Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1441 ggr
Rimmenstrand
2016-10-11 14:55

Sluta med torrfoder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran åskar 7månader äter både torr och blötmat. Han gjorde det när vi köpte honom plus att han var lite tunn när han var mindre så veterinär rådde obehindrat med mat, både torr p blöt. Han får royal Canon kitten torrfoder. Sen Mjau blötmat, tetra eller portionpåse morgon och kväll. En äggula ett par gånger i veckan. Funderar på att sluta med torrisarna då jag läst att det är överflödigt och bättre att ge enbart mjuk. Och han är nu fin i hullet. Hur ska jag i sådana fall göra? Ta bort helt o hållet? Hur mycket blötmat ska han då isf få varje dag? Eller ska jag hellre börja med annat bättre torrfoder? Tips isf?

Annons:
burmamys
2016-10-11 15:18
#1

Jag tycker du ska fasa ut torrfodret helt. 😊 Fasa ut långsamt och öka samtidigt mängden blötmat med motsvarande mängd. Om katten äter barf så behöver en vuxen kastrerad katt 2-3% av sin vikt i mat, man räknar då med att kött innehåller 70% vatten. 100 gram kött innehåller alltså 30 gram protein. Nu är din Åskar bara 7 månader gammal så han växer fortfarande och behöver äta omkring 5% av sin vikt i mat. Om han är fertil kanske ännu mer. Enklast är att låta honom äta sig mätt vid varje måltid och spara det han eventuellt lämnar i kylskåpet till nästa måltid. Annars, om du är orolig att han får i sig för mycket och blir överviktig, då behöver du väga Åskar och kolla hur mycket vatten blötmaten innehåller. 😊

jollycox
2016-10-11 15:39
#2

Håller med burmamys. Fasa ut torrfodret.
Angående mängden så finns det en formel på kattstatus.se så att man kan räkna ut hur mycket ens katt bör äta. Här hittar du den. Nu växer ju din katt än så man kan se det som en riktlinje att mindre än så bör han iallafall inte äta.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Rimmenstrand
2016-10-11 16:34
#3

Tack snälla för svar! Vet ni om Mjaus mjukmat är helfoder eller behöver jag byt ut det fodret? Eller komplettera med något annat?

burmamys
2016-10-11 17:21
#4

#3 Så lite så 😊 Ja Mjaus mjukmat är helfoder. Ett av de bästa dessutom. Så du behöver inte komplettera med något annat. Om du vill kan du fortsätta ge 1-2 äggulor per vecka, och kanske ge en rå kycklingvinge (fungerar som "tandborste" och motverkar plack).

[HundochKatt]
2016-10-12 00:29
#5

Vilken fin katt du har! 

För övrigt håller jag med Burmamys och de andra. Fasa ut torrfodret, finns inget gott i det som katten behöver. 

Då det gäller mängden så kan man inte riktigt jämföra Barf och blötmat i mängd. Barf är energitätare och då krävs det mindre mängd av det.  Exakt mängd på blötmat är svårt att ange, då det beror på så mycket som ålder, fertil, kastrerad osv. Så där får man prova sig fram lite grann hur mycket katten behöver. Håll koll på hullet.

[Devya]
2016-10-12 08:25
#6

Du måste dock isåfall hitta något han kan tugga på. Inte bra för tänder/tandköttet om man endast äter blötmat kan jag tro. Alla veterinärer jag har träffat på har hittills sagt samma sak, de ska ha något att tugga på oberoende om det är då lite torrfoder eller kycklingvinge.

Jag hade två kissekattor där innan. Den ena åt endast blötmat och den andra åt endast torrfoder. Den som åt mjaus blötmat hade inte tänderna i skick, utan han hade en massa tandsten och något annat som jag inte mera minns vad det hette…Men typ infektion i tandköttet. Den som åt torrfodret hade tänderna i utmärkt skick. Sen förstås rekommenderar jag aldrig att katten endast ska äta torrfoder för det är ju inte bra för allt annat.  Jag menar bara att kissekatter ska helst ha något att tugga på och det behöver ju då inte vara torrfoder utan det finns annat att ge.

Annons:
Rimmenstrand
2016-10-12 10:25
#7

Tack för alla tips och råd! Kycklingvingar alltså! Hur ger man dom? Råa väl och hur ofta?

[HundochKatt]
2016-10-12 11:12
#8

#7 Råa vingar ska det vara och det ska vara utan kryddor eller saltmörade. 0,2 g är naturligt salt men över det så är det saltmörat. 

1-2 ggr i veckan kan man ge vingar. Du kan dela en vinge och ge på två gånger om du vill. 

Skulle den efter många försök inte gilla det (du kan krossa vingen i början om den vägrar och försöka på det sättet) så kan rena större köttbitar vara till stor hjälp. Tunga är ganska segt, hjärta, kycklingfilé eller vad som helst går bra, men se till att det är lite större bitar så de inte sväljer dem hela. För då gör de ingen nytta. 

Apropå torrfoder så har det ingen effekt för tänderna. Det smular sig och lägger sig på tänderna precis som när vi äter tex. mariekex, skorpor och annat liknande. Det orsakar så småningom plack och blir hål så småningom.

[Devya]
2016-10-12 15:17
#9

#8 Nåja, de kan nog få plack och dylikt om de äter torrfoder eller endast blötmat? Om det är så att de som äter endast blötmat inte kan få plack eller liknande så vill jag gärna läsa om det. Jag är ärligt talat väldigt nyfiken om det här ämnet då alla veterinärer påstår att det är bra för katten att tugga på något hårt. :) Länka gärna till sidor angående det här för jag vill gärna läsa. :)

[HundochKatt]
2016-10-12 16:02
#10

#9 Det är just därför man rekommenderar ex. kycklingvingar till katten just för att undvika plackbildning när de äter blötmat. Torrfoder har inte alls den effekten som många verkar tro utan tvärtom.

kattöga
2016-10-12 16:13
#11

#9 När man talar om att ge kycklingvingar så menar man att man ger råa  (aldrig tillagade eller mörade) kycklingvingar och med benen kvar i vingarna. Då blir både köttet och framför allt benen i vingarna tuggmotståndet som man eftersträvar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Devya]
2016-10-12 16:35
#12

# 10 Hmm, måste testa. Jag är dock lite rädd för att ge sådant då min ena katt kvävdes just och just pga rå kycklingvinge. =/ Han var helt galen i kyckling.

[HundochKatt]
2016-10-12 17:31
#13

#12 Det behöver inte vara kycklingvinge men oftast är det smidigast och lättast att få tag på. Du kan ge kycklinglår, skrov, kycklinghalsar eller revben av olika slag. Ja, även andra ben kan fungera men är inte direkt ätliga för en katt, men är de stora nog och har kött kvar så kan de gnaga lite på det.

Annons:
Rimmenstrand
2016-10-12 19:21
#14

Tack snälla ni för all info! Kommer att fasa ut torrfoder. Tills påsen jag har är slut. sedan kommer han få blötmat, äggula 1-2 gånger i veckan, Samt rå kycklingvinge 1-2gångrr per vecka! Så får vi hålla koll på hull så det inte rusar iväg åt något håll ☺️

Siggebus
2016-10-13 17:12
#15

Jag ger revben till min katt lite då och då. När han är klar så är det enbart själva benet kvar- totalt renrakat :D

Rimmenstrand
2016-10-13 19:54
#16

Hur är det med själva benen? Är det meningen att dom ska tugga i sig benen med? Är rädd att han ska göra sig illa eller sätta i halsen 😳 Vart köper man revben?

Rimmenstrand
2016-10-13 19:54
#17

Hur är det med själva benen? Är det meningen att dom ska tugga i sig benen med? Är rädd att han ska göra sig illa eller sätta i halsen 😳 Vart köper man revben?

burmamys
2016-10-13 21:10
#18

#16 För mig som barfar är det jätteviktigt att katterna äter upp allt ben de får, så jag ger endast sådana ben som jag vet att de kan äta. Som kycklingvinge, kycklingben, lammrevben, m.m. Men om syftet endast är att "borsta tänderna" så går det även bra med ben som katten inte kan krossa och äta. Även segt kött och brosk bidrar till att rengöra/ borsta kattens tänder. Nu äter Åskar ett helfoder så han behöver bara borsta tänderna! 😊

Siggebus
2016-10-14 08:21
#19

#17
Förlåt - revben var det nog inte - tror det var kamben men spelar mindre roll.
Revben, kamben etc köper jag färska i min vanliga ICA - finns ju överallt 🙂Köper även kycklinghjärtan eller kycklingmage där och sen får han ju ben, senor etc även genom Musch köttbullar som han får.
Kycklingvingar har jag tänkt prova men har inte vågat ännu 😛

Upp till toppen
Annons: