Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 596 ggr
Maddeisabel
2016-11-03 09:35

problem med analsäckarna?

Min lilla kisse som är 1,5 år har redan en gång varit hos veterinären och blivit tömd i analsäckarna.

 Men nu har han börjat igen med detta, det är i stort sätt varje dag han måste tömma dom, och åker kana i soffan och lämnar en hemsk doft efter sig, eller helt plötsligt i ens knä så kommer doften.   Dom sa vid veterinären när jag var där att det går att operera bort säckarna men det vill jag väl inte?? Han ska väl ha dom, känns väldigt konstigt varför han skulle behöva det. Vill liksom hitta felet varför det blir såhär, han går på lådan varje dag, aldrig lös eller speciellt hård, väldigt aktiv katt som alltid är i rörelse i stort sätt. Men en annan sak som jag märkt som jag inte vet om de hör ihop med detta är att alltid när man klappar honom på ryggen, eller bara petar så hukar han ryggen, bara när han står upp, man kan röra honom överallt annars. Blir så orolig över honom, har försökt kolla i rumpan, ingenting ser ju inflammerat ut heller..  Tänkte bara höra om någon har haft samma och hur har ni gått tillväga?  Bara det blir bra för min katt så är jag nöjd, kan själv leva med doften men han blir ju väldigt manisk att tvätta i rumpan när det blir.. 

Hade tänkt ringa vet snart, men vill först höra lite om era upplevelser om ni haft liknande problem med era katter.

Annons:
Em_
2016-11-03 12:25
#1

Men nu har han börjat igen med detta, det är i stort sätt varje dag han måste tömma dom… Jag förstår inte den meningen riktigt :) Tömmer du analsäckarna varje dag eller är han besvärad ofta? Om de luktar illa är de förmodligen inflammerade och är han besvärad har han antagligen ont. Det är ju små på katter och inget vitalt organ på det sättet, så om han inte blir av problemen tycker jag det är snällare mot katten att operera bort de än att de ska bli inflammerade med jämna mellanrum. 

Han behöver ju gå till veterinären nu i vilket fall, så säg att du vill diskutera  orsaker, behandling och eventuellt operation lite mer noggrant så att du vet vilka alternativ som finns.


Maddeisabel
2016-11-03 15:23
#2

Jag menade att han själv börjat tömma dom varje dag , vilket han inte gjort på ett tag sen vet tömt dom. Ja precis, det var de jag tänkte att vet får säga vad de finns för behandlingar osv. Tack för du skrev :)

[helga21]
2016-11-03 19:18
#3

Han har ont och de är inflammerade och med största sannolikhet också infekterade. En av mina katter hade detta också och han fick Metacam och antibiotika och en tid för att operera bort dem. Sen dess har han slutat med att slicka sig på magen och mår jättebra. De behöver inte dessa säckar. 

Dessutom om han håller på och kanar på ändan så kliar det också. Kontakta en veterinär snarast.

Upp till toppen
Annons: