Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1682 ggr
Rimmenstrand
10/27/16, 8:30 AM

Introducera ny kattunge

Hej! Har en katt hemma, lite över 7 månader. Och vi har beslutat att vi ska köpa en till katt, så att våran andra slipper vara ensam katt, vi har råd, tid och plats för en till katt och all dess tillbehör ☺️ Jag söker råd och tips inför kommande kattunge nu, angående introduktion, något speciellt jag behöver tänka på. Kattungen är 14 veckor gammal. Så det är ju lite åldersskillnad mellan dom, jag är lite nervös att min stora katt ska busa lite för hårt med den lilla? En tredje låda ska ställas ut med. Ja allmänna tips och råd som underlättar vore underbart 🤗

Annons:
Dimocarpus
10/28/16, 7:40 AM
#1

Hej! Det är alltid stressigt för en katt med nya förändringar oavsett vad. Börja med att se till att vara hemma i början om det går? Gärna så många dagar som du kan. Låt kattungen vara kvar i buren tills den kommer ut av sig själv och ha buren framme ett tag, t.ex. ett par veckor så att den kan "ta skydd" om det går? Skaffa feliways som du har i ett uttag (det räcker i ca. en månad). Skaffa bra kattgodis och bra leksaker som båda tycker om. Lek och kela så mycket med de, antingen i varsitt rum eller tillsammans, på så sätt hjälper du de att skapa en god stämning i hemmet. Stimulans är bra. Räkna med lite fräs och rullar runt i början för att de håller på lära känna/acceptera varandra. Men de ska inte skada varandra. Att hålla koll på de är viktigt. Sen vips så går det som räls, oftast blir de snabbt vänner och den är enklast med kattungar. Sen är ju katter individer, hur fort det går beroende på hur olika de är.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Rimmenstrand
10/28/16, 9:09 AM
#2

# 1 Tack snälla för många goda tips! allt detta ska fixas innan den nya kommer. Kanske dum fråga men jag tycker alltid kattlek kan se så brutal ut ibland. Hur märker jag om det är allvar?

Dimocarpus
10/28/16, 5:05 PM
#3

Jo, de måste få lösa det. När de gör illa varandra, alltså när du kelar och ser sår då får du börja om genom att isolera de i varsitt rum och senare med tillgång till att kunna se varandra utan att få känna vid varandra.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
10/28/16, 5:12 PM
#4

Det brukar gå bra då kattungar accepteras bättre än en äldre. Kattungen kommer att veta om sin rang i "flocken". Lek mycket med de, gör ju att de trivs och stimulerade och lämna de ifred när de tvättar varandra (positivt tecken). Beröm med lugn röst och klapp om det går när det går bra. Håll dig lugn i alla situationer, den energin hjälper :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Rimmenstrand
10/28/16, 10:43 PM
#5

Tack snälla ni för tipsen. Jag kommer ju vara mycket hemma i början som sagt så komma nog kunna hålla bra koll ☺️ Våran katt har ej träffat andra katter men älskar min systers hund när dom kommer hit. Och vill gärna busa och vara när den (dock är hunden livrädd för våran katt) 😅

Dimocarpus
10/30/16, 1:28 PM
#6

Vad kul! Ibland förstår de inte varandra hund och katt. Jag tror att det kommer gå bra. Din katt verkar uppskatta sällskap så det är bara hålla tummarna! Skicka gärna en bild på dina två så man får träffa dem :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Rimmenstrand
10/30/16, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Absolut! Vi hämtar inte förens om 1 1/2 vecka! Så har bara separata bilder på dom än sålänge 🤗 Men ska uppdatera här sållet er uppdaterade !

Rimmenstrand
10/30/16, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är våran första :)

Dimocarpus
11/1/16, 9:06 PM
#9

Vilka finingar =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Rimmenstrand
11/10/16, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har vi idag hämtat Smilla. Hon verkar vara en tuff dam med skinn på näsan. Åskar verkarde positivt nyfiken i början tills hon började morra o fräsa åt honom. Nu fräser han tillbaka o dom följer varandra med blicken men håller varandra på avstånd. Nu har vi varit hemma i några timmar. Hon har ätit lite mjukmat men ej använt lådan ännu. har "visat" henne lådorna men hon har ej gjort något ännu.

Rimmenstrand
11/10/16, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Rimmenstrand
11/21/16, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tänkte bara uppdatera att introduceringen gått fint! Skaffade en feliway friends Massa gos och bus med båda Dom fick vara ifred Jag var hemma första veckan Lite extra godsaker Rensa lådorna oftare Lite morr o fräs (från hennes sida) första dagarna bara. Nu myser dom med varandra och busar om vartannat. Ska alltid vara tillsammans i samma rum. Måste säga att överlag kunde det inte gått mycket bättre 😀

Dimocarpus
11/30/16, 8:17 PM
#13

Hej!

Vad kul att veta att allt har gått bra, brukar oftast göra det med kattungar. Vem kan motstå en sådan va? Bra jobbat, du har ju ditt bästa för att sammanföra de båda. =) De är så fina och vad kul att det har gått så bra. Katter behöver varandra så detta är definitivt rätt beslut tror jag både din gamla katt och jag tycker =)

Så fina de är!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Rimmenstrand
11/30/16, 11:56 PM
#14

Tack! Jag ångrar inte beslutet att skaffa en till. Det går bara bättre och bättre här hemma ☺️ Mina små ögonstenar!

Dimocarpus
12/20/16, 7:07 PM
#15

Grattis och kul att höra! Visst är det skönt när man blir förvånad eller hur?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Rimmenstrand
12/21/16, 7:30 AM
#16

#15 absolut! Jag blev orolig i början att det ej skulle gå men dom är verkligen bästa vänner nu. Dom leker och myser o tvättar varandra ☺️ Däremot känns det som vår stora katt blivit annorlunda? Han kommer inte längre o möter vid dörren och är inte sådär "övermysig" med oss andra som han varit förr

Dimocarpus
12/21/16, 4:56 PM
#17

Det är en förändring i hans liv också så han behöver också anpassa sig. Tro mig, gamla vanor kommer tillbaka men det handlar mest om en tidsfråga. Min katt förändrade också när den nya kom men efter ca. nån månad så blir han lika kelig med mig som han var innan. Nu är han precis som i början när jag hämtade han fast större =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: