Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1406 ggr
Louicel
2016-10-18 23:32

Konstigt sår? Snälla hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en kastrerad långhårig honkatt som brukar vara ute en hel del, nu ikväll upptäckte jag något på magen som jag trodde var en tova så jag vände henne om för att Tabort den men upptäcker då något som liknar ett sår. Det är mörkt och har fortfarande hår på "skorpan" och luktar även illa, är det någon som vet vad det kan vara? Hon visar inte på några sjuksymptomer utan är som vanligt.. hade vart tacksam för hjälp! (Skickar med en bild på såret)

Annons:
Vixxen
2016-10-18 23:35
#1

Klipp bort all päls runt om såret och tvätta ordentligt med någon sårtvätt typ klorhexidin (desivon) jodopax eller koksaltlösning. Ta kontakt med veterinär och låt dem titta på såret.

Honestyisdead
2016-10-18 23:54
#2

Det är infekterat om det luktar illa. Rengör och håll henne inomhus och kontakta veterinär.

[AnimeV4]
2016-10-19 00:01
#3

Ja, det där verkar infekterat. Håller med om att du ska kontakta veterinären.

Kajsas matte
2016-10-19 08:50
#4

Om det hade varit min katt så hade jag kontaktat veterinär direkt. Såret kan ha många olika orsaker och jag tycker inte du ska experimentera med olika metoder. Hon kan ha givit sig på något, fått en skada av en annan katt eller allergi. Mitt råd är att du åker till veterinär och så önskar jag dig lycka till!

Kajsas matte
2016-10-19 08:53
#5

Det blev ett fel i min insändare, det skulle inte vara givit sig på något utan rivit sig på något. Sorry!

Louicel
2016-10-19 12:49
#6

Tack för hjälpen! Jag har kontaktat veterinären och fick en tid imorgon, tillsdess kunde jag tvätta såret med koksaltlösning, så nu hoppas jag det inte är något allvarligt…

Annons:
[AnimeV4]
2016-10-19 15:33
#7

Håller tummarna! Glöm inte att uppdatera!

Louicel
2016-10-20 21:25
#8

Hon hade fått ett konstigt sår så det bruna var en sårskorpa, veterinären drog bort skorpan och under hade såret börjat läka uppåt istället för jämnt med huden och dom fick då skära bort den biten och sy ett stygn, så nu går hon runt med krage och ska göra det i 10dagar. Hon fick även antibiotika och smärtstillande. Det som blir mest jobbigt är att tvinga henne vara inne då hon älskar att vara ute. Så om någon har tips på hur man ska få henne börja gå på kattlåda (som hon aldrig har gjort) och även hur hon ska kunna stimuleras i innemiljö får gärna komma med förslag!:)

Uppkatten
2016-10-20 22:04
#9

Kattlåda är ofta inget problem. Även utefödda katter brukar fixa kattlådan. Kattlådan är trots allt vanligtvis det där hemma som mest påminner om kattens "vanliga kisställen". Ha gärna katten på begränsat utrymme tills du ser att den förstår sig på kattlådan, ha gärna flera kattlådor framme och använd en finkornig oparfymerad Kattsand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: