:
iza89
11/27/16, 2:26 PM
#1

Om du har innekatt ska du ge den andra tabletten efter ett halvår. Man ska ge det två ggr om året så inte katten får mask igen och så den håller sig skyddad. Allt står i den förpackningen för jag har samma :) Tror det är oftare om det är en utekatt då den kan smaska i sig mer saker.

s4r4
11/27/16, 3:03 PM
#2

Okej! Så den andra tabletten sparas och ges nästa sommar. När blir hon helt maskfri? Kommer hon fortfarande bajsa ut maskar i ett tag även om hon blivit avmaskad? Vill gärna ha lite information hur det är efteråt då det är första gången jag avmaskat en katt.

iza89
11/27/16, 3:47 PM
#3

Ja precis, ge den när det gått ett halvår. Jag skrev en lapp och satte upp så jag inte ska glömma. Då har katten ständigt skydd mot mask. Min ena kattunge fick mask för ett tag sen, efter att jag gav henne medicin så märkte jag ingen levande mask men dock en som var död. De måste ju komma ut ändå (inte det mysigaste.) men jag tyckte det gick fort för det att försvinna efter jag gav det till min katt.

[Devya]
11/27/16, 4:12 PM
#4

Du måste ju dock läsa innehållsförpackningen. Det är olika beroende på vilket märke man skaffar. Dessutom bör man komma ihåg att det också beror på om medicinen fungerar mot just den masktypen som katten har.

Om katten tydligt har mask kan det vara skäl att ge andra tabletten efter 3-4 veckor men än en gång bör man kolla innehållsförpackningen.

Då min katt tydligt hade mask så rekommenderades en medicin som skulle ges i nacken och efter första gången skulle jag sen ge det igen efter 3 veckor.

iza89
11/27/16, 7:57 PM
#5

Jag svarade på detta då vi hade likadan medicin och där står det tydligt hur man ger samt vad det är till för och hur mycket beroende på vikt/om katten är bebis eller vuxen. Allt står väldigt bra just för den medicinen, tyckte jag iaf! :)

ApanAnn
11/27/16, 11:14 PM
#6

Med Milbemax räcker en dos för att döda de flesta maskar, men det är inte så bra i längden att ge maskmedel som slår så brett. Om det är en innekatt behövs förhoppningsvis inte mer avmaskning efter detta, är det en utekatt så är det bra att göra "kolla masken" prov då och då och om det visar mask så tar du ett medel som är verksamt mot den sortens mask. Ser du mask ska du så klart också maska av. Katten kräks upp "spagetti"-liknande mask = rundmask. "Risgryn" i pälsen vid rumpan = bandmask.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Upp till toppen
Annons: