Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1242 ggr
[Devya]
10/15/16, 9:42 AM

Sår på kattens hals

Det känns som det är alltid något med den här stackars kissen. Jag har varit två gånger till veterinären inom en månad och funderar på om jag måste åka in dit igen.

Jag upptäckte igår natt något hårt på hennes hals som buktade utåt och tänkte att jag måste undersöka det på morgonen om det är något klet som har fastnat i hennes päls eller om hon har råkat få något sår.

 Jag tvättade det försiktigt med vatten och bomull för att se om det var klet eller något sår och det tycks ju oundvikligen vara ett sår. Det tycktes inte göra ont för henne då jag tvättade det så det är ju positivt.

Hon var till veterinären i tisdags och blev vaccinerad så kan det bero på det? Men det är ju väldigt långt borta från själva vaccinationsstället.,,, Hon hade inte det här såret innan vaccination utan det har nog kommit de här två senaste dagarna. Jag bör kanske också tillägga att hon har haft diarre sedan onsdags men det funderar jag att beror på vaccineringen? Ska koka kyckling idag och vara lite extra försiktig med vad jag ger henne med tanke på diarrén. Några bra tips om vad jag kan ge henne? Fick rådet att ge henne kokt ris men det lät lite konstigt i mina öron.

Kan det också vara så att det här såret beror på foderallergi? Jag började med applaws för ett par veckor sedan och fasade försiktigt in det. Kanske jag borde sluta med foder och bara ge henne blötmat samt lite rått kött nu som då?

Känns svårt att veta vad det här beror på så jag tror att jag ringer och rådfrågar veterinären på måndag men ville höra vad ni andra har för åsikter om det här konstiga såret.

Annons:
[Lilyz]1
10/15/16, 10:06 AM
#1

Jättesvårt att svara på vad det kan vara men ja exempel allergi kan ju ge klåda som leder till sår. Är det bara ett litet sår och hon inte verkar påverkas av det hade jag bara avvaktat. Får hon fler sår eller kliar sig mycket är det såklart bra att kolla upp det. 🙂

[Devya]
10/15/16, 10:19 AM
#2

#1 Hon har ju haft loppor så hon har kliat sig till och från men hon har nog inte pysslat med det just något alls de senaste två veckorna och det här såret har ju uppkommit under de senaste två dagarna. Jag försöker kolla igenom hennes päls varje dag eftersom hon har haft problem med loppor men jag gjorde det inte i förrgår så därför misstänker jag att det måste ha skett under de här två dagarna.

Hon har endast ett sår och det är ju inte särskilt stort. Jag ska försöka ta bild på det då det är möjligt då det är lite svårt då det sitter vid halsen. 

Hon kliar inte på det ställe där hon har såret. Åtminstone kan jag inte minnas att jag har sett henne klia där, endast vid hakan/kinden någon enstaka gång. Jag har inte heller sett henne klia sig alls under de senaste timmarna sen vi vaknade. Hon sitter mest och myser vid elementet där hon även kan sysselsätta sig med det roligaste hon vet, nämligen fågeltittande.

Jag ska avvakta och se hur det går. Borde jag dock köpa något för att rengöra såret eller bara låta det vara?

Uppkatten
10/15/16, 10:37 AM
#3

Såret skulle jag tvätta med koksaltlösning så länge, det kan köpas på apoteket. Använd kompress att tvätta med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Lilyz]1
10/15/16, 10:38 AM
#4

#2 Okej, det kan ju kanske vara något slags insektsbett även denna gång, typ mygg, knott eller liknande (om det fortfarande finns såna hos dig)? Eller bara ett "vanligt" sår, hon kanske har gjort sig illa på något.

Du kan försöka rengöra såret med ljummet vatten eller göra egen koksaltlösning, håll koll så att såret ser rent och torrt ut så kommer det säkert läka av sig själv. Har hon mycket päls som ligger för kan du försiktigt klippa bort lite runt om.

[Devya]
10/15/16, 10:43 AM
#5

#3 Det ska jag göra! :)

#4 Det är nog lite för stort för tt vara ett insektsbett. Jag vet inte heller hur hon skulle ha lyckats göra sig illa här hemma men antar att det kan vara en möjlighet förstås.

Det ser ut som såret varas litegrann då lite päls är våt nedanför såret, eller så kanske hon var där och tvättade sig.Ska vara försiktig och se hur det går.

Jag vill så gärna att hon ska vara i toppskick. Hon förtjänar att må bra efter allt hon har varit med om. =/

[Devya]
10/15/16, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det här är alltså såret. Kunde inte ta en bättre bild just då. Då jag får chansen igen så försöker jag ta en bättre bild.

Annons:
[Devya]
10/15/16, 12:30 PM
#7
Maria
10/15/16, 12:39 PM
#8

Kan det vara ringorm?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
10/15/16, 12:41 PM
#9

#8 Får katten sår som även varas av ringorm?

Maria
10/15/16, 12:42 PM
#10

Ja så vitt jag vet så kan det bli vattniga sår.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lilyz]1
10/15/16, 12:48 PM
#11

#6 Okej, det var lite större än vad jag trodde. Ser faktiskt lite ut som ringorm som #8 skriver. Jag tycker ändå du kan avvakta och se vad som händer.

[Devya]
10/16/16, 9:25 AM
#12

Såret är inte rött mera och det tycks minska. Jag ska avvakta lite men jag tror nog att jag försöker ringa till veterinären och fråga lite om råd. Jag ska nämligen ge henne activyl på onsdag men vet inte om det är så smart om hon nu har det här såret. 

Edit

Måste också tillägga att hon mådde inte särskilt bra i natt. Hon låg bredvid mig och skulle klia sig och så kom en massa snor eller något på mig. =P Funderar på om hon har blivit flunssig av vaccinationen?   =/ Hon "halvnyser" emellanåt också.

[Devya]
10/17/16, 5:02 PM
#13

Okej, så såret /skorpan tycks definitivt minska. Kan det fortfarande vara ringorm fast det blir mindre och mindre och ser nu mer ut som en skorpa?

Annons:
crins
10/17/16, 6:02 PM
#14

Tänkte bara har katten blivit av med ohyran? Loppor kan orsaka loppallergi och mask! Sedan finns ju olika typer av loppor också tex igellkott loppor!( Kom i kontakt med igelkottsloppor en gång , på ett hundtrim som en hund hade som jag badade!, får man in ohyra som loppor kan man behöva sanera huset också, inte så trevligt! Tror inte såret har att göra med waccinet.

[Devya]
10/18/16, 7:52 AM
#15

Kissen blir fortfarande behandlad för loppor, var tredje vecka i fyra omgångar. Hon kliar sig dock inte mera än normalt. :) Vi storstädar två ggr i veckan och använder loppspray i hörn och dylikt samt byter dammsugarpåsen en gång i veckan. Vi har också tvättat alla kläder och sängkläder som vi har. :)

Upp till toppen
Annons: