Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1038 ggr
Josse016
2016-11-19 16:19

Äggula

Hur är det med att ge äggula till kattungar ? Eller rå nötfärs ?

Annons:
Rimmenstrand
2016-11-19 17:54
#1

Mina får äggula 2 gånger i veckan här. Stora är 8månader och lilla är 14 veckor snart

Scorpio97
2016-11-19 18:35
#2

Det går bra att ge både äggulor och köttfärs, men har katten inte fått sånt tidigare så börja lite försiktigt och ge inte för mycket på en gång.


//Jessie

[Devya]
2016-11-20 07:36
#3

Man får testa sig fram. Min katt tål inte råa ägg utan får diarré direkt om hon smakar lite.

Siggebus
2016-11-20 08:15
#4

Min kattunge fick både rå köttfärs och råa kycklinghjärtan  köpt på ica, Musch färskfoder samt råa kamben att tugga på från första början. Han hade aldrig ätit rå mat utan var uppfödd på burkmat och torrfoder.
Torrfodret tog jag bort direkt men körde på Mjau mjukmat och introducerade det råa direkt - dock i små mängder i början.
Milton har varit och är superfin i magen.
Rått ägg får han över maten lite då och då men inte varje dag.

Josse016
2016-11-20 09:45
#5

Tack :)! Trodde de skulle bli för mycket för en sådan lite mage :) Då ska jag prova med lite äggula lite försiktigt o se fall de är något som faller i smaken :3

[nevamisse]
2016-11-20 17:43
#6

Både äggula och köttfärs har fungerat bra till våra små. Tänk bara på att köttfärsen ska ha varit fryst i några dygn först.

Annons:
[nevamisse]
2016-11-20 22:39
#8

#7 Givetvis serverar man köttfärsen tinad, men den måste ju ha varit fryst i minst 72h för att ta död på eventuella bakterier och smitta.

Siggebus
2016-11-21 11:45
#9

Nu ger jag mest fryst färskfoder eftersom jag köper Musch frysta "köttbullar" men ibland blir det en liten kladd färs när jag ska göra köttbullar till mig själv och han får även då och då ett rått kamben eller liknande att gnaga på eller färska kycklinghjärtan, mage etc
Hmmmmm….. hur gör ni som har ute- och innekatter med frysandet?
Lär ni dem att komma in med bytet och lägga i frysen först? 🤔

Katthemsmatten
2016-11-22 12:27
#10

#9 Har man utekatter så får man lov att hålla koll på tarmparasiter och avmaska vid behöv. Har man innekatt är det ju onödigt att riskera att de ska behöva avmaskas med tanke på att det är potenta läkemedel det handlar om, så jag håller med om att man ska servera kött som varit fryst.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Siggebus
2016-11-23 07:42
#11

#10
Man kan göra som jag gör med hästen - köpa "kolla masken" -lådan och endast avmaska vid behov :)
Hästen har jag inte behövt avmaska på många år och min senaste hund (som gärna åt en massa "bläää" ute OCH fick råa ickefrysta smakbitar då och då förutom Musch frysta  -har jag nog aldrig avmaskat sedan valpåldern. 🙂

Katthemsmatten
2016-11-23 12:01
#12

#11 Vidhåller att för innekatter är det enklast att bara servera kött och fisk som tidigare varit fryst minst 72 timmar så slipper man "kolla masken".

Medarbetare Hittekatter iFokus

Siggebus
2016-11-23 12:19
#13

#12
Japp säkert enklast. Och min råa mat jag för det mesta serverar är fryst dvs muschen ÄR redan fryst och när jag köper t ex kycklinghjärtan etc så fryser jag in det av den enkla anledningen att man inte kan förvara ett helt paket i kylen hur länge som helst och likadant när jag köper kamben som jag delar.
Men ibland blir det smakbitar som inte är det 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: