Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1364 ggr
soozen
2016-11-21 13:54

Kan katter gå genom isen?

Jag och sambon funderar på att bygga hus och köpa en tomt invid ån. Men hur är det med katterna? Har de förstånd att hålla sej borta från svag is? Vi har fyra katter som får gå ute som dom vill.

Dum fråga kanske från en hönsmatte 🙂

Annons:
Honestyisdead
2016-11-21 13:56
#1

De kan trilla igenom ja.

Carmarino
2016-11-21 14:34
#2

Vi hade en gång en katt som älskade att leka i vatten, och en gång när vi hade översvämning i trädgården (en bäck som gick under tomten flödade över) så att det bildade en iskana, så var katten där och lekte av hjärtats lust.

Nu hände det inte så mycket eftersom vattnet var ovanpå isen, och det var inte så djupt. Dessutom var vi där och bevakade henne, men hade det varit ute på en å så hade hon mycket väl kunnat gå igenom isen och drunkna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

VT4ever
2016-11-21 15:53
#3

Jag har sett en katt som var frusen under klarisen, när jag åkte skridskor för flera år sedan. Var ingen rolig syn.

soozen
2016-11-21 17:05
#4

#3 Men fy 😕

Josse016
2016-11-21 17:56
#5

Tyvärr ja.. de kan gå igenom och händer säkert till och från att katter går igenom och drunknar. Hålla lite extra uppsikt, särskilt i början kan nog inte vara fel men tror de flesta katter håller sig borta därifrån :) katter brukar nog stryka sig mer runt husknutarna eller i mer "skyddade" miljöer. Nu vet jag inte hur tomten ser ut men jag tror inte du behöver oroa dig mer än vanligt, men håll ett extra öga särskilt i början som sagt :)

Uppkatten
2016-11-21 20:57
#6

Tyvärr är det inte helt ovanligt att bortsprungna katter hittas drunknade. Brukar läsa om flera fall/år, och det verkar hända just när isarna är svaga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: