Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 866 ggr
Bin555
11/13/16, 5:29 PM

Min katt går inte nerifrån vikt-tvärtom

Min 7 åriga skepparkatt vägrar gå ner i vikt! Han har gått på Hill's diet i 2 månader och gått upp 1.4 kg! Jag har testat Barf också men utan resultat. När vi fick honom för 3 år sedan vägde han redan då för mycket och sen har det gått utför. Kan han vara sjuk på något sätt tror ni?

Annons:
molbojse
11/13/16, 6:21 PM
#1

Hur länge testade du barf? Och var det faktiskt barf eller var det färskfoder? Jag tolkar inlägget som att du inte försökt särskilt länge heller. Kan även rekommendera att slopa torrfodret, det är det som gör att din katt går upp i vikt. Dietfoder eller ej spelar ingen roll, torrfoder är skit och just Hill's och Royal Canin är bland de sämre på marknaden. Dietfoder överlag är skit, för de innehåller massa annat som absolut inte är nödvändigt.

Hur doserar du för försöka uppnå önskat mål?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tjeja
11/13/16, 7:36 PM
#2

Säger som #1 torrfoder är skit!

Ge heller inte fri tillgång på mat utan väg upp ett bra blötfoder eller barf i förhållande till kattens vikt och behov och fördela på 2-4 måltider/dygn.

Det behövs sedan ges konsekvent som kost och inte som en tillfällig diet.

Det gäller att vara konsekvent. När kissen så småningom minskar lite i vikt får man räkna om mängden mat han behöver och ge utifrån den nya vikten.

Det är nämligen både farligt och svårt att banta en kisse så dieter över perioder är helt fel och mer skadligt än till hjälp. Risk finns att katten utvecklar fettlever.

Därför skall man ge rätt mat, i rätt mängd så katten inte svälter för att gå ner i vikt utan får precis det den behöver. Det vill säga så mycket som den förbrukar i energi under en latardag och inte mer, men heller inte mindre!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Bin555
11/13/16, 8:40 PM
#3

Om jag börjar med doseringen så gör jag som förpackningen säger. Utifrån önskad vikt, enligt vet, är det 5 kg på min katt så då blir det 55 g torrfoder som jag spred över 4 tillfällen per dag och serverad i en fodersnurra så han inte kan äta så fort. Detta har jag alltså provat med i drygt 2 månader och katten har gått upp från 8.1 kg till 9.4!

Angående barf höll vi på i minst 6 månader, och då fick han 2 portioner per dag, funkade hyfsat. Han blev iallafall inte galen och gick och kissade över allt. Och han älskade verkligen maten! Till att börja med gjorde jag den själv med allt vad det innebar med inälvor och benmjöl, men jag blev osäker på om det blev korrekta proportioner så jag över gick till Mush. Den kanske jag inte körde mer än 3 månader det kom andra omständigheter in i bilden som gjorde att jag fick avbryta. När han blir hungrig så jamar han och det kan jag stå ut med, men att han kissar överallt, det är värre!

Tjeja
11/13/16, 8:52 PM
#4

Torrfoder, oavsett vilket och hur specialanpassat det är avsett att vara är sämre än blötmat. Så byt till blötmat! Bland de bästa på marknaden är faktiskt bland de billigaste också. Mjau och Bozita som båda finns att köpa i vanliga butiker. Maju finns både hos ica och coop och Bozita finns hos djuraffärerna.

Torrfoder är kompakt näring och ingen vätska vilket gör att katten kan tugga i sig betydligt mer kalorier innan den blir mätt än med blötmat som består mest av vätska, vilket är bra för katten och dess njurar dessutom!

Så om du inte orkar Barfa prova vanlig blötmat (så sorter som inte innehåller något spannmål).

Om du verkligen misstänker att något är fel på kissen så se till att få en riktig utredning hos veterinär. Det kan vara hormonella orsaker och annat som kan påverka kattens Viktuppgång och då hjälper inte alltid bara foderdiet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Limberg
11/13/16, 8:56 PM
#5

Är han innekatt eller utekatt? Precis som övriga säger så är det bäst att skippa torrfoder och köra på blötmat! Kan ta tid, men han kommer gå ner om du doserar rätt. Försök gärna aktivera honom varje dag också med fjädervippa eller laserpekare, om du inte redan gör det =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Bin555
11/13/16, 10:53 PM
#6

Han är utekatt men inte den där aktiva kissen som ränner runt.

Annons:
Limberg
11/13/16, 11:13 PM
#7

Är han utekatt så kanske han äter bytesdjur också, eller lyckas norpa kattmat från någon granne osv.  Skulle ju vara en del av förklaringen till att han fortsatt gå upp i vikt.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Tjeja
11/14/16, 6:12 AM
#8

Jahaa är han utekatt är det ju inte ett dugg konstigt att han går upp i vikt! För då hittar han givetvis mer mat på annat håll när han inte är nöjd hemma ju! Då lär minskad mat snarare få honom att flytta någon annan stans än få honom att gå ner i vikt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kattöga
11/14/16, 8:08 AM
#9

Jag tycker absolut att du ska låta en veterinär kolla upp din katt! Först! 

Det kan, som sagt ovan också, vara något problem hos katten som skapar denna obalans i kroppen, hormoner, diabetes, njurar, vad som helst….
Och gör detta innan du experimenterar mer med foderbyten också! Foderbyten ska heller inte göras för snabbt, utan fasas in. Och då är det ju bättre att göra det när man vet huruvida det finns något fel som katten behöver hjälp (behandling) med eller inte.

Lycka till!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bin555
11/14/16, 8:39 AM
#10

Jag tror nog det får bli ett besök hos veterinären först.

Visst skulle det faktum att han är utekatt vara orsaken men trots sin storlek han lägst i rang på gatan och vi har många katter här. Är vi i stugan är det  en annan sak, då jagas det men det är jag sm får bytena.

Upp till toppen
Annons: