Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1070 ggr
Mygohr
2016-11-26 14:10

Katt fodervärd

Jag har just nu en katt hos fodervärd och kommer framöver att behöva placera ut fler katter för att inte få för många individer här hemma. Jag har en grundtanke om vad jag tycker är ett ok avtal men det skulle vara intressant att få andras syn på saken. Så hur tycker du kring: -Hur många kullar/kattungar för hel- respektive halvfodervärd hane respektive hona? -Maxålder när katten ska övergå i fodervärdens ägo oavsett? -Om katten börjar strila? -Pris på katten vid halv- respektive helfoder? -Om något händer katten hos fodervärden (rymmer, skadas osv)? -Övrigt som kan vara intressant/viktigt?

Annons:
NatasjaHemby
2016-11-26 15:08
#1

Jag har just nu en hane ute på halvfoder och det är min enda erfarenhet av foderkatt. Men jag har funderat mycket på sådana här frågor eftersom jag skulle behöva sätta ut fler katter på foder i framtiden. Hona på foder känns svårt tycker jag, har mycket ansvar för kullen kan man egentligen kräva?

-Hur många kullar/kattungar för hel- respektive halvfodervärd hane respektive hona? 
Nuvarande hane på halvfoder ska endast användas till en kull (mest för att jag bara har en hona att para med honom). Annars kan jag tänka mig följande: hane = 2 kullar för halvfoder och 4 kullar för helfoder, hona = 1 kull för halvfoder och 2 kullar för helfoder. 

-Maxålder när katten ska övergå i fodervärdens ägo oavsett? 
Har satt 2 år på hanen och det känns rätt rimligt. Kanske högre ålder för helfoder, så att man kan ta någon kull, chippa, utvärdera och sedan ta resterande kullar. Hade nog satt 2 år för hona på halvfoder, för senare än så vill jag ändå inte ta första kullen. Kanske 4 år för hona på helfoder.

-Om katten börjar strila? 
Så försöker vi först lösa det i foderhemmet (fler lådor o.s.v.) men annars tar jag hem katten tills avtalstiden löper ut (eller tills jag också tröttnar på kiss).

-Pris på katten vid halv- respektive helfoder? 
Halvfoder = halva originalpriset, helfoder = gratis.

-Om något händer katten hos fodervärden (rymmer, skadas osv)? 
Sjukdomar och skador som ej är relaterade till parning, förlossning o.dyl. betalas av fodervärden. Om jag minns rätt har jag inte skrivit in något om försvunnen katt i nuvarande avtal, men kommer att göra det i framtiden. Tänkte skriva att försvunnen katt innebär att fodervärden blir ersättningsskyldig med kattens livvärde. I praktiken hade jag bara krävt betalt om jag bedömt att fodervärden varit slarvig. Hade det uppenbart varit en olyckshändelse och jag stått där med en förkrossad fodervärd hade jag naturligtvis inte krävt några pengar.

-Övrigt som kan vara intressant/viktigt?
I foderkontraktet ingår även att jag har rätt att ställa ut katten ett visst antal gånger under avtalstiden, men också att fodervärden har rätt att ställa ut så länge det inte krockar med tänkta avelsplaner. Det känns dock riskabelt att ställa ut hane som uppnått fertil ålder, eftersom det kan trigga revirhävdande beteende. Men det kan vara bra att tänka på ifall man t.ex. vill att katten ska bli champion innan den går i avel.

SE*Simbelmynes

Mygohr
2016-11-26 16:26
#2

#1 Skriver du in hur många kattungar det minst ska vara i en kull? Det är där jag hakar upp mig, på skk avtalen (hund) står det att det att kullen ska innehålla minst ex 2 ungar vid 5veckors ålder. Men om kullen består av en unge, och det händer flera gånger, så kan ju fodervärden vara uppbunden i kontraktet under väldigt många kullar som inte "räknas".

NatasjaHemby
2016-11-26 16:40
#3

#2 Japp. Tror jag skrev minst tre levande kattungar vid fem veckors ålder i nuvarande kontrakt. Tekniskt sett får jag alltså ta tre kullar om det bara blir en unge var i de två första kullarna. Men här kommer ju även tidsgränsen in - efter två års ålder tillfaller hanen fodervärden och då spelar det ingen roll hur många eller få kattungar jag fått.

Ett alternativ är att skriva totalt antal levande kattungar istället för levande kattungar per kull. Exempel: Katten ska lämna två kullar med totalt minst fyra levande ungar (vid X veckors ålder).

SE*Simbelmynes

flis
2016-11-27 13:43
#4

Det är kanske bättre att inte fortsätta avla på en hona som bara får en unge i varje kull. 

Att ha en strilande hankatt är inte roligt men ännu värre om uppfödaren tar tillbaks katten och behåller den tills avtalstiden är slut, vilken fodervärd vill gå med på det?

 Verkar orimligt att behålla katter i avel till vilket pris som helst. Det gynnar inte katten.

Upp till toppen
Annons: