Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 899 ggr
diva
10/6/16, 1:51 PM

Kattmat?

Jag har katter i olika åldrar. Den yngsta 6 månader och den äldsta 3 år. Finns det något torrfoder som alla kan äta. Är så less att ha flera olika sorter här. Dessutom gillar treåringen kattungematen och det är inte så lyckat då han redan är ganska stor.

Annons:
Lubsan
10/6/16, 11:48 PM
#1

Ge blötfoder istället, mjau förslagsvis. Det är bättre för katterna och alla kan äta samma. Hade slopat torrfoder helt. :) om den yngsta dessutom är sex månader så antar jag att ni har/ska kastrera katten, då dom lättare går upp i vikt efter kastrering så skulle jag definitivt slopa torrfoder. :)

burmamys
10/7/16, 4:41 PM
#2

Jag tycker också du ska fasa ut alla olika torrfoder och ersätta med bra blötmat som t ex Mjau eller Bozita. Eller, ännu hellre, färskfoder som MUSH vaisto cat! Det säljs i djuraffären som frysta råa köttbullar som du tar fram kvällen innan och tinar i kylskåpet. De håller sig fräscha några dagar i kylskåp. Oavsett vilket du väljer, tänk på att fasa ut torrfodret långsamt så inte katterna blir lösa i magen under omställningen. Ge en tesked blötmat eller färskfoder per katt och dag i några dagar, sedan två teskedar osv tills du bytt ut allt torrfoder mot den nya maten. Lycka till! 😊

EvaSe
10/7/16, 5:41 PM
#3

Blötmat och Barf mat typ Mush är det bästa för katten, men ibland kan det vara skönt för oss betjänten med torrmat. Testa Orijen, den är spannmålsfri och mycket protein i. Den kan de äta i alla åldrar. Tänk på att fasa in den långsamt, feftersom den är så proteinrik kan den ge magen mycket att göra innan katten har vant sig.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[helga21]
10/8/16, 10:16 AM
#4

Jag har 5 katter från 16 år ned till 5 månader. De får alltid 3 sorters torrfoder från RC och så får de blötmat 2 gånger per dygn.

diva
10/8/16, 10:34 AM
#5

Ska testa taste of the wild först. Har hört mycket bra om den maten. Dom får mush också en gång per dag.

burmamys
10/8/16, 12:21 PM
#6

#5 Jättebra att de redan får MUSH färskfoder! 😊 Med tanke på katters dåliga törstreflex är det bättre för deras hälsa om minst hälften av maten de får är färskfoder. T ex om de kan få MUSH två gånger om dagen, och torrfoder bara på kvällen, gärna i någon form av aktiveringsboll eller fodergömma. De bättre torrfodren är spannmålsfria och innehåller relativt mycket protein, som t ex Orijen, Acana, m.fl. Kanske även Taste of the wild men dem har jag inte kollat upp än. Men ett halvbra blötfoder är fortfarande bättre än ett bra torrfoder, inte bara på grund av vattenhalten utan även på grund av tillverkningen. Torrfoder produceras under högt tryck och hög värme vilket förstör upp till 60% av näringsvärdet i råvarorna, så producenterna måste tillsätta syntetiska vitaminer. Alla torrfoder innehåller också kolhydrater eftersom det fungerar som bindmedel. Om kosten mest består av torrfoder finns alltså risk för problem med urinvägarna och njurarna (p g a vätskebrist), diabetes (av mycket kolhydrater och särskilt om katten börjar äta för mycket så den blir överviktig) och tyvärr ibland även risk för cancer och bristsjukdommar (om de tillsatta vitaminerna är av låg kvalitet). Visst är det bekvämt med torrfoder men tyvärr är det inte bra för katten. Blev verkligen glad att du ger MUSH, bra också att du vill ge ett bra torrfoder. Var och en gör ju som de vill men jag hoppas du även försöker låta en större del av deras mat vara det mycket nyttigare MUSH och låter torrfodret vara en mindre del. 😊

Annons:
diva
10/8/16, 3:27 PM
#7

Taste of the vild är spannmålsfritt. Jo funderade på att ge dom musch mer än en gång per dag. Mjukmat är så knepigt här hemma. Alla gillar inte samma sort så det är också ett helsicke, men alla äter mush iallafall.

burmamys
10/8/16, 3:43 PM
#8

#7 Låter jättebra! Håller tummarna att det blir lite mer MUSH framöver! 😊

diva
10/8/16, 7:56 PM
#9

👍

Upp till toppen
Annons: