Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1241 ggr
Kirnzy
2016-11-23 05:55

Liten katt ute

Det är väldigt ofta som jag ser en väldigt liten katt ute i vårat område, den väger nog runt ett kilo, inte alls mycket. Den är ofta utanför någons hus, ibland sitter den utanför oss hela dagarna och försöker smita in, och den är otroligt sällskaplig. Den ser ut att vara typ 10 veckor men jag vet att den är äldre då den har vart sådär liten i några veckor nu. Jag vet inte vem ägaren är men mamma säger bara att jag inte ska tänka på det eftersom det är någon i områdets katt. För någon dag sen såg jag den ligga utanför någons hus i nästan två dagar, är ute med hunden några gånger om dagen och varje gång låg den där, och jag vet att det inte är deras katt. Undrar om det ens är typ möjligt att en katt är så liten? En vuxen katt kan knappast vara så liten och den borde väll vara för liten för att gå ut eller? Och tror ni att det är någons och trycker ni att det är okej att en sån liten katt går ute? Den försöker verkligen smita in så fort den får chansen, så fort ett fönster är lite öppet försöker den trycka sig in :( Några gånger har jag funderat på att ta in den och sätta upp lappar eller något, men det får jag absolut inte för mamma eftersom det är ju någon av grannarna som äger den.. Tycker ni att man borde göra något?

Annons:
Calcifer
2016-11-23 06:22
#1

Nej, katter under året ska man inte släppa ut hur som helst. Dels för att de bör vara fullvaccinerade och kastrerade innan och dels för att det är lättare för dem att helt enkelt inte hitta hem igen. Plus att om någon äldre tuffare katt har sitt revir där är risken stor att den blir bortjagad. Sätta upp lappar kan du väl kanske göra även om du inte tar in katten? Har den något halsband på sig där du alternativt kan sätta en lapp? En del katter är väldigt små, även om de är äldre. En gammal bekant hade en katt som aldrig vägde mer än 2,5 kilo lite drygt trots att den blev rätt många år innan den gick bort. Och den var såklart frisk och välmatad. Men om du är orolig att katten kanske borde få vara inne ett tag till om det nu är så att den är väldigt ung kan ju en vänlig lapp vara nåt. Det går ju att bara säga att den verkar försöka ta sig in överallt och att det är krångligt om en del vill ha sina fönster öppna då den löper risk att ta sig in. Eller att den löper risk för att den obemärkt smiter in i t:ex ett förråd eller garage och sedan inte tar sig ut igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kirnzy
2017-01-02 18:07
#2

#1 märkte inte svaret förrän nu.. jo sätta upp lappar kan jag ju göra men det var det som min mamma blev sur för att jag ville, hon tycker att det är överdrivet och inte spelar någon roll ändå. Hon blev alltså arg för att jag brydde mig om katten när den inte ens är våran.. nu vet jag iallafall vem ägaren är, och att han inte bryr sig. Katten var alltså väldigt liten, är fortfarande det men lite större nu. Den får aldrig gå in riktigt utan smiter bara in hos grannar som slänger ut den :(

Calcifer
2017-01-02 18:17
#3

#2 Hur är det han inte bryr sig om katten? Eller är det grannarna han inte bryr sig om? Alltså, om katten får mat regelbundet och får komma in regelbundet så gör han ju inte katten något ont även om man kan ha olika åsikter kring det här med utekatter etc. Men om den smiter in hos grannar ofta, tror du det skulle gå att t:ex kontakta dem och prata om hur ni ska göra? Att bara ta in katten får du inte göra, för den har en ägare. Men däremot om t:ex säg 10 grannar går ihop och säger att katten stör deras liv så pass pga insmitningar eller annat kanske det väger tyngre menar jag.

Nu vet jag inte hur ni bor, men om det är lägenheter så borde det ju gå att fråga hyresvärden eller så om det finns nåt ni kan göra?

Utekatter får man ha, men man har som ägare även ett visst ansvar för att katten inte gör vad som helst när den är ute.

Önskar jag kunde ge bättre svar, jag hoppas någon med mer kunskap kring lagar och regler kan se tråden och ge goda råd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kirnzy
2017-01-02 18:25
#4

#4 ägaren släpper inte in katten och ger den inte mat, det är därför den smiter in hos grannar för att äta och så. Anledningen anför jag tänkte ta in katten var alltså för att den var så liten och ingen visste vem ägaren var, bara tills vi hade fått reda på det. Alla i området känner typ varandra så därför troddde vi att den kanske bodde någon annanstans i närheten och hade kommit bort eller något. Just ju vet jag jag inte något jag kan göra eftersom ägaren inte bryr sig om katten..

Calcifer
2017-01-02 18:29
#5

#4 Fast katter ska ha mat och ska ha någonstans att gå in, även om de är utekatter. Vet du att detta inte sker så kan du anmäla. Länsstyrelsen tror jag det är du kontaktar i så fall.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ominous
2017-01-02 19:06
#6

Du kan göra en anonym anmälan till länstyrelsen viva deras hemsida, gå bara in på rätt län :) 
Det gör att göra direkt på webben.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Kirnzy
2017-01-02 19:25
#7

#5 #6 tack så mycket :)

Mangochanti
2017-01-03 09:15
#8

Bra att du bryr dig om katten.

Om du ser att djur far illa kan du anmäla detta till länsstyrelsen. Du kan ringa, skicka din anmälan via formulär, skicka e-post eller skriva brev (se kontaktuppgifter på sidan)).  
länsstyrelsen prioriterar anmälningarna för att hinna komma ut till det som är mest akut. Lämna så mycket och korrekt information som möjligt så de kan prioritera din anmälan rätt. 

Uppgifter de vill veta:

  • Vem har hand om djuret/djuren, namn och adress?
  • Vilket/vilka slags djur gäller anmälan?
  • Hur många djur gäller anmälan?
  • Var finns djuret/djuren, adress (ev. vägbeskrivning)?
  • På vilket/vilka sätt far djuret/djuren illa?
  • Beskriv djurens tillstånd, miljö, foder, vatten med mera.
  • Hur ser det ut för djuret datum, klockslag?
  • Har bristerna iakttagits tidigare, ange datum?
  • Övriga uppgifter som kan vara bra för oss att veta till exempel om djurägaren kan utgöra ett hot för vår personal.

Det är viktigt att du som anmäler själv har sett vilka brister djuret utsätts för. Om du lämnar andrahandsuppgifter kommer anmälan sannolikt att avskrivas.

Om du inte kan lämna tillräckligt utförliga uppgifter, till exempel inte kan ge information om vad djurhållaren heter eller var personen bor, kan de tyvärr inte göra någon kontroll.

Anmälan tas emot av en djurskyddshandläggare. 

Om bristerna verkar vara av mindre allvarlig karaktär kan vi ibland välja att först skicka ett brev till djurägaren med information om att vi mottagit en anmälan, samt vilka regler som gäller. Om ytterligare anmälningar mot samma djurägare kommer in, kan vi komma att göra en kontroll ute hos djurhållaren.

(Bra om fler inom området gör en anmälan, om katten far illa. Samt bra med lappar för att uppmärksamma, kanske skriva på FB om du har tillgång)

I svåra fall kan länsstyrelsen besluta om att djuret ska omhändertas och om det därefter ska säljas, överlåtas eller ev. avlivas. Vi kan också besluta om att en person ska förbjudas att hålla djur.

Lycka till och hoppas något händer snabbt. För små katter behöver omsorg och som här skrevs innan,  katter ska ha mat och ska ha någonstans att gå in, även om de är utekatter. Vet inte vart i landet du bor, men där jag bor skulle inte en liten katt klara sig ute nu mitt i vintern många dagar utan skydd och värme.

Tråkig inställning din Mor verkar ha, men hoppas du fortsätter bry dig om djuren :-) Om alla skulle titta åt ett annat håll då någon far illa, vad har vi då för samhälle? Men katter och deras värde står lågt i mångas ögon, men vi katt/djur älskare hoppas att det ska öka och göra allas liv lika viktiga.

/MC Eva

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Upp till toppen
Annons: