Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1216 ggr
tiger tok
2016-11-21 06:48

Kattunge mat till vuxen katt?

Nu är det så att jag är ledare på en gård med daglig verksamhet, men ingen är där på natten. Och snart flyttar det in en liten kattunge, gården har redan en vuxen hona. På helgerna är inga ledare där och inte heller föreståndaren, utan då har vi såkallade helgskötare, dock när vissa helgskötare är där blir det ofta lite fel, och då tänkte vi, att även fast Sotis (honan) är vuxen, kan hon äta kattunge Torrfoder , med en halv påse blötmat för vuxen katt per dag? Just för att det ska bli så lätt som möjligt för helgskötarna så dem inte måste fixa med olika sorters mat? Och även för att det kanske blir svårt att portionsutfodra den stora då hon är van vid fri tillgång? Tänker bara så den stora inte får näringsbrist eller något? Om det absolut inte skulle funka så löser vi det ändå såklart!

Annons:
Katthemsmatten
2016-11-22 12:01
#1

Det är snarare så att den vuxna katten kan bli litet rund eftersom kattungefoder är så energirikt. Det är ju tänkt för att ge extra näring till en växande kropp. Om den vuxna äter kattungefoder under några månader har jag svårt att se att det skulle vara några problem ur hälsosynpunkt. När kattungen är omkring 9 månader kan man börja blanda kattunge- och vuxenfoder 50/50 och sedan fasa ut. En kattunge som bor på en gård, jag uppfattar det som typ stallkatt, kommer också lära sig att jaga. Det är därför viktigt att ni håller koll på mask.

Medarbetare Hittekatter iFokus

tiger tok
2016-11-22 20:04
#2

Tack för svaret, ja precis stallkatt blir det! Haha ja, den andra katten flyttade in som vuxen dock, henne har jag bara sett ta en fågel, på typ 4 år XD Ja dem avmaskas några gånger per år! Tack för att du berättade om övergången också!

smellcaramell
2016-11-22 20:20
#3

Hade det varit mina katter hade jag förmodligen hellre fasat över den lilla katten till samma foder som den vuxna. Kattungefoder och vuxenfoder är bara "hittepå" för att sälja mer, däremot är energibehovet hos växande katter oftast större än hos fullvuxna(förutsatt att den unga katten inte bara ligger och latar sig hela dagarna och den vuxna katten springer runt )

Omorika
2016-11-25 11:09
#4

Mina katter äter bara kattungefoder fast de är 3 år och 1 år. Oftast är innehåller bättre ur näringssynpunkt med mer fett. Tänk LCHF när du utfodrar katt, spannmål och kolhydrater är bara onödigt för dem.

Däreomt kan övergången av olika foder bli problem om ni har katter med känslig mage. Hade jag varit er hade jag fasatöver den nuvarande katten på kattungefodert som den nya ska äta så den är van att äta det när den nya kommer.

Det kan bli ordentlig magkrasch om kattungen som både flyttar (stress), byter revir (stress) ska byta foder samtidigt.

Ominous
2016-11-25 14:27
#5

Det ingen "kattungemat". Katter ska äta 100% kött i alla åldrar, enda skillnaden är att man bör mata oftare när de är små. Små bör få mat 4-5gånger om dagen.
 Som sagt tidigare, det är bara försäljningsknep. Försök istället hitta mat med så hög kötthalt istället, och fasa över båda två på detta.

I wish I could write as mysterious as a cat

Upp till toppen
Annons: