Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1037 ggr
annica@alienus.se
11/19/16, 10:50 AM

Hur gör jag för att prova?

Hej! Jag är helt ny här inne så jag hoppas ni kan ha överseende med mina, kanske dumma, frågor. Det verkar dock som om det finns en gigantisk kunskapsbank här, så jag kör på! Jag har planer för att skaffa en ny familjemedlem till vår familj. Det är inget impulsbeslut utan jag har funderat väl på det. Vad som gör att vi inte hittat, eller vågar hitta, någon är att jag ibland har reagerat på vissa djur. Jag har allergitestat mig och har inga allergener mot päls. Och det finns inget egentligt samband mellan reaktionerna. Jag vill väldigt gärna ha katt men jag vågar inte riktigt. Tänk om jag reagerar? Tänk om barnen reagerar? ( de är inte allergitestade) Hur gör jag då? Vilka mediciner finns det för mig? Om vi tar in en ny medlem så är det ju för att hen ska stanna. Men hur provar jag utan att livet används som spelpjäs i mitt experiment för att se om jag reagerar?? Jag är kluven… Ska jag helt enkelt inse att jag aldrig kommer få ha håriga familjemedlemmar eller har ni något eller några tips på hur jag kan göra?

Annons:
Honestyisdead
11/19/16, 12:07 PM
#1

Jag skulle börjat med att testa barnen. För har även dom allergi bör ni låta bli att köpa katt.

Sedan är det svårt med allergi.  För man kan tåla en individ av en ras men inte tåla en annan av samma ras.

Så kanske hitta en uppfödare som går med på att lämna katten på prov.

micki78
11/19/16, 1:28 PM
#2

Om ni skulle köpa en katt från ett katthem exempelvis, så är jag övertygad, om ni berättar situationen för dom, att om ni skulle bli allergiska få lämna tillbaka katten.

Eller så kommer ni överens med dom om att ta hand om en jourkatt, funkar allt så behåller ni bara katten.

Josse016
11/19/16, 5:55 PM
#3

(Bibel inc) Börja med att pricktesta alla inom familjen för att utesluta allergi, efter de om ni fortf känner er osäkra så finns en rad olika raser som en del allergiker brukar tåla. Ex, Ragdoll, Sibiriska katt, (ursäkta ordvalet men kan inte stava deras olika rasnamn xD..) men nakenkatter fall de är något alternativ för er :) Många uppfödare brukar ha sina olika knep när de kommer till allergiker, man kan ha filtar eller sängkläder över hos uppfödaren som katterna få vara på, som man tar hem. Vissa om de finns möjlighet låter familjerna få komma över på besök under några veckors tid samt få sitta med katterna nån/några timmar. Eller som andra skrev, låta er få ta hem en katt på prov som får komma tillbaka till uppfödning fall det inte skulle funka av olika skäl. Många brukar vara noga med vart sina katter hamnar :) Olika alternativ på receptbelagda läkemedel som jag personligen tycker funkar bra - allergi tabletter (Kestine/Ebastine) - Ögondroppar (Livostine) - brickanyl (dock receptbelagt för andning) - vanlig nässpray (receptbelagda funkar dock bättre) Finns massor av hjälp att få via ett läkarbesök, men för vissa hjälper inte allergi medicinerna då finns även sprutor att få under 3 års behandling som gör att man har 70% chans att bli helt fri från kattallergi. Men är tyvärr inte alla som får detta, beroende på hur allvarlig ens allergi är och påverkar en. Men ja.. hoppas infon var värd nånting:) men som sagt, uteslut allt om allergi etc fall ni inte är beredda att göra uppoffringar som krävs för en allergiker :)

Josse016
11/19/16, 5:56 PM
#4

Icke receptbelagda läkemedel ******

gummimamma
11/19/16, 6:23 PM
#5

Har du inga vänner som har katt? Kelas i så fall med den, så märker du om ni tål katt. Besök annars katthem och kelas med katterna där.

Honestyisdead
11/19/16, 6:47 PM
#6

#5 Det visar bara om dom är allergiska mot de katter dom kelar med eventuellt. Och allergi kan vida sig först efter man är utsatt ett längre dag och delar hem.

Annons:
Limberg
11/19/16, 7:02 PM
#7

Ett tips är hursom att ha den eventuella katten som innekatt! Många allergiska personer tror att de är allergiska mot katter eftersom de har pollen etc i pälsen.

Men låter som en bra idé att testa er innan! Tror även Maine Coons är en av raserna som anses som allergivänliga, liksom många andra långhåriga katter. Min pappa är kattallergiker, men har min långhåriga bondkatt + en Maine Coon som inneboende helt utan problem! Åk till en uppfödare oavsett och spendera några timmar där och se hur ni reagerar.

Ingen allergiker har hittills känt av min Maine Coon när de besökt mig. Kan minnas 6 allergiska personer. Känner även en familj som har en Sibirisk katt bland allergiker utan problem. Så hopp finns även för allergiker!

#3 - Jag tror nakenkatter inte är allergivänliga. Har att göra med kattens saliv och inte pälsen tror jag =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Josse016
11/20/16, 11:26 AM
#8

#7 Precis är ett ämne de har i sig, alltså inget med pälsen att göra :) men just Sphynxkatter och Cornish Rex ska vara lättare att klara av såsom de andra katterna^^ Ragdoll och Sibirisk. Men bara för att de ska vara "lättare" att klara av dom så finns fortfarande inga garantier :) alla katter har ämnet i sig, sen hur starkt man reagerar är inviduellt beroende på hur allvarlig ens allergi är, medans vissa inte reagerar alls :) #7 Maine coon är nog egentligen ingen kattras som betraktas som en "allergivänlig ras" (rätta mig fall jag har fel, min familj har alltid velat ha maine coon men avstod eftersom de inte ansågs allergivänliga) men tror helt klart att långhåriga katter är bättre än korthåriga kissar så maine coon är nog en kattraser att föredra före många andra raser :) Både "jag" och min pappa är pälsallergiker så kan av egen och min pappas erfarenhet iaf säga att ju långhåriga de är, desto mindre reagerar vi. Men som sagt.. inviduellt men vet många allergiker som har lättare för långhåriga katter en korthåriga :)

Josse016
11/20/16, 11:27 AM
#9

#3 ville dock tillägga, älskar dock din MC, aldrig sett sån stor kisse *-* <3

Limberg
11/20/16, 1:52 PM
#10

#8  - En uppfödare jag känner sa att Maine Coons reklamfördes som det allergivänliga valet innan Sibiriska blev populära. Men långhåriga katter är i regel bättre, precis som vi säger =)

Om du menar min MC, så tack! =D

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Josse016
11/20/16, 3:22 PM
#11

#10 japp menar din MC ;) men dåså! Visste icke att de va allergivänliga :D Synd att man inte visste de tidigare när familjen letade katt för 10 år sen :(

[nevamisse]
11/20/16, 5:42 PM
#12

Sibirisk katt/Neva masquerade är en ras som många allergiker klarar av, men det är även där individuellt.

Tycker ni ska börja med att göra allergitester på barnen, innan ni börjar leta katt.

Upp till toppen
Annons: