Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2180 ggr
Samsams
2016-11-12 16:50

Mat till övergiven kattunge!!

Hej! Tog idag in en stackars kattunge som sprang och skrek ute på gatan bland bilar…bor i Medelhavsland med många vildkatter tror att denna är det. Skulle tippa på ca 8-10v gammal. Den är jätte smal, ryggrad och benknoter känns tydligt! Hur ska jag tänka när jag matar den…den vräker i sig om den skulle få! Har troligen inte ätit på ett tag. Tänker att jag behöver vänja lilla magen!! Den väger 870g. Nån som har tips hur jag ska gå till väga?

Annons:
Agafia
2016-11-12 16:58
#1

Bara lite i taget , risk för lös mage annars . Du kanske ska låta en veterinär kolla på katten , så att den inte har inälvsmask eller något annat .

Samsams
2016-11-12 19:08
#2

Han får väldigt lite åt gången. Tänkte mer vad som är max på en dag. Läste någonstans att en 900g kattunge äter ca 130g burkmat per dag… Ska kontakta vår vet på måndag. Har en "räddad" vildkatt här hemma sen tidigare…

annzoo
2016-11-12 19:30
#3

är katten inte van vid blötmat kan den få diarre jag hade nog försökt att ge den något mer skonsamt för magen.

Samsams
2016-11-12 20:03
#4

Ok! Vad till exempel?

Marsvinsmamman
2016-11-12 20:33
#5

Är det en vildkatt så har den troligtvis överlevt genom att äta exakt allt den hittat, bland sopor och annat, så dess stackars lilla mage har nog fått utstå en hel del redan. Och magen är väl inte van vid något alls mer än sopor och matrester förmodligen. Därför tänker jag att blötmat för katt ändå är vettigt att ge i små portioner åt gången. Då får den dessutom i sig vatten på samma gång.

Heder åt dig som tagit in den och tar på dig att ge den mat och omvårdnad!

Tjeja
2016-11-12 21:08
#6

Blötmat för katt är väl det snällaste du kan ge till en stackars kattmage som levt på sopor och avfall.

Riskerar den att få diarré så har den nog redan det ändå. Behöver få vänja sig vid kattriktig mat stackars plutten så den får i sig det den behöver.

Har kissen parasiter/mask kan den äta hur mycket som helst utan att få i sig någon näring att tala om alls. Så nr ett skulle jag säga är att kolla plutten hos en veterinär och sedan avmaska den. 

Det kommer nog att ta lite tid men så småningom kommer kissen inse att det finns/kommer mat hela tiden och då kommer den lugna ner sitt hetsätande.

Tack för att du tar dig an den lilla! ❤️🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Limberg
2016-11-13 12:22
#7

Så fint gjort av dig! Lägg gärna upp en bild senare om du kan =)

Håll koll på måendet och avföringen. Och som andra säger - åk gärna till veterinär för en hälsokoll!

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Samsams
2016-11-14 19:37
#8

Tack snälla ni för er hjälp! Lillen är nu kollad av en vet som kom hem till oss idag! Hade gått upp hela 100g på två dagar👍 Han baksar och kissar på lådan och äter utan att verka få diarre. Dock har han löss och mask så han får husera i badrummet en tid! Även ett litet sår som vi måste utesluta ringorm innan barnen kan gosa vidare… Liten ska nu få ett namn bara😃

Samsams
2016-11-14 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Josse016
2016-11-14 19:49
#10

Men lillen! Så söt :* hoppas det går bra med maten. Jätte snällt av dig att ta hand om kissen, är nog många i vårat samhälle som hade låtit den vara skulle jag tippat på :/

Tjeja
2016-11-14 19:53
#11

Aaawe litet hjärta så pööt då! *får ett slag av diabetes* 😍

Toppen med vetbesöket! 👍 Vad har kissen fått mot masken och lössen? Frontline eller vad använder veterinärerna där nere?

Så skönt med magen! Och hurra för viktuppgången! 🏆Brukar kunna vara så i länder med mycket gatukatter. Katterna lär sig äta vad som helst  för att överleva och då är riktig kattmat som balsam för lilla magen. Ta det lite lungt med maten bara när han nu får hjälp med ohyran så han inte exploderar i vikt. 😃 Fast det är klart, inte stor risk att det blir för mycket för en växande unge förstås.. men om några månader kan det bli dags dosera maten lagom så han håller sin vikt utan att gå upp för mycket. 🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Marsvinsmamman
2016-11-14 19:56
#12

Vilken allvarlig blick den har, lilla smala missen, Så skönt att höra att du tagit den till dig och låtit den få vård. Du har förmodligen räddat dess liv, tänker jag. ❤️

Rimmenstrand
2016-11-14 20:21
#13

Så fantastiskt gjort av dig/er! Ett namnförslag… TURE! Han är en riktig turmisse som fått en familj som bryr sig om honom som ni ❤️

Annons:
Dimocarpus
2016-11-15 05:37
#14

Hej! 

(Har inte läst alla inlägg men såg bilden och vilken söt liten pojke du hittat och tack gode gud att ni hittat kattungen). Ser också att det står att han går upp i vikt och det verkar gå bra 🙂Vet inte exakt vad du har fått för råd eller så men jag säger bara mitt. 

Har du kontakt lokala kattorganisationer/katthem så att du får extra stöd där med t.ex. olika vaccinationer och eventuella mediciner som kanske kostar sjutton annars. Är han avmaskas nu? Det är bra att göra det så fort som möjligt så att katten slipper kroniska problem som det kan leda till. 

Hur ofta får han mat? Han kan behöva äta 4-5 gånger om dagen med mindre portioner så att han inte får en chock men det kanske ni har löst det. 

Namn? Han ser ut som en stark kille och borde heta BRAVE eller om han har ett spanskt ursprung  varför inte Corazon (hjärta)? 

Håll oss uppdaterade så man vet hur det går för sötnosen och för er =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Samsams
2016-11-28 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hej på er alla som tog sig tid att svara mig! Lille missen har varit hos oss i 2 veckor, hsn är avmaskad och lusfri och går stadigt upp i vikt😃 Vår tanke var först att försöka hitta ett nytt hem till honom då vi sett till att han piggnat till och var frisk. Men nu har vi glädjande nog bestämt att lille Nilson Kingston aka Bonzo (många viljor i familjen 😉) får stanna hos oss🙏 Långsamt bekantar han sig med huset och vår andra katt. Tack för mig😻

Samsams
2016-11-28 11:08
#16
Tjeja
2016-11-29 20:06
#17

😍 Tack Samsams att du tagit dig an denna lilla kissen!👍🌺 Så fin han är! ❤️

Vad härligt att han får stanna hos er också!  🏆 Grattis till varandra! 😃❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: