Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1041 ggr
Em_
2016-10-26 15:14

Hjälpa Ingens katt

En lång historia, försöker korta ner den. Det finns en riktigt gammal utekatt som en person matat till sig för flera år sedan. Han menar att han räddat alla "hemlösa" katter som sprungit runt. Den riktiga ägaren bråkade mycket men gav upp tillslut och lät honom ha katten. Nu är katten uppenbart sjuk. Första ägaren menar att hen har gett bort katten. Gubben menar att om det nu var deras katt och de bryr sig så mycket kan de betala för veterinär. Han har förmodligen inte pengar själv. 

Vad fasen gör man? Vem äger katten? Får jag ta den och lämna in den som upphittad till katthem? Tänker att om bara en veterinär får se katten kan hen besluta om tvångsomhändertagande och eventuellt sista sprutan… 

Det här är en lång infekterad historia i en grupp grannar (inte mina grannar). Kan inte berätta fler detaljer men tar gärna emot tips och råd om vad man kan göra. Har funderat på länsstyrelsen men det blir väldigt svårt för mig att se till de får se en utekatt som bor på andra sidan av landet. Lider verkligen med katten! Vad hade ni gjort?


Annons:
Sommarek
2016-10-26 15:16
#1

Det är kanske inte rent ekonomiskt korrekt, men kan du ta den till veterinären?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Honestyisdead
2016-10-26 15:20
#2

Den som är registrerad som ägare är det. Men det förutsätter ju att katten är chipad eller tatuerad och registrerad.

Eftersom ingen tar på sig ansvaret hade jag lämnat in den som upphittad.

[Devya]
2016-10-26 15:23
#3

Jag skulle ha lämnat in kissen som upphittad för det där går ju inte för sig.

Em_
2016-11-02 17:15
#4

#1 Bor tyvärr för långt bort för att kunna göra det de närmsta månaderna.

Ska försöka se till att någon annan lämnar in katten som upphittad, tack för in put :)


Upp till toppen
Annons: