Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1810 ggr
CayKantos
11/8/16, 11:37 AM

Raskatter som utekatter

Jag har velat ha en Russian Blue och Bengal (ev en Savannah me) i jag vet inte hur länge. Men jag känner att uppfödare inte vill sälja till folk som har dom som utekatter?? Jag kommer till in omplacering skatter oxå men jag förstår inte varför dom är aå upphängda på om det är ute eller innekatt så länge man kastrerar, ger vacciner och tar hand om dom betyder det la inte mycket om et är ute- eller innekatt?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Gronstedt
11/8/16, 11:45 AM
#1

Utekatter är utsatta för fler faror, även om man kan göra mycket för att minimera riskerna. Raser som i många generationer varit sällskapskatter och inte har jakt, flykt och strid nära till hands i sina instinkter, vilket så kallade bondkatter, som fötts och levt ute av en mor som fötts och levt ute, ofta har. Därmed klarar de sig sämre om de stöter på faror.

"Exotiska" raser kan också vara rent fysiskt sämre rustade, med tunnare, mindre vattentålig päls, päls som tovar sig, ömtåligare tassar, svagare klor.

Honestyisdead
11/8/16, 12:29 PM
#2

Är det inte ganska självklart varför katter inte borde springa vind för våg utomhus? Trafik, människor och andra djur är stora faror. Massor av katter dör varje år i trafiken. Katter plågas och misshandlas av människor. Katter försvinner mm.

Så om du köper katt så ta ansvar och gå ut med koppel. Var inte lat och bara släpp ut den. Bry dig om den och skydda den från plågsam död.

Maria
11/8/16, 12:34 PM
#3

#0 Menar du att du inte ser skillnaden mellan innekatt och utekatt?

#1 Har beskrivit det bra.

Klart att vilken katt som helst kan bli/vara utekatt men då får man räkna med att det händer saker som skador, att de försvinner, råkar ut för andra människor som inte är så snälla osv.

Jag har mina "dyrbara" katter av rasen huskatt som innekatter😉

Sedan beror det kanske till viss del hur man bor men här där jag bor ser man ofta överkörda katter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
11/8/16, 2:40 PM
#4

TS, varför måste de vara utekatter? Varför kan du inte ha innekatter?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

micki78
11/8/16, 2:44 PM
#5

Sen är det ju också så att en raskatt är dyrare, dom kan bli stulna av just den anledningen. Är man rädd om sin katt håller man den inne med tillgång till koppel promenader. Bor man i hus kanske man kan sätta upp en inhägnad på tomten, det vore toppen!

flis
11/8/16, 3:03 PM
#6

Om du lär den att gå i koppel så har du en utekatt, på köpet får du frisk luft själv. ;)

Annons:
Silvestris
11/8/16, 6:03 PM
#7

Det finns uppfödare som säljer katter som utekatter givet att de betraktar utemiljön som säker. Det brukar alltså inte vara aktuellt i tätort.

Sedan får man som sagt betänka att raskatter kan vara stöldbegärliga. En del stjäl dem rakt av. Andra har goda intentioner och tar hand om raskatten som "måste" ha kommit vilse.

[helga21]
11/8/16, 7:46 PM
#8

Stämmer det att du bor i Danmark?

CayKantos
11/8/16, 10:50 PM
#9

#1 Tack för svar #2 sista delen var onödig. Jag är inte lat men har alltid tyckt det är bäst för katter att kunna va lösa o sköta sig själva om man bor i rätta miljön för det. Hade aldrig haft utekatt nära stora vägar eller likn. #3 sant känner så oxå äng vart man bor #4 visst kan jag ha innekatter men var generellt nyfiken på frågan samt har jag alltid sett det mer etisk att ha katter ute eftersom dom är rovdjur och det går att ha dom ute i et fria varför inte ge dom den möjligheten? Men jag har över dom senaste året börjat acceptera innekatter mer OM man går ut med katten (såklart bara om katten klarar av et fysisk o psykisk). Förr var jag 100% emot innekatter då jag har växt upp med enbart utekatter. Bodde i ett fint förstad område. Mormor o morfar hade oxå många utekatter. #8 inte längre :) hurså? OBS. När jag skriver utekatter menar jag inte utekatter som lever ute. Men som bor inne hos mig men har möjligheten att gå ut. Tänkte det va bra att nämna då några folk missförstår mig när jag använder ordet utekatt ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Josse016
11/9/16, 1:13 AM
#10

Jag tycker såhär att många här vill nog sin katt väl i slutändan, vissa tycker de är rätt att låta kissarna ha fri tillgång till att få vistas ute i naturen på fri hand för att sen komma hem till sitt varma hem, mat och familj som älskar den när de väl passar katten. Sen finns självklart en hel del rader med olika faror för en katt att vistas själv utomhus. Men det här är kattens natur, egentligen i grund och botten. Självklart vill sina ägare ge detta till sina kissar. Andra löser de på så sätt att ge dom den fria tillgången till utevistelse medans andra löser med innergård, innätad balkong eller sele ! Kanon bra lösningar för att samtidigt kunna ge sin innekatt den utevistelsen som katten 'behöver' (inte alla kissar som vill vara ute i sele men för de som vill) :) Har som sagt full förståelse för de som har sina katter utomhus (förstå mig rätt i detta) är själv uppvuxen med katter som har fri tillgång till utevistelse när de vill.. Idag bor jag själv i en lägenhet och väntar på att få hämta hem min alldeles egna kisse.. tack vare de erfarenheter jag haft med våra utekatt när jag bodde hemma så bestämde jag mig för länge sen att min/mina katter i framtiden kommer aldrig få vistas själva utomhus, pga alla kattslagsmål i grannskapet, skador som man inte vet vart de kommer ifrån eller det absolut värsta…. när katten är borta mer än 48h… då skiter man verkligen ner sig och är orolig att något hänt. Folk har fått sina katter ihjälslagna eller skadade för att de inte tycker om katter eller djur i överhuvudtaget. Detta kanske låter långsökt för många men det kan hända vems katt som helst, när som helst.. jag tycker många borde verkligen tänka en extra gång innan de väljer att ha sina katter utomhus :( för kattens skull, alla vill som sagt väl i slutändan, så tänk en extra gång vart och hur man bor, hur många katter som vistas i området och alla de faror som faktiskt finns. Man tar hellre en risk för lite än en för mycket om man verkligen älskar sin katt, för hade detta gällt en hund så hade man aldrig släppt den helt lös och låtit den komma och gå hur som helst. Med lite ansträngning och fantasi så kan en innekatt må precis lika bra som en utekatt. Många lever kvar i att det är djurplågeri med innekatter, men det blir vad man gör det till :)!

Josse016
11/9/16, 1:15 AM
#11

Förlåt att det blev en sån bibel.. Vill även tillägga att självklart syftar jag på både raskatter och huskatter i min kommentar ovan:)

Maria
11/9/16, 8:32 AM
#12

Kattens rätta natur?

Varför behandlar vi inte våra andra husdjur som katterna. Hundens rätta natur är väl knappast inneliv och koppelpromenader? Släpp ut hunden på morgonen så slipper man dagiskostnader. Låt undulaten flyga fritt och varför behöva stall till hästar?

Jag skulle vilja påstå att katten är det enda husdjur som vi behandlar såpass illa att vi struntar i dom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Josse016
11/9/16, 10:42 AM
#13

Som jag sa.. förstå mig rätt. Självklart är det alla djurens rätta natur ute. Men vi har dom inne av en anledning och det är precis de jag syftar på ovan och i detta fall handlar det om om KATTER ! Sa aldrig att det var de rätta, många människor är okunniga eller tror att det är de rätta genom att släppa ut dom. Katter har ett väldigt lite värde hos folk, sommarkatter som dumpas utomhus, familjerna flyttar, folk som tröttnat på sina katter släpper ut dom för att en katt klarar sig alltid och Katter har nio liv hit och dit. Allt är ren bull shit. Läs igen och tolka mig rätt. MÅNGA inte ALLA, vill behandla sina djur väl så som dom tror är rätt för djuren, dock är inte alla pålästa eller varit med om saker eller ens tänker på vad som är säkrast för djuren som i slutändan är det bästa för djuren.

Annons:
[helga21]
11/9/16, 2:20 PM
#14

# 9 Jag undrade då jag tänkte pm:a dig om uppfödare som kanske skulle tänka sig sälja en raskatt till dig som du kunde ha utomhus. Men det är i så fall en vuxen katt en omplacering som behöver få vara utomhus. Jag har vänner både i Danmark och i Sverige.

Sashhi
11/10/16, 6:09 PM
#15

Spelar stor roll för både uppfödare och många katthem om katten är ute- eller innekatt :-) minst risk för katten att bli skadad eller dö. Vill du ha en "uteinnekatt" kan du ta ut dem i koppel eller bygga en utegård åt katterna så slipper de kanske bli påkörda, stulna eller misshandlade medan de går ute.

Not your mom, not your milk.

[nevamisse]
11/11/16, 12:30 AM
#16

Skaffar man katt för att släppa ut den vind för våg tycker jag det är bättre att låta bli att skaffa husdjur tills man känner sig redo för att ta hand om de ordentligt.

Mina katter går koppelpromenader, hästarna har stall och hagar, kaninerna har passande kaninhus och fiskarna har jag i akvariet. Vilket kaos om man bara hade öppnat dörren på morgonen och hoppats på det bästa.

CayKantos
11/11/16, 10:31 AM
#17

Men att ha katter för deras original "tjänst" hos människan kan ju inte vara så fel? Visst innebär det risker men jag känner att katten är ett mer fritt djur än dom flesta domesticerade djur dessa dagar och har ju den där självständigheten i sig. Jag kommer inte skaffa utekatt om jag inte bor på landet och även kanske har behov av en katt till att jaga möss och råttor för mig på tomten. Min originala fråga var ju egentligen bara varför raskatter skulle få mindre lov till detta än huskatter? Det är ju inte så att man tvingar katten att gå ut, den har ju ett val.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Wellcraft
11/11/16, 12:18 PM
#18

#17 Så urhundar kan också få springa vind för våg i och med att de har självständighet, självbevarelsedrift?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
11/11/16, 12:31 PM
#19

#18 nej för hundar och katter är inte samma grej. Det är två olika arter. Och jag har ingen vinst på att hundarna går lösa ute. Katterna äter upp musen i stallet.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
11/11/16, 12:33 PM
#20

#19 Även hundar kan fånga möss.

Annons:
CayKantos
11/11/16, 12:38 PM
#21

Och hundar är väldigt följsamma djur och kan lätt följa med en främmande hem. Samt flesta har inte alls samma jaktinstinkt längre. Vilket flesta katter har bevarat. Jag förstår inte alls hur hundar kom in i denna sammanhangen. Det är fortfarande två helt olika arter. Ska jag då oxå ta in ankor och höns? Ska inte dom heller få lov att gå lösa? Ska man plötsligt ha hela gården inhägnad till varenda Djurslag man har? Vi har redan stängt inne djur mot deras naturliga levnadssätt. Varför även beröva katter som även kan ta valet? Det är ju inte så att jag mosar ut katten ur kattluckan??

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
11/11/16, 12:42 PM
#22

#21 Och du tror inte att katter går hem till andra? De attackerar också både människor och hundar.

Och de flesta hundar går också ut om de får välja själv.

Wellcraft
11/11/16, 12:46 PM
#23

#21 Känns som dina hundkunskaper är begränsade?
Större risk att en katt följer med en främling hem, eller går fram till en främling än en riktigt urhund med dess instinkter.
De urhundar jag känner (med bevarade urhundsegenskaper) nonchalerar totalt främmande och skulle aldrig få för sig att frivilligt traska iväg för att hälsa på främmande eller byta ägare, om inte nuvarande ägaren är riktigt kass dvs. 
Tror inte ens det skulle räcka, leker vi med tanken att en urhund lever som en utekatt, och ägaren beter sig helt fel, så väljer den nog att flytta ut i skogen och leva ensam.
Sällan dessa hundar tar emot mutor dessutom.

Sen att många hundar inte har jaktinstinkt kvar är ju knappast sant.
De flesta terrierraser eller till och med den mjukare dvärgschnauzern jagar med nöje möss och råttor. Vissa även kaniner och annat småvilt eller större vilt.

Du skulle träffa min f.d dagmattehund, pinscher. Riktig urhund. Med riktig jaktinstinkt på småvilt.
Och hon skulle aldrig följa med en främling. 
Deras katt däremot, även om hon är lite "bitchig" skulle nog med rätt muta kunna sticka iväg till någon annan.
Hur ofta hör man inte om katter som "byter" hem?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
11/11/16, 12:56 PM
#24

#23 inte vad jag vet om katter. Och hundarna jag kommer äga i mitt liv är med största sannolikhet inte urhundar. Och jg menade såklart inte att det inte alls var kvar. Men att det inte alls är lika framme i många hundraser som det är i flesta katter. Men jag säger detta igen. Jag tycker fortfarande det är fel att jämföra hund och katt för det är OLIKA ARTER. Men jag tycker denna diskussionen är lite meningslös då min fråga helt objektivt va frågan om varför det var att raskatter typ inte ens fick möjligheten att vara utekatter. Många omplaceringshem sätter oxå krav på ute o inne katt men baserad på vad dom fungerar bäst som. Men jag har fått mitt svar nu och behöver inte folk som säger jag inte vet något om katter eller andre arter. Jag kommer säkerligen både ha inne och utekatter i framtiden beroende på den ena individen och jag ser inte något som fel så länge man tar hand om sina djur och tilgodeser deras behov. Och såklart beroende vart man bor och liknande. Denna frågan var originalt inte om det var rätt att ha inne eller utekatter. Så eftersom jag redan har fått svar, och tack så mycket för dom :) Så behöver denna tråden inte rigtigt hålla på längre.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Sandi92]
11/11/16, 12:57 PM
#25

Förr i tiden när även hunden hade ett lägre värde i detta landet, så sprang de också lösa (och gör fortfarande i många länder). Min mamma som växte upp på 70-talet ute på landet säger att de flesta hundar var lösa då.

 Hunden har numera ett enormt högt värde i detta landet, därför bryr sig folk om dem och låter dem inte springa vind för våg.

Katten har tyvärr fortfarande ett lågt värde och folk bryr sig inte nämnvärt om det händer deras katt något (vilket är oerhört vanligt när det gäller utekatter). De vill helst inte lägga ner någon tid, möda eller pengar på "bara" en katt och det är därför vi har så många hemlösa katter. Det finns, vad jag vet, inte en enda gatuhund i detta landet som det finns i många andra länder, pga att hundägarna bryr sig om dem.

[BlackHeartRebellion]
11/11/16, 1:43 PM
#26

Förut fanns det inte info om att katter fungerar bra inomhus. Idag vet man att det gäller att djuret får utlopp för vissa instinkter. Det går att lära katten att gå i koppel, det går att göra väldigt givande rastgårdar. 

Jag kan bara utgå från mig själv, och har inte uppfödning. Men man lägger ner tid och kärlek på att föda fram katter och när man då är av den uppfattningen att katter inte behöver gå ute vill man hellre se säkerheten framför att katten ska springa fritt. Vissa raser lämpar sig också sämre att gå ute fritt. 
Sen är det också risken att katten skulle släppas ut före kastrering, uppfödare vill inte gärna se sina katter användas i huskattavel.

Men allra främst föredrar nog dom flesta att se att katten får en säker utevistelse. 

Det är en sak att det finns katter som är vana vid utelivet redan, sedan finns det några hemlösa som heller inte anpassar sig till ett liv nära människor eller ett inneliv.  Men raskatter har i dom flesta fallen varit innekatter i generationer. Man aktiverar dom inomhus, engagerar sig i stil som med en hundägare gör, man ger en säker utevistelse. 

Så har man den synen att det är ett utmärkt sätt, ser man nog inte anledning till varför man först och främst ska släppa katten fritt med alla de riskerna.

Har bara fött upp smådjur, och även om man bara under en kort tid lärt känna dom så slutar man inte vara engagerad om hur dom har det. Tror det skulle vara ännu tuffare när det gäller katter. Det skulle vara en stor sorg om katten endast fått leva 1 år pga något man själv anser går att förebygga utan att det är negativt för katten.

[Devya]
11/11/16, 2:38 PM
#27

Du säger att du inte vet varför vissa är så upphängda på att ha katter som innekatter. Kan du dock förstå att många kattmänniskor inte vill se katterna bli överkörda, torterade eller skadad av andra rovdjur?

Då jag var yngre så hade vi katter. Vi flyttade sen till ett mera trafikerad ställe och mina katter dock en efter en. Vi skaffade ny kisse och den dog med. Alla blev överkörda och blev inte äldre än ett år. Jag blev så otroligt förkrossad att efteråt blev det enbart innekatt med möjlighet att gå i koppel.  Jag klarar inte mera av att se mina älskade husdjur dö en onödig död.

Sen är det ingen skillnad på om det är en huskatt eller raskatt. Från det djurhem jag adopterade min katt ifrån så var det viktigt att jag inte släppte ut min katt vind för våg. De hade den policyn för alla katter där.

Annons:
Upp till toppen
Annons: