Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 683 ggr
Vilthelin
2016-11-13 19:00

Min Katt har börjat slicka bort pälsen

Hej! Jag har en bondkatt på 4 år som flyttat hem till mina föräldrar. Jag fick jobb utomlands och min partner jobbar mycket så hon blev väldigt ensam i lägenheten, så vi bestämde att hon fick flytta till mina föräldrar som är pensionärer och bor i stor villa (mer sällskap, mer yta och där har har hon möjlighet att gå ut om hon vill). Nu efter några månader har hon börjat slicka sig frenetiskt på ryggen så pälsen har börjat försvinna. Vet sa att det kan bero på massa saker så vi kom inte fram till någon lösning. Min tanke var att sätta på henne en tunn tröja så hon inte kommer åt att slicka sig (så det inte blir sår). Men jag är kluven eftersom jag vet att katter inte vilar att ha på sig kläder, vad tror ni? Har ni något annat förslag som skulle kunna hjälpa?

Annons:
Vilthelin
2016-11-13 19:01
#1
Vilthelin
2016-11-13 19:01
#2

Bild på fläcken

Scorpio97
2016-11-13 19:07
#3

Det viktigaste är väl att ta reda på anledningen, snarare än att bara hindra henne från att slicka..?

Allergi, smärta, understimulering, stress, ohyra/annat hudproblem osv. Jag antar att veterinären kollade för ohyra och liknande när ni var där?
Då måste man ju fortsätta prova olika saker tills något hjälper så man får reda på varför hon slickar, eller åtminstone börja utesluta saker. 

Allergi är ganska vanligt, så om veterinären håller med om att det kan vara det så kanske ett allergifoder vore något att prova (katten kan dock vara allergisk mot andra saker också). Men kontakta veterinär igen och se vad h*n säger om vad som är bäst att prova först.


//Jessie

Tjeja
2016-11-13 19:27
#4

Säger som #3 det behövs en utredning så man får reda på varför kissen övertvättar sig så den kan få hjälp!

Oavsett om det handlar om klåda från allergi eller stress efter flytten. Att bara sätta på en tröja löser ju inte problemet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

micki78
2016-11-13 19:28
#5

Precis, det är veterinären som gäller. Kan ju vara precis vad som helst. Måste vara jobbigt för katten, något är uppenbarligen fel.

Har ni varit hos vet eller har ni bara ringt och rådfrågat?

Upp till toppen
Annons: