Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2210 ggr
kattenasse
2016-11-03 11:38

Sår/finnar på katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, 

upptäckte i förgår att min 10-åriga katt fått 5-6 finn-liknande utslag kring bröst/nacke/hals. Hon är väldigt kelig så det märktes direkt och de har kommit väldigt snabbt. Dagen efter hade hon kliat på såren eller att de spruckit av sig själva, se bilder. Hon verkar inte ha ont när man rör området. 

Idag kollade jag igenom pälsen och hon har fått 3-4 stycken till kring svansroten som definitivt inte var där igår. 

Någon som känner igen vad det kan vara? Jag ska ringa och boka tid hos vetrinären efter jobbet men otålig som en är….

Annons:
Tyst
2016-11-03 16:01
#1

Hej,

Jag tänkte först att det var liknande min katt hade en gång när han var ung, men då var det bara ett sånt där litet sår (som en halv enkrona) och som sedan läkte. Jag gissade då på att han lyckats fastna i något eller att han och brorsan haft ett lite mer allvarligare bråk.

Men eftersom det är så många sår och mycket mindre så gissar jag på Foderallergi. Googla lite på det, finns massor av information om just foderallergi.

Hoppas det går bra med kissen!

kattenasse
2016-11-03 21:58
#2

Hej, tack för svar. Jag hoppas veeerkligen inte det är foderallergi för hon går på ett lightfoder som är bra för njurarna. Vet inte hur många olika det finns. Fick tid hos veterinären nästa vecka, hoppas det inte blir värre innan dess.

[Lilyz]1
2016-11-04 09:56
#3

#2 Njursvikt kan också ge klåda (och klåda ger ofta sår) så det är bra att du tar henne till veterinär så de får undersöka henne. Lycka till! 🌺

Upp till toppen
Annons: