Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2046 ggr
Lubsan
11/23/16, 4:36 PM

Bordsgran

Jag hittar två sidor som säger att bordsgran inte är giftigt för katter, finns det någon här som har/har haft en bordsgran som kan bekräfta detta? Någon som har tips på andra växter/blommor man kan ha som inte är giftig för katter så är jag tacksam för tips :)

Annons:
Lubsan
11/23/16, 4:43 PM
#1

Rumsgran va visst smeknamnet och latinska namnet är araucaria

Carmarino
11/23/16, 4:43 PM
#2

Är bordsgran detsamma som en rumsgran? Har haft rumsgranar i många år, och jag har haft katter hela tiden. Vet inte om de ätit på grenarna, men jag tror att åtminstone några av katterna har smakat på dem. Ingen av katterna har blivit sjuka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lubsan
11/23/16, 4:56 PM
#3

Det är korrekt, skrev fel. Runsgran ska det stå :)

Lubsan
11/23/16, 4:57 PM
#4

Rums* jäkla autocorrect :p

Sindri
11/23/16, 5:07 PM
#5

Det farligaste för katterna i juletid är levande ljus och julpynt, speciellt glitter och glasprydnader.

Och det är klart - får katten för sig att klättra upp i granen blir den ju farlig……

(Ett tips TS - inom en timme kan du redigera ditt inlägg genom att hålla muspekaren över inläggsrutan och klicka på hantera, kommer upp en ruta är du kan komplettera/ändra i ditt inlägg)

Lubsan
11/23/16, 8:48 PM
#6

Ah, missade det, sorry :( Granen är så liten så det går inte. Den står på en bänk och är kanske 30cm hög. :) en liten rackare. Den ena katten har tuggat lite på den. Men har googlat runt nu o det verkar som att den inte är giftig iaf! :)

Annons:
Sindri
11/23/16, 9:31 PM
#7

Aha - du menar en bordsgran av samma art som rumsgran. Då fattar jag.
Den kan nog inte vara giftig för katten. men hu så vasst!

För att få ha prydnaderna kvar kan du kanske hissa upp den i taket?

Lubsan
11/23/16, 9:56 PM
#8

Men den är inte vass faktiskt. Ganska mjuk, prydnader orkar den inte hålla uppe. Vill mest bara ha en riktig levande växt som är lite julig :) Kan ta en bild men orkar inte just nu, hehe

Omorika
11/25/16, 11:14 AM
#9

Däreomt är både hyacinter, amaryllis och julstjärning giftiga för katt.

Upp till toppen
Annons: