00 - Allmänt kattprat

"Skakar" på svansen

2016-11-03 13:06 #0 av: Lubsan

Vår ena katt ställer sig alltid med rumpan mot mig och skakar (i brist på bättre ord) med svansen. Detta i samband med när hon får godis eller när jag kommer hem från jobbet. Är detta normalt eller vad beror det på? :)

Anmäl
2016-11-03 13:21 #1 av: Shailina

Som jag förstått det använder katten vibrerande svans som en hälsning till någon den tycker om att se. Min katt vibrerar med på svansen särskillt när hon vill flirta till sig något mumsigt (köttfärs, kyckling, kattgodis eller sådan), oftast medan hon säger små "mrrr" läten eller kurrar.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Anmäl
2016-11-03 13:35 #2 av: Maria

Mina katter gör det i samband med att de stryker sig mot varandra, möbler eller oss.

Jag har alltid trott att det var i samband med doftmarkering. Nu är de kastrerade visserligen men beteendet sitter så att säga kvar.

/Maria

Anmäl
2016-11-03 13:41 #3 av: Tjeja

Det är i grunden ett revirmarkeringsbeteende. Då skakar de så på svansen när de kissmarkerar. 

Men precis som med buffandet och strykandet som också är "revirmarkeringar" så väl som tecken på  uppskattning använder många kissar även svansrotsdarret  (men utan att skvätta kiss) som en tecken på uppskattning och en del i kommunikationen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-11-03 15:43 #4 av: Lubsan

MIsstänkte att det kunde vara nått sånt Gapskrattar

Anmäl
2016-11-03 19:26 #5 av: [helga21]

Katten talar om att du tillhör den Skrattar

Anmäl
2016-11-03 19:31 #6 av: Tjeja

#5 precis! Skrattar På samma sätt som med buffar och strykningar längs med benen o s v! Skämtar Vi är deras ägodelar.. och lyckligtvis uppskattade sådana för det mesta Skrattar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-11-04 01:57 #7 av: Lubsan

Haha vad härligt ;)

Anmäl
2016-11-05 12:04 #8 av: Volpes

Ymer skakar på svansen om man frågar om han är hungrig och han är det Skrattar

Anmäl
2016-11-05 13:18 #9 av: Ominous

Min ena katt gör det när han jagar något och han är väldigt osäker. Tex datamusen, den förstå han inte alls och då brukar ha vibrera med svansen :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.