Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 753 ggr
Josse016
10/11/16, 11:46 AM

Endast avmaskning för kattunge ?

Nu behöver jag verkligen hjälp här.. Ensamma innekatter behöver de inte samma besiktning/vaccinationer/avmaskning som vilken katt som helst (inne som ute) ? Eller har jag missuppfattat det här eller är det hon som förösker lura mig ? Kattungen som jag ska titta på kommer endast vara avmaskad för katten kommer hållas inomhus och inte träffa andra katter.. För mig låter det här konstigt, kan någon snälla ge mig svar :/

Annons:
[yourlocalcatlady]
10/11/16, 11:52 AM
#1

Spelar ingen roll om det är inne eller ute katt, vid köp ska katten vara vaccinerad, avmaskad och besiktad. Innekatter kan också få kattsnuva/kattpest genom att man tar in det med skorna, så kan katten sniffa på skorna, tycker absolut att du ska köpa ifrån en seriös person. :)

[yourlocalcatlady]
10/11/16, 11:52 AM
#2

Spelar ingen roll om det är inne eller ute katt, vid köp ska katten vara vaccinerad, avmaskad och besiktad. Innekatter kan också få kattsnuva/kattpest genom att man tar in det med skorna, så kan katten sniffa på skorna, tycker absolut att du ska köpa ifrån en seriös person. :)

[yourlocalcatlady]
10/11/16, 11:53 AM
#3

oj blev dubbel text nu? :s

Honestyisdead
10/11/16, 11:57 AM
#4

Gå INTE och titta på katten.  En katt ska vara vaccinerad och chipad innan den flyttar. Stödj inte smutsaveln genom att köpa katt från någon som inte gör det man ska. Katten ska också vara veterinärsbesiktigad senast en vecka innan flytt.

Bäst är att köpa en raskatt med stamtavla i skk eller hjälpa en katt från katthem. Inte stödja Huskattavel.

OberonsMatte
10/11/16, 12:08 PM
#5

Alla katter behöver vaccineras! Risken för smitta är kanske mindre för ensamma innekatter, men OM de smittas är deras naturligt uppbyggda immunförsvar betydligt svagare än om de levt med flera katter eller vistats utomhus.

Att kattungen är veterinärbesiktigad vid köpet är en trygghet för både dig och uppfödaren.

Avmaskning är det enda som innekatter vanligtvis inte behöver. Har mammakatten inte ätit vilda byten finns det inga parasiter att föra vidare. Är man osäker kan man köpa ett kolla-masken-test på apoteket och endast behandla om svaret är positivt.

Om uppfödaren endast är beredd att betala ett avmaskningspiller undrar jag hur mycket hon vill ha betalt för den insatsen?

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
10/11/16, 12:10 PM
#6

Din magkänsla är rätt, att endast avmaska katten är ett tydligt tecken på att den s k uppfödaren är oseriös och bryr sig inte om katterna. Du riskerar komma hem med en sjuk kattunge, med allt vad det innebär, och som #1 skriver kan kattungen lätt bli sjuk om den inte är vaccinerad, även om den hålls inomhus och aldrig träffar andra katter. 

Nej, en katt ska vara vaccinerad två gånger för kattpest och kattsnuva, id-märkt med chip eller tatuering i örat, besiktad av veterinär och helst även försäkrad. Läs gärna detta inför ditt kattköp, jag har skrivit om olika sätt att köpa katt och vad som är viktigt att tänka på:

http://burma.ifokus.se/articles/578b6567ce12c47b54000700-att-kopa-katt?discussions-1

Lycka till!

Annons:
burmamys
10/11/16, 12:14 PM
#7

Håller med #5, avmaskning är det enda man ibland kan hoppa över, eftersom det blir en påfrestning för kattungen som faktiskt är onödig om den inte har mask. De flesta kattungar som föds upp inomhus och vars föräldrar också är innekatter, får inte mask och behöver därför inte avmaskas. Seriösa uppfödare köper kolla masken och testar sina kattungar innan de eventuellt avmaskar.

Josse016
10/11/16, 12:43 PM
#8

Hon vill ha 750 i tingningsavgift och 1500kr totalt för katten då är hon endast avmaskad. De kommer inte vara i kontakt med något utifrån eller få vara utomhus eller i närheten av andra katter. Enligt henne själv, så då behövs det inte. jag bad henne att besikta katten och vaccinera men inte fått något svar alls än så länge

Josse016
10/11/16, 12:56 PM
#9

Jag bad henne att besikta katten och vaccinera den. Då fick jag till svars att jag fick göra det själv.

Josse016
10/11/16, 12:56 PM
#10
OberonsMatte
10/11/16, 12:57 PM
#11

#8 Är kattungen helt isolerad från mamman och eventuella syskon också? Hur har kattmamman lyckats bli dräktig?

Som du förstår är detta inte alls en seriös uppfödare utan någon som ser en chans att tjäna en hacka när honkatten blivit dräktig. Katter som individer är ovärderliga, det enda man kan värdera i pengar och betala för är uppfödarens insats och engagemang.

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
10/11/16, 12:58 PM
#12

#8 Jag tycker absolut att du ska avstå. Det är helt uppenbart att hon bara vill bli av med kattungarna och inte bryr sig om dem. Och som #4 skriver, åk inte dit och kolla. Alla kattungar är så söta att det är lätt att bli övertalad när man sitter där med en liten sötnos i knäet. Läs gärna min artikel så du vet mer vad du behöver tänka på! 😊

Honestyisdead
10/11/16, 1:08 PM
#13

#9 Som sagt. Köp inte katt av den människan.

Annons:
Uppkatten
10/11/16, 4:15 PM
#14

TS, du frågar om uppfödaren försöker lura dig. Ja, antingen försöker hon medvetet lura dig, eller så är hon väldigt okunnig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vallhund
10/11/16, 7:22 PM
#15

Stöd inte oseriösa huskatts producenter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Em_
10/11/16, 9:12 PM
#16

Innekatter är nästan ännu viktigare att id-märka än utekatter. Om en katt som aldrig går ut råkar smita har den ingen koll på hur den ska bete sig eller ta sig hem igen.


Upp till toppen
Annons: