Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1112 ggr
Majaa12
2016-11-02 23:15

Bortsprungen kattunge

I söndags försvann en kattunge, 4 månader gammal. Hon är utekatt men har antagligen gått vilse. Hon sågs senast i söndags av några som bor en bit ifrån oss men efter det vet vi inte vart hon har tagit vägen. Vi ska sätta upp lappar, har delat bilderna på henne på Facebook och ska göra så mycket vi kan. Men vi är lite oroliga… Vi bor ganska nära en järnväg och är rädda att hon har blivit påkörd. Men hur stor chans är det? Det känns och låter i rälsen långt innan tåget kommer fram och själva tåget låter ju väldigt mycket också. Hur stor är chansen att hon inte har blivit skrämd av det?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
annzoo
2016-11-03 00:03
#1

kontakta närmsta katthem, någon kan ha hittat den (död eller levande) och anmäl till polisen.

Är katten id-märkt? kastrerad?

Uppkatten
2016-11-03 07:39
#2

Oj, så små bör ö h t inte vistas ute på egen hand. Lägg in en annons på www.vilse.nu. Det är Sveriges största söksajt för bortsprungna och upphittade katter. På VILSE finns också många bra söktips - använd dem!!! Då ökar chansen påtagligt att du hittar katten. Det är väldigt viktigt just nu att du kontrollerar om hon kan ha blivit instängd någonstans av misstag, det är väldigt, väldigt vanligt, mycket vanligare än vad folk i allmänhet tror, inte minst bland unga katter som är alldeles för nyfikna för sitt eget bästa. Undersök varje garage, lekstuga, förråd, källare, uthus o s v i närområdet. Arbeta i en cirkel som du gör större och större (rita gärna en cirkel på en karta och ha kartan till hjälp i ditt sökande). Det är viktigt att du genomsöker alla stängda utrymmen själv och noga - eftersom instängda katter ofta gömmer sig och är helt tysta. De ropar alltså inte på hjälp! En sådan här liten kattunge klarar sig inte särskilt bra om den är instängd utan mat och vatten så lägg mycket tid på att söka aktivt! Grannar brukar vara jättebussiga sådana här gånger så dra dig inte för att be att få söka igenom deras uthus, källare, garage och annat. Lägg också efterlysningslappar i folks brevlådor, där du ber dem hålla utkik. Tapetsera även närområdet med efterlysningslappar, det ska vara galet många lappar! Anmäl henne också som bortsprungen till polisen på tfn 11414, samt till id-registret om hon är id-märkt och registrerad. Efterlys henne också i Facebook-gruppen Vi längtar hem om det inte redan är gjort. Ha även koll så att hon inte har blivit uppjagad i något träd eller liknande. Det är rätt vanligt att unga katter blir ivägjagade av äldre katter som vill hävda sitt revir, eller att de stöter på t ex hundar som jagar iväg dem. Då kan en ung katt få svårt att hitta hem igen, eller inte våga gå tillbaka hem. Du frågar om järnvägen - det händer att både katter o hundar blir dödade av tåget - hur vanligt det är vet jag dock inte. Bland vilt är det relativt vanligt som jag förstått det, det är ju också därför som det ofta är nät kring spåret. Håller tummarna för att hon snart är hemma hos er igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Majaa12
2016-11-03 11:59
#3

Det är nog någon som har släppt in henne när det snöade och lät henne gå ut igen nu när det är bättre väder. Hon är hemma igen och hon mår bra❤️

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

burmamys
2016-11-03 12:23
#4

#3 Blev förskräckt när jag såg att en liten fyramånaders kattunge var utekatt. Jättebra att hon är hemma igen, håll henne inne nu. Om ni verkligen vill att hon ska få gå ut på egen tass bör ni vänta tills hon är minst ett år gammal, då kan ni börja gå ut tillsammans med henne, tills hon är säker nog att kunna vara ute själv. Personligen tycker jag inte man ska låta katten gå ute själv, det finns så många faror, trafik, andra katter, m.m., m.m. Järnvägen som du nämner är definitivt en allvarlig risk.

Majaa12
2016-11-03 12:30
#5

#4 Oj det visste vi inte.. Hon brukar alltid hålla sig runt huset men tyckte nog att det var spännande när nån gick förbi med en hund och följde med dom😐

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

burmamys
2016-11-03 12:47
#6

#5 Kattungar är som små barn, nyfikna och impulsiva och utan kunskap om vad som är farligt. Ta hand om din lilla kattflicka! 😊

Annons:
micki78
2016-11-03 14:09
#7

Herreguud, släppa ut en så liten kattunge!

Man brukar säga att ska man ha utekatt så bör den vara inne tills den är minst 1år. MEN! Alla som släpper ut sina katter får räkna med att dom inte kommer tillbaka, blir påkörda, snodda eller misshandlade till döds. Men det där vet ju alla utekatts ägare redan om.

man blir så ledsen att läsa och höra om alla stackars katter som blir påkörda och lämnas lidandes att dö vid vägkanten, eller katten som gått vilse och fryser och hungrar ihjäl, eller alla tama/sociala katter som går fram till fel person ute..

Personligen kan jag inte förstå hur man kan riskera detta.

Skönt att kissen är hemma igen! :)))

Majaa12
2016-11-03 14:34
#8

#7 Hur kul är det att vara katt och vara instängd i ett hus hela sitt liv? Det finns alltid risker att ha sitt djur ute, det finns risker överallt. Känner många som har katter som varit utekatter i hela sitt liv och dom har alltid mått lika bra. Jag vet inte hur katter känner men jag hade aldrig velat vara instängd i ett hus hela mitt liv..

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

micki78
2016-11-03 15:28
#9

#8

Just det, Du vet inte hur katter känner, det gör ingen av oss.  Men, Man märker om en katt trivs inne eller inte, mina är väldigt lyckliga och välmående katter, vi leker och har roligt varje dag, dessutom tar vi regelbundna promenader i koppel, dom har även roligt på balkongen.

Det enda jag säger är att man som kattägare till ute katter tar risker som inte jag är villig att utsätta mina katter för. Läste i förra veckan att polisen hade hittat en huvudlös katt. Den katten gick fram till fel person. Det finns många onda människor ute.  Min brors dotter hade sina 2 katter ute, idag har hon bara 1 kvar. Den som försvann var den katten som hon sa inte gick fram till främlingar, den katten som inte lämnade gården. 3år har gått, hon är fortfarande försvunnen. Jag är inte villig att riskera detta då mina katter är lyckliga inne.

Kommer ihåg för några år sen när mina grannar skulle flytta någonstans långt upp i landet, dom hade precis packat in det sista i flyttbilen och skulle åka när jag såg en katt hoppa in. Ja det var bara för grannen att lasta ur flyttbilen igen. Hade jag inte sett det här så skulle katten ha hamnat i Haparanda. Det är ju sånt som kan hända..

Det finns absolut risker överallt, men du ökar ju risken betydligt mycket mer när du har den ute fritt.

molbojse
2016-11-03 15:46
#10

#8 Det blir vad man gör det till. Jag har innekatt. Han har varit utegående och har fortfarande intresse av att få vara ute, men då vi bor knappt 100 meter från ett aktivt tågspår samt på tredje våningen så tar jag inte risken att låta honom gå ute. Jag vill helst ha en levande katt, döda katter är inte min grej. Han har en stimulerande miljö inomhus med mycket lek, mycket höjder att vara på, många leksaker samt hjärngympa. Han mår toppen inomhus.

Har katten aldrig varit ute innan (eller bara ytterst lite) vet den inte vad som finns där och har heller inte något att varken sakna eller längta efter. Och jag lovar dig, innekatter kan skada sig dom med. Tänkte eftersom du har en 16-veckorsunge springandes fritt utomhus och inte verkar bry dig jättemycket om ifall den blir skadad. Om skador inte är ett problem för dig och du inte har några större invändningar mot att åka till vetten då och då för att katten blivit misshandlad, fastnat någonstans, ätit gift (för det händer oftare än man vill tro att folk lägger ut mat med krossat glas, glykos eller annat direkt farligt) så kan du likaväl ha henne inne. Då vet du åtminstone orsaken till skadorna eftersom du kan hålla koll på katten då.
Men om du till trots ska låta henne ränna ute så tidigt (jag håller tummar och tassar att hon överlever tills hon är ett år) så kastrera henne omgående. Om inte så är du en av dom som bidrar till att katthemmen är överfulla och det föds deformerade katter med alla möjliga åkommor.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lubsan
2016-11-03 15:55
#11

Senaste veckan har jag sett ungefär 15 inlägg på facebook där folk har delat andras eller sina egna inlägg om att deras katt är försvunnen. Igår såg jag ett par hålla en uppenbart skadad katt utanför mcdonalds som dom antagligen hittat där (vid en 80-väg). Jag läste en artikel som två tonårstjejer i ryssland som torterat katter, ryckt ut deras hjärtan, spikar upp dom på väggar (liknande saker har hänt i sverige t.ex Skövde), jag har läst om en katt som blivit våldtagen (!!!) av en människa i Göteborg i somras. Jag har en nära vän vars katt sprang bort i somras och ännu inte blivit återfunnen. När jag var yngre hade vi utekatter, den ena blev påkörd (precis utanför där vi bodde, vilket inte ens var speciellt trafikerad väg)  den andra sprang bort och sågs aldrig igen. 

Så jag skulle aldrig i hela mitt liv släppa ut mina katter vind för våg. I en drömvärld så hade jag önskar att det vart riskfritt för katter att gå ut, att det inte fanns knäppa människor, att katten inte kunde bli påkörd av bilar, att katten alltid hittade hem, då hade jag med glädje låtit mina katter vara ute, men eftersom så inte är fallet så får dom vara inne. Vilket dom trivs bra med, dom har flera klösträd, får lek och motion varje dag, dom har en innätad balkong där om kan spana på fåglar och fånga småkryp och jag kan somna gott varje kväll med mina katter bredvid mig.

Vissa använder sig av argumentet att dom hellre ger sin katt kvalité än kvantitet, men vad är det för kvalité att leva i två år och dö en plågsam död när man blivit påkörd av ett tåg?

Honestyisdead
2016-11-03 16:03
#12

Jag förstår inte hur man kommer på tanken att ha utekatt när man bor där det finns trafik, järnväg och andra människor.  Vilka risker menar du #8 är jämförbara med risker som finns i hemmet? 

Enligt mig är man bra lat om man köper katt och sedan bara släpper ut den med risker för den liv bara runt hörnet.

Majaa12
2016-11-03 16:23
#13

Nu har jag några år kvar tills jag blir vuxen så katten är inte mitt ansvar. Det är inte jag som tar hand om henne och bestämmer vad hon får och inte får göra. Hade jag vetat att man inte skulle släppa ut en så ung katt hade jag sett till så att den inte blev utsläppt. Men jag tycker inte att det är fel att ha en utekatt, när den är tillräckligt gammal

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Honestyisdead
2016-11-03 16:26
#14

#13 Nej för det skulle ju vara hemskt att behöva ta ansvar för det liv man valt att "ta hand om". I min värld tar man inte ansvar när man medvetet släpper ut en katt till dessa faror som så många katter dör av varje år.

Är er katt märkt? Kastrerad? Vaccinerad?

[BlackHeartRebellion]
2016-11-03 16:46
#15

Kastrera och idmärk åtminstone innan hon får gå ut igen.  Det är fort hon blir könsmogen och ni inte märker det, stor risk att bli dräktig och större risk att hon försvinner.

burmamys
2016-11-03 16:52
#16

#13 Förstår att det kan vara svårt när man är ung och inte myndig än, föräldrarna är ju de som har ansvaret då. Men jag tror absolut du kan påverka dem, om du förklarar vilka riskerna är, och vad en katt behöver. Flera har redan skrivit om riskerna med att gå ute, hon kan bli överkörd, bli bortjagad av andra katter eller hundar, bli skadad i slagsmål, eller torterad av elaka människor. Som Hera skriver är det väldigt viktigt att katten är vaccinerad (så hon inte drabbas av kattpest eller kattsnuva), ID märkt och registrerad (så ni kan hitta henne igen om hon går vilse) och såklart kastrerad, så hon inte försvinner iväg i jakt på hankatter. Risken är då stor att hon får kattungar med någon hane (han kan ju ha någon sjukdom eller genetisk defekt) och det finns alldeles för många huskatter som söker ett hem. Om hon ens överlever dräktigheten och förlossningen om hon är ute och fryser och svälter. Bäst är om ni kan låta henne vara innekatt, lek med henne en liten stund ett par gånger om dagen och ge henne ett klösträd att klösa på. De flesta katter tycker det är jätteroligt att jaga efter en fjädervippa, studsbollar är också skojiga, ja allt som går att jaga! Det behöver inte vara dyra saker. Lek och gosa mycket, när hon vill det, så kommer ni att få fin kontakt! Hoppas det går bra med din lilla kattflicka! 😊

Upp till toppen
Annons: