Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1356 ggr
[helga21]
11/11/16, 10:11 PM

Vem köper du helst katt av?

En som föder upp en renrasig katt med stamtavla som man numera måste skriva och som kostar 7.000 kr

https://www.blocket.se/jamtland/Ragdollkattungar_med_stamtavla__julklapp_70023199.htm?ca=5&w=3

Eller väljer du en som föder upp en renrasig katt utan stamtavla som kostar 7.500 kr

https://www.blocket.se/stockholm/Underbar_ragdollkattungar_gar_att_tinga_nu_70198898.htm?ca=5&w=3

Annons:
vendelay
11/11/16, 10:14 PM
#1

Ett liv är väl ändå ingen julklapp, fy vad hemskt att skriva så.

Katthem får in massa "julklappskatter" men jag minns speciellt en liten hane från förra året. Ett barn fick honom i julklapp men ville inte ha honom. Bara en liten kattunge.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Belimas
11/11/16, 10:17 PM
#2

Av de två, definitivt den första även om jag ogillar att de marknadsförs som "den perfekta julklappen".

Mygohr
11/11/16, 10:20 PM
#3

#0 hur vet du att den senare är utan stamtavla? Det står inget i annonsen om att kattungarna har stamtavla men det står inte heller att de inte har.

[helga21]
11/11/16, 10:21 PM
#4

Har ni klickat på annonserna för att se  vad säger? Det är verkligen värt att göra detta. Den över och billigare är att föredra vill jag lova.

Tjeja
11/11/16, 10:23 PM
#5

Jag föredrar att adoptera mina kissar från katthem. Julklappen i det fallet är till dem att de får ett eget för alltid hem!❤️

Skulle gärna adoptera ifrån uppfödare om det var någon specifik ras jag vore extra intresserad av och om jag fick bra kontakt med uppfödaren. Men ingen av ovanstående annonser tilltalar mig alls. 😭

Och köper vänder man sig till uppfödare ska ju förstås vara en stamtavla med och allt skall vara korrekt utfört och gå rätt till för både kissens och våran skull!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
11/11/16, 10:25 PM
#6

#4 Ja, jag har läst båda. Självklart är det "bättre" att stödja riktig och seriös avel (med stamtavla och allt) och självklart bör en aldrig stödja skitavel, men jag säger som Tjeja, jag föredrar att adoptera från katthem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
11/11/16, 10:37 PM
#7

Jag undrar också var det står att ingen stamtavla finns? Är det ett antagande eftersom det inte står att de har stamtavla?

flis
11/11/16, 11:29 PM
#8

Annonserar man om kattungar som julklapp tycker inte jag att det är seriöst även om de har stamtavla.

Em_
11/12/16, 12:22 AM
#9

Får dåliga vibbar av ordet julklapp. Hade kontaktat nr 2 och hört mig för om stamtavla.


Honestyisdead
11/12/16, 2:13 AM
#10

Jag reagerar inte på ordet julklapp. Längre ned skriver dom att man ska tänka igenom det. Och jag antar att säljarna kollar läger med köparna för att se att dom vet vad det handlar om och inte bara köper oplanerad julklapp. 

Tror nog att de flesta tänker igenom köp när det handlar om flera tusen kronor och få gör impulsköp för att det står julklapp då. 

Och att få en katt i julklapp måste ju vara underbart om man har önskat sig det :)

Emmaboy
11/12/16, 1:03 PM
#11

Hade inte köpt från någon. Ser ingen information om stamnamn på första. För mig är det ett krav att personen är registrerad uppfödare. Jag vill exempelvis kunna kolla upp att personen ej har för många kullar per år, tar för många kullar per hona eller låter honan få nya kullar alltför tätt inpå. Omnämnandet om julklapp är onödigt och ger ett oseriöst intryck.

[helga21]
11/12/16, 2:45 PM
#12

# 7 Nej det står inget om stamtavla men allting annat står där och så har den första skrivit enligt nedan i annonsen. Dessutom så står det i den första vem som är mamman och pappan. 

"De säljes till sällskap och ska därför kastreras. Avel säljes endast till registrerade uppfödare med stamnamn, hör då av dig för prisuppgifter. "

Honestyisdead
11/12/16, 2:49 PM
#13

Ja jag vet ju vad som står eftersom jag läst annonserna.

Annons:
MonicaLagerquist
11/12/16, 4:03 PM
#14

Jag har full förståelse att de annonseras som "Julklapp"

För mig innebär det att familjen gemensamt har beslutat sig för att skaffa sig en katt instället för att köpa en massa julklappar. Att hämta en katt dagen innan jul passar många som är lediga över jul och nyår.

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
11/12/16, 5:18 PM
#15

Jag hade ärligt inte köpt någon av dom. Jag gillar inte för fem öre att man lägger ut djur på blocket och skriver som man gör i vissa fall. Så ne, skulle jag ha haft en specifik ras hade jag kollat på folk i närheten av mig. Så jag kan åka och kolla hur katterna har det innan jag tar hem dom osv. Men kanske är omodern för att jag inte vill ha djur från blocket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
11/12/16, 6:05 PM
#16

#15 Du åker ju och kollar katterna även om annonsen ligger på blocket. Du skriver "djur från blocket" som om det vore samma sak allihopa. 

Varför skulle det vara värre med en annons på blocket ön att ha den på sin hemsida? Det är väl sak samma så länge katterna får bra hem.

Aleya
11/12/16, 6:15 PM
#17

#16 jag tycker det är fler skumma annonser på blocket än om jag kollar på en hemsida eller frågar folk jag känner om dom vet något. Ja det säljs ju allt från råttor till hästar på blocket och jag skulle inte köpa nått av dom via blocket. Men som sagt är det jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[helga21]
11/12/16, 6:56 PM
#18

# 17 De  flesta seriösa uppfödare annonserar även på blocket så varför inte. För 12 år sen så hittade jag min första britt på  blocket och det var inte mer än 2 mil dit.

Honestyisdead
11/12/16, 7:22 PM
#19

#17 Man kan ju bläddra förbi skumma annonser och titta på registrerade uppfödare annonser. Så jag förstår faktiskt inte.

MonicaLagerquist
11/12/16, 7:31 PM
#20

Jag annonsera på blocket och jag anser mig inte vara oseriös.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Honestyisdead
11/12/16, 8:14 PM
#21

En av mina katter hittade jag på blocket i en annons. Men tänk, via annonsen kom jag in på uppfödarens hemsida ;)

Blocket är inget dåligt. Men självklart finns det idioter som annonserar. Idioter har också hemsidor. Så man får ju sålla oavsett var man tittar.

Silvestris
11/12/16, 9:24 PM
#22

Jag annonserar på Blocket (om jag behöver annonsera). Vad är oseriöst med det? Har hittat fantastiska köpare och fodervärdar via Blocket.

Bästakompis
11/12/16, 11:11 PM
#23

Jag tycker båda annonserna ser seriösa ut så jag hade tagit kontakt med båda. Ungarna i annons 2 kan mycket väl ha stamtavla. Sedan är det ju inte säkert att säljarna/katterna håller för en närmare granskning. Men bara för att man inte kommer ihåg alla detaljer i annonsen betyder det inte att det är oseriöst. Och Blocket är inte oseriöst i sig, det är en ren missuppfattning.

Lizelda
11/12/16, 11:15 PM
#24

Vanligt folk kollar på Blocket, det är utan tvekan den största samlade annonssajten så varför skulle man låta bli att annonsera där? För att det enbart är oseriösa köpare som inte vet att det är just dig de letar efter? Vill man bara sälja till sina kompisar så visst, kör på. Men tracka inte ner på andra för att vi vänder oss till "vanligt folk".

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Limberg
11/13/16, 12:16 PM
#25

Båda i annonserna verkar ju vilja träffa eventuella köpare innan, så det är ju positivt iaf. Dock ska du kräva stamtavla som många säger. Såg dock ingen hemsida i någon av annonserna. Har inte de flesta seriösa uppfödare någon hemsida, eller har jag fel?

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Jaguar_
11/13/16, 12:26 PM
#26

Usch det reagerade jag med på! Julklapp???????! WTF! Människor i ett fett nötskal…. Det är som det brukar, tyvärr. Sorgligt…

När jag letar stirrar inte jag mig blind på en viss ras. Jag letar fakta om rasen och ser till att det jag är ute efter inte är sönderavlat och har massa problem. Sen är det blocket man går via som kan leda till uppfödare. Fast jag ger inte mycket för uppfödare heller då man stött på så mycket med inavelsgrad i stamtavla som borde vara 0% men är förhöjd till 0.001% (för att det anses vara ok att ta pappa och dotter för att få fina linjer i sin avel)…. Och då är det inte en bra uppfödare som har överhuvutaget inavelsgradprocent förhöjd!  Den ska vara 0%!

Så nej, blocket är inte kass, det är människor som är kass och man måste se till att söka och upplysa sig själv innan man stödjer något.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
11/13/16, 12:27 PM
#27

Usch det reagerade jag med på! Julklapp???????! WTF! Människor i ett fett nötskal…. Det är som det brukar, tyvärr. Sorgligt…

När jag letar stirrar inte jag mig blind på en viss ras. Jag letar fakta om rasen och ser till att det jag är ute efter inte är sönderavlat och har massa problem. Sen är det blocket man går via som kan leda till uppfödare. Fast jag ger inte mycket för uppfödare heller då man stött på så mycket med inavelsgrad i stamtavla som borde vara 0% men är förhöjd till 0.001% (för att det anses vara ok att ta pappa och dotter för att få fina linjer i sin avel)…. Och då är det inte en bra uppfödare som har överhuvutaget inavelsgradprocent förhöjd!  Den ska vara 0%!

Så nej, blocket är inte kass, det är människor som är kass och man måste se till att söka och upplysa sig själv innan man stödjer något.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Em_
11/13/16, 1:06 PM
#28

#27 Vänta lite nu, en far-dotter parning ger en inavelsgrad på 25%, inte 0,001%. Kusinparning ger 6,25 %. 0,001% är verkligen inte mycket.

Själva grejen med raser är ju att det är en begränsad genpool. Att det går att hitta raskatter med 0 % beror på att man valt att sätta en gräns för hur långt tillbaka man räknar på inaveln. Om man ska tro Wikipedia härstammar hela ragdollrasen från två systrar en hane de var släkt med. I så fall är alla ragdolls i princip 100% inavlade om man börjar räkna ända från 60-talet.

Visst kan siffrorna ge en vägledning,men jag tycker det är viktigare att titta på hur rasen som helhet mår. En liten men frisk ras kan ha mycket högre inavelsgrad än en stor ras med flera sjukdomar.


Jaguar_
11/13/16, 3:49 PM
#29

#28 Det var ett ex inte en äkta siffra. Och som jag skriver, man ska kolla på friskheten av ett djur man köper så vi är inne på samma spår. Och nej, jag tycker inte om personer som tycker det är ok att para kusiner och föräldrar med barn bara för att få fina linjer och för att någon uträkning som gjorts visar att det är helt ok.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Silvestris
11/13/16, 5:25 PM
#30

#27

Innan man börjar kräva 0% inavel ska man kanske veta vad inavelsgraden innebär (rent praktiskt). Kunskap väldigt få sällskapsköpare har. 0% eller 0,001% gör ju absolut ingen skillnad, i praktiken. Inte heller 0 eller 2%. Har man inte koll på siffrornas betydelse är det nog helt enkelt bäst att prata med uppfödaren.

(Nej, jag ägnar mig inte åt inavel men för att veta vad som är rimliga siffror måste man ha kunskap.)

[helga21]
11/13/16, 5:53 PM
#31

# 25 Det står i en annonsen att de lägger upp foton på Instagram och adressen är hjartegulls_ragdoll 

http://insharee.com/u/3692370357

De flesta har en hemsida men inte alla.

Tjeja
11/13/16, 7:51 PM
#32

#25 Man kan vara väldigt seriös uppfödare utan att ha några tekniska kunskaper eller intresse så man lyckas skaffa sig någon hemsida..

Det är ju ganska skilda intressen att pyssla med levande varelser och internet. Speciellt om man tillhör någon av de lite äldre generationerna, då har man kanske inte ens kontaker som kan fixa någon lätthanterad hemsida åt en heller.

Jag tycker ofta när jag tittar att det är ganska få uppfödare som har en bra och uppdaterad hemsida istället och det är inte alltid de är de seriösaste uppfödarna som har de bästa sidorna heller. Så det är svårt att dra någon som helst rättvisande parallell mellan hemsidor och seriös uppfödning. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
11/14/16, 4:51 PM
#33

Många uppfödare har någon som hjälper dem med deras hemsida.

[Devya]
11/14/16, 5:22 PM
#34

Jag skulle valt andra alternativet men i verkligheten ingendera. Jag skaffar endast katt från katthemmet numera. Fick min kära Devon Rex kisse därifrån så jag är mer än nöjd.

Annons:
Salish
11/14/16, 5:24 PM
#35

Nu var det faktiskt så att jag fick min katt i "julklapp" men då hade jag också planerat att skaffa katt sedan innan och det dröjde ändå tre månader innan vi hämtade hem honom, så det tycker jag är helt ok. Sen köper jag helst katt av antingen raskattuppfödare eller katthem.

Upp till toppen
Annons: