Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1580 ggr
Rimmenstrand
11/10/16, 10:12 PM

Rå kycklingvinge!

Ni som ger era katter råa kycklingvingar! Jag har lite frågor jag hoppas någonsin svara på ☺️ Från vilken ålder börja ni ge? Hur ofta? Vart köper ni ifrån? Något speciellt märke som är bra/inte bra? Jag tycker det är lite otäckt att katterna ska tugga i sig ben är så rädd att dom ska skära sig inombords 😱 såg att vår ena katt eventuellt kan ha liiite tandsten kan detta hjälpa mot det?

Annons:
Honestyisdead
11/10/16, 10:16 PM
#1

Det tar inte bort tandsten men kan förhindra mer.

Råa ben blir inte vassa skärvor som tillagade ben.

vendelay
11/10/16, 10:19 PM
#2

Hoppas det är okej att jag sticker in en till fråga.

Köper ni fryst eller färsk kyckling? Är det någon skillnad?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lizelda
11/10/16, 10:21 PM
#3

Har inga katter men ger våra hundar och valpar från att de kan äta vanlig mat i princip. Köper typ guldfågeln på Ica, inte så noga så länge det är svensk kyckling, vill inte köpa något annat.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Torparmor
11/10/16, 10:22 PM
#4

Jag har köpt djupfrysta. Det är dock inte alla butiker som har. Sist var kycklingvingarna mycket dyrare än kycklinglår.

Viktigt är att de som #1 skrev att katterna får dem råa. Kokta ben splittras och blir livsfarliga


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

vendelay
11/10/16, 10:24 PM
#5

Hm, en fråga till 😞 Är kycklingvingar alltså det optimala? De ska inte ha låren? Eller kan de äta kycklinglår också?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Bin555
11/13/16, 9:47 PM
#6

Jag

Annons:
Bin555
11/13/16, 9:50 PM
#7

Jag tror det kan bero på katten, hur stor den är i mun så att säga.😃. min katt föredrar vingar för det blir mer ben att bita av. Låren är så tjocka så där lämnas ganska mycket, han tar bara ledkulorna på dem.

rumpenstiltzkin
11/13/16, 11:18 PM
#8

jag ger min ena katt kycklingvinge ibland för jag läste det kunde hjälpa förhindra tandsten lite, men när jag sa detta till min veterinär så skrattade hon bara åt mej o tyckte ja va dum i huvvet som gav min katt det. (hon tyckte jag skulle ge torrfoder ist)

älskar trevlig o bemötande veterinärer -.-

vendelay
11/13/16, 11:20 PM
#9

#8 Haha, ja, veterinärer säger alltid spännande saker om katter… Har också hört det där om torrfoder - de ska bara ha det (blötmat är snarare godis), torrfoder är ett måste för att tänderna ska må bra osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[HundochKatt]
11/14/16, 3:53 PM
#10

Kycklingvingar kan man börja ge direkt, när man får hem en kattunge. 

1-2 vingar i veckan är ganska lagom.  Det behöver inte vara vingar utan man kan ge alla delar från en kyckling, men vingarna är ju lättast att ha hemma. 

Kronfågeln och Guldfågeln är ett par märken som finns. Det viktiga är att kolla att det inte är saltmörat (eller kryddat) 0.2 g salt är naturligt salt. Därutöver är det saltmörat. Gärna svensk kyckling. 

Färskt eller fryst spelar ingen roll, men givetvis ska det vara tinat när man ger katten. 

Ben kan till viss del ta bort tandsten. Det beror på var det sitter och hur hårt det har blivit. Men framförallt så "borstar" det tänderna och förhindrar uppkomsten av tandsten. 

Torrfoder har inte alls den effekten då det lägger sig på tänderna som en hinna, bildar plack och sedan tandsten. (Okunnig veterinär i inlägg #8)

Man behöver inte vara rädd för att ge ben till sin katt, det är de skapade för att ta hand om och smälta. Tänk på vad en katt skulle fånga i det vilda. Fågel, möss, råttor och de äter benen också…

Rimmenstrand
11/14/16, 6:27 PM
#11

#10 tack snälla för ditt svar :) Ska åka imorgon till affären och handla! Hoppas mina två där hemma uppskattar det 😇

MonicaLagerquist
11/14/16, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

Mina kattungar börjat tidigt med att äta rått kött och råa kycklingvingar.

Fem sex veckor är Moppekullen på bilderna.

Stolt ägare till fem La permer

[HundochKatt]
11/14/16, 7:15 PM
#13

#11 Varsågod. 🙂

En del katter kan vara lite skeptiska första gångerna. Ett sätt att få dem att börja äta vingar kan vara att klippa dem i mindre bitar, tex. med en sekatör. 

Annars är det bara att prova igen och igen och igen… Men kattungar brukar vara mest tacksamma att ge rå föda.

Annons:
vendelay
11/14/16, 8:15 PM
#14

Vad gör en med katten som vägrar allt utom torrfoder? Min ena katt vägrar allt. Kokt alaska pollock gillar hon men hon vägrar all slags blötmat, godis osv. Har dock inte testat med kycklingvingar än.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[HundochKatt]
11/14/16, 9:54 PM
#15

En del katter blir beroende av torrfoder och vägrar annat så länge torrfoder finns i huset. 

Har du provat att pulvrisera torrfoder och ha det på blötmaten? Att ta bort torrfodret och bara servera blötmat?

Portionsutfodrar du eller låter du torrfodret stå framme jämt?

Om man börjar portionsutfodra en katt, så bygger de upp hungern bättre än att de går och plockar i sig av torrfodret då och då.

vendelay
11/14/16, 10:00 PM
#16

Har inte testat att pulverisera det, bara lägga i hela bitar i blötmat. Om det bara finns blötmat skiter hon i det och hanen äter upp det till slut 😕

Normalt portionsutfodrar vi dem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Limberg
11/16/16, 10:29 AM
#17

Denna tråd fick att börja fundera på råa kycklinfiléer man strimlar i små bitar. Är det bra att ge till katter? Borde ju vara saftigt och glida ner enkelt. Tacksam för svar! =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Honestyisdead
11/16/16, 10:39 AM
#18

#17 Det motverkar ju inte tandsten.

Limberg
11/16/16, 10:55 AM
#19

Nej det vet jag, men innehåller det vad en katt behöver osv?

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Honestyisdead
11/16/16, 11:02 AM
#20

Nej en katt kan inte leva på kycklingfilé. Men det är ju inte onyttigt. Som tillägg till kosten är det inte fel.

Annons:
Limberg
11/16/16, 11:38 AM
#21

#20 OK, tack för svar =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Rimmenstrand
12/7/16, 9:10 PM
#22

Kan uppdatera och meddela att Smilla, vår minsta älskade råa kycklingvingar direkt och började leka med dom och tugga i sig som hon aldrig gjort annat. Oerhört matglad kattflicka i övrigt 😂 Åskar däremot han gick fram o sniffa lite och gick sedan fisförnämt därifrån 😂 Så kommer fortsätta ge varje vecka o hoppas Åskar blir sugen till slut. Vad kan man annars göra för att hålla hanns tänder i gott skick? Hur länge kan en kycklingvinge ligga framme??

Upp till toppen
Annons: