Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1565 ggr
Travis D
2016-10-09 17:46

Ute lek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis fått en kattunge, Mango hon vägrar låta mig sätta på kopplet. Jag har försökt men hon vrider och vänder och nafsar mot mig. Varje gång vi går ut utan koppel springer hon in på grannens balkong (bor i lägenhet) behöver akut hjälp

Annons:
[Sandi92]
2016-10-09 18:36
#1

Du får ha tålamod med kopplet/selen. För vissa katter tar det jättelång tid att acceptera det. Sätt på selen varje dag även om hon inte tycker om det. Till slut vänjer hon sig. Jag vet, för jag har själv två katter som jag går i sele med varje dag. Den ena katten accepterade selen och kopplet direkt och jag kunde gå ut med henne samma dag utan problem. Den andra blev helt galen de första gångerna och sprang runt i panik. Det tog ca ett halvår innan han kunde gå ordentligt i koppel. Nu går det hur bra som helst. Tålamod och åter tålamod är det som gäller med katter. De är mycket envisare än t.ex. hundar.

Travis D
2016-10-09 19:06
#2

Ok tack

Ominous
2016-10-09 21:09
#3

Om du precis fått henne låter det som att det är för tidigt för sånt, låt henne bo in sig först. Blir antagligen stressigt för henne.

I wish I could write as mysterious as a cat

Bästakompis
2016-10-10 10:29
#4

Håller med båda svaren du fått, men dessutom ska du inte ta ut en så liten unge utan koppel. Även om du har den under uppsikt så är det risk för att den lär sig smita ut när ni inte ser, och som du redan har märkt så kan den hitta på en del bus både ute och inne…Säkrast att hålla henne inne tills hon vuxit till sig.

Upp till toppen
Annons: