Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 799 ggr
JoannaLi
10/25/16, 6:24 PM

Hur bedöma kattkull?

Hej! 

Det är ett goda par år kvar innan det blir kisse, men jag gillar att vara väl förberedd, så nu har jag börjat kika lite 🤐

Men, hur bedömer jag en kattkull, och vad som är intressant och inte? Vilka uppfödare som är bra? 

Jag är en bortskämd brukshundsmänniska, så är van vid att kunna bedöma ledröntgen, ögonlysning, mentaltester, tävlingsresultat, övriga hälsocheckar, målet med kullen, hur uppfödaren tränar och tävlar, vad de prioriterar, hur de väljer ut sina avelsdjur - allt direkt på förstasidan för kullen (okej, men nästan 😊). 

Hur gör jag med katter? Jag hittar inget som jag är van vid att kunna hitta 🤔 Finns det några hälsokollar som en bra uppfödare bör göra, som man kan kolla av? Andra sätt? Ni erfarna kattägare; hur gör ni när ni ska välja en kull att välja en individ ifrån? Tips och tricks till en förvirrad nybörjare? 

De raser som är av intresse är devon rex och siames, jag antar att det finns skillnader i vad man söker mellan raserna :)

Annons:
Silvestris
10/27/16, 8:16 PM
#1

Kolla med rasklubbarna angående rekommenderade hälsotester. På devon rex (som jag föder upp) är det lämpligt att ultraljuda hjärtat för att kolla HCM (ärftlig hjärtsjukdom). Katterna måste ultraljudar fler än en gång genom livet eftersom det tar tid för sjukdomen att utvecklas. Därför är det även viktigt att kolla bakomliggande generationers resultat och vid vilken ålder det senaste testet gjordes. Sedan är vi en del som DNA-testar för PKD (njursjukdom) och CMD (muskelsjukdom). Jag HD-röntgar också, men få andra gör det. Du kan ta hjälp av databasen Pawpeds och SVERAKs databas Findus, där registreras en del hälsoresultat. Dock inte alla. På siames tror jag man brukar DNA-testa för PRA. Vad gäller temperament får du gå efter hur föräldrarna och kattungarna beter sig. De ska inte vara skygga av sig. Inte fräsa och ha sig. Devon rex ska vara sociala, aktiva och nyfikna. Besökare hos mig brukar inte ta sig längre in än till hallen, där blir de stoppade av en flock nyfikna katter.

Upp till toppen
Annons: