Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 901 ggr
ellenkantarell
2016-10-19 14:05

Kattunge med känslig mage

Halloj! 

Ragdolltjejen på snart 18 veckor har en lite knasig mage. Hon pendlar mellan att vara normal, hård och lös i magen. Pigg och glad för övrigt, fin i hullet och allmänt nöjd. Har inga tecken på ont i magen eller gaser. Får hon i sig minsta lilla bit våtfoder får hon räserbajs efter ett par timmar, oberoende på vilken sort hon smakat på. (Verkar däremot som att hon tål Royals våtfoder bäst, men jag vill helst inte ge den sorten.)

Hon är uppvuxen på diverse foder, såsom Royal, Hills och Nutram hos uppfödaren. Jag valde att gå över på Pure Naturals kattungefoder (baserat på färsk anka) när hon flyttade hem till mig. Hon funkar bra på det, mumsar och är superfin i pälsen. Men magen är lite sisådär. Ena dagen är avföringen bra, andra lös eller väldigt hård. Tanken var egentligen att hon skulle äta Canagan/Orijen/Acana hos mig, men jag kände att det var lite chansning med det färska proteinet där, om hon nu är lite känslig. 

Min tanke är att jag ska fortsätta på fodret hon äter nu och helt enkelt se. En del behöver ju en längre övergång innan magen stabiliserat sig. Men är nyfiken på åsikter gällande dålig mage. Är ju lite tröttsamt i längden att jaga en galen kattunge med bajs i pälsen genom lägenheten på kvällen. Blir en hel del torkande med våtservetter varje dag😂 Kan för övrigt tillägga att hon var lite småkonstig i magen på dem andra fodren också. Jag lät henne boa in sig hos oss i ungefär en vecka innan jag påbörjade en försiktig övergång till Pure Natural, för att göra det så skonsamt för henne som möjligt.

Annons:
annzoo
2016-10-19 21:58
#1

Blir hon konstig i magen av blötmat så sluta ge blötmat under en tid för att se om magen blir bättre

Em_
2016-10-19 22:27
#2

Ett tips om du har en ragdoll med känslig mage: om det går, lär henne att bada medan hon är liten. Uppfödaren borde ha tips. Det blir mycket att torka sen när pälsen växer ut ;)


ellenkantarell
2016-10-19 23:15
#3

Hon har inte fått blötmat sen hon reagerat på det. Men som jag skrev i inlägget, hon är känslig i magen i allmänheten, även när hon inte får våtfoder.

ellenkantarell
2016-10-19 23:17
#4

Hon har badat lite och har inte särskilt ont av det. Uppfödaren gav inga tips angående bad då hon inte ansåg att ragdolls behöver bada mer än nödvändigt. Dem har ju ingen underull, så dem håller sig fina i pälsen :) hennes tips var att bada om hon skulle behöva det. Och hon har fått bada hos oss då hon har varit smutsig i rumpan.

annzoo
2016-10-20 00:57
#5

#3 har du testat för parasiter för att utesluta att magknaset beror på de?

[helga21]
2016-10-20 19:18
#6

# 5 Det undrar jag också? Det finns ett tarmpaket som kostar ett par tre hundra spänn.

http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt

Annons:
ellenkantarell
2016-10-20 22:05
#7

Hon är avmaskad. Hon och alla katter hon har varit omkring är och har alltid varit innekatter. Så några parasiter har hon inte.

annzoo
2016-10-21 16:09
#8

#7 Giardia och tritrichomona är parasiter som inte försvinner med vanlig avmaskning. Ett tips kan vara att kolla upp så det inte är dessa som gör att magen går från lös till hårt om vartannat. Nu behöver de ju inte vara dessa som orsakar problem men kan vara bra att bocka av och utesluta.

Du kan ju testa ett skonkost foder hos veterinären för att de om magen blir bättre då.

[helga21]
2016-10-21 17:35
#9

Har hon varit i kontakt med andra katter under sin uppfödning och dessa har parasiter så kan den mycket väl ha dessa.

ellenkantarell
2016-10-24 14:03
#10

Hon är testad för giardia och tritrichomona hos uppfödaren och är fri. 

Tycker att hon är bättre i magen nu på sistone, så kanske bara var så att hon behövde en längre period att vänja sig vid det nya fodret 🙂

crins
2016-10-24 16:45
#11

Instental magfoder från royal canin kan kanske funka, eller färskfoder då det kan göra magen lite hård, cani-cur pro kostillskott för att stärka magen med bra bakterier! Kolla masken kan man också göra för att se om parasiter finns, går köpa på apoteket!

Upp till toppen
Annons: