Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 798 ggr
Rorvers
2016-11-11 20:35

matglad katt

Hej!

Har en katt som kastar i sig maten varje gång han äter. Han har gjort det hela sitt liv och vi vet inte vad det beror på, men vi brukar skoja om att han gör om sin mun till en grävskopa för det ser nästan ut som det. 

Men problemet är att när han äter så fort och sedan dricker vatten direkt efteråt så kräks han upp allt. Har för mig att det beror på att det sväller i magen?

Har testat att ge honom maten i omgångar och inte ha den framme hela tiden, men då blir det bara värre och han äter maten snabbare. 

Vet ni någon lösning på problemet?

Annons:
Scorpio97
2016-11-11 20:48
#1

Ge maten i något så att han inte kan äta det snabbt. Ett högt glas, toarullar eller något annat kreativt så att han måste peta ut lite i taget. Gör man så varje gång kan det tillslut göra så att han lugnar ner sig lite i alla fall. 

Jag uppfattar det som att du ger torrfoder? För vissa katter ger blötmat eller färskfoder/BARF bättre mättnad, och då slutar dom slänga i sig maten. Det kan dock ta några veckor eller så innan man ser skillnad, det är inte säkert att det sker direkt.  Sen är torrfoder generellt sett sämre än blötmat, färskfoder eller BARF, så det kan ju också vara ett argument för att åtminstone prova. 
Man som redan är blöt kan ju dessutom inte svälla i magen :)


//Jessie

Rorvers
2016-11-12 00:14
#2

Tack!

Har aldrig sett BARF för katter, endast för hundar. Eller är det samma?

Scorpio97
2016-11-12 00:26
#3

#2 Hundar och katter har lite olika behov, så man måste anpassa maten efter arten. Det finns en iFokus sida som handlar om BARF (BARF.ifokus.se) och där finns ganska mycket information om man vill börja BARFa katten :)

Färskfoder finns också både för katt och för hund, och då är det alltså också olika för hund respektive katt.


//Jessie

[Birmarag]
2016-11-12 06:53
#4

Finns bra aktiveringsbollar där katten får jobba ett tag för att få fram maten. Finns också hela altiveringsstationer har jag sett.

Upp till toppen
Annons: