Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1891 ggr
Sanjica
2016-10-06 09:55

Uppmärksamhetskrävande som tusan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla katt vänner!
För drygt en vecka sedan fick min ragdollhona Sockan (1 år 6 mån) en kompis. Dem fungerar fint ihop. 🙂

Grejen är bara att Sockan fortsätter jama om nätterna och det låter definitivt som uppmärksamhet. Det kan låta högt dessutom! Innan kompisen kom in i bilden var hon likadan. Aktivering har skett ( dock är hon väldigt bekväm av sig så det blir inte mycket av aktivering egentligen. …) Hon är frisk och kastrerad. Vid ingreppet tog veterinärerna bort äggstockar och äggledare men behöll livmoder. Och hon löpte aldrig innan dess.

VARFÖR fortsätter hon såhär? Vi försöker att uppmärksamma båda två och dem funkar som sagt fint ihop. Jag har mat framme om nätterna och hon äter bra. Jag har Feliway Friends installerat sedan ett tag tillbaka, då nykomlingen skulle hit. Men dem kommer som sagt bra överens och jag har aldrig heller märkt förr att Sockan varit otrygg.

Sockan är världens goaste och jag vill verkligen ha kvar henne i vårt liv. ❤️Omplacering är inte ett alternativ då hon betyder alldeles för mycket för mig. Men sambon påverkas mycket av detta då han sover extremt dåligt. Jag försöker ignorera Sockans beteende men det är inte lätt då sambon knappt får sömn och som grädden på moset har han svår migrän. 😕

Snälla hjälp vad ska jag göra? All hjälp och tips mottages tacksamt!

//Kram från en matte som älskar sina missar oändligt mycket.🐱❤️

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
Maria
2016-10-06 10:02
#1

Funkar det om ni stänger dörren till sovrummet kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sanjica
2016-10-06 10:08
#2

#1 Är dörren stängd så jamar Sockan. Men kanske om Agata hålls i vardagsrummet med henne så dem är tillsammans, kanske det kan funka. Tveksamt dock, då Sockan oftast vill in i sovrummet med. Men jag skulle ju kunna försöka. Tack för ditt svar! 🙂

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Maria
2016-10-06 10:15
#3

Jag har själv en gaphals på snart 15 år. Han har bara varit ensamkatt ett år ungefär då han har haft först en kompis och nu en ny liten kompis på 3 år.

Det hjälper knappt med lek eller fulla matskålar han väcker mig alltid 2-3 gånger per natt. Då går jag upp och kollar läget, ibland fyller jag på mat om det har blivit tomt. Han vet att jag till slut går upp så jag har ju på något sätt själv påverkat detta.

Hans kompis är hur lugn som helst på nätterna.

Hos oss funkar det ibland med stängd sovrumsdörr men oftast så försöker han hoppa på dörrhandtaget och leva rövare utanför så det stör ju också.

Jag har gett upp. Så egentligen har jag inga tips till dig mer än att säga att du är inte ensam😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
2016-10-06 10:20
#4

Det här kanske kan hjälpa er:
https://www.youtube.com/watch?v=umngBzK0j2Q


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sanjica
2016-10-06 10:28
#5

#3 Ja, det är verkligen inte lätt. Ja, men det är en tröst att man inte är ensam om detta. 😂Vanligare än man tror dock.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
2016-10-06 10:30
#6

#4 Tack för ditt tips. Grejen är att Sockan är lat av sig och jamar för uppmärksamhet. Däremot leker hon med Agata.  Men hon har ju annars ett bekvämt sätt. Det med maten kanske jag kan ändra rutin på. Jag får se hur det går. Tack igen!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
Herveaux
2016-10-06 10:46
#7

#6 Så lite så!
Ah, jag förstår. Kanske finns andra sätt att dränera lite energi inför kvällsmaten, tex att hon måste jobba lite (mentalt) för sin mat?
Hoppas det löser sig, lider med er (har också migrän som bråkar i tid och otid…) och hoppas ni hittar en lösning! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

burmamys
2016-10-06 10:55
#8

Katter är av naturen mest aktiva i gryningen och skymningen, så det är nog bara så att Sockan gärna vill ha sällskap då hon är som piggast. 😊 Om hon dessutom kan vila stor del av dagen så underlättar det för henne att vara extra sällskaplig då, även om det inte passar din sambos arbetstider. Jag tror det bästa sättet är att se till att Sockan är igång under dagen, med regelbundna måltider och lekstunder, och att konsekvent ignorera alla kontaktförsök/ jamanden under natten. Stäng dörren och gå inte upp och kela med henne. Ge absolut noll uppmärksamhet när ni ska sova. Men massor med uppmärksamhet, kelstunder, lek och aktivering under dagen. Det kanske tar ett tag men hon kommer att anpassa sig om ni är konsekonsekvent Däremot såklart bara bra att ha saker framme åt henne under natten som hon kan aktivera sig med själv under natten. Hoppas det ordnar sig för er! 😊

[helga21]
2016-10-06 13:14
#9

Varför behålla livmodern vid en kastrering?

Sanjica
2016-10-06 14:12
#10

#7 Ja, jag får se vad det blir. 🙂

#8 Tack för dina tips. Allt detta försöker vi göra, men vi får nog fortsätta vara envisa så in i bomben. 😂

#9 Veterinären tyckte att då ingrepp brukar vara större på honor än hanar, så rekommenderade hon att behålla livmodern. Äggstockar och äggledare togs bort, vilket innebär att hon inte kan producera fler hormoner samt bli dräktig/löpa. Och det var det som var tanken.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Carmarino
2016-10-06 14:46
#11

#9 Om samma gäller för katter som för människor så kan det vara för att minska risken för cancer. Det är åtminstone anledningen till att man inte opererar bort livmodern på kvinnor om det inte är absolut nödvändigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2016-10-06 16:28
#12

#10 Bra att ni redan aktiverar dem dagtid och ignorerar Sockan på nätterna. Det kanske skulle underlätta om kattungen Agata får vara med Sockan på nätterna, så inte Sockan känner sig utestängd? Särskilt som de verkar fungera bra tillsammans.

nanismatte
2016-10-08 17:46
#13

Det VIKTIGASTE är att:

ALDRIG gå upp eller visa att du vaknar när katten gör något på natten. Det är det viktigaste som finns i all djurträning. Gå ALDRIG upp och "trösta" eller skäll på katten, bara blankt ignorera den. Tillslut slutar den.

Annons:
burmamys
2016-10-08 18:46
#14

#13 Instämmer helt! Det räcker med att man går upp en gång för att katten ska börja hoppas på att "det fungerar" och börja jama med förnyad intensitet i flera veckor. Förstod det dock som att TS redan ignorerar katten?

Sanjica
2016-10-13 13:55
#15

#12 #13 #14  Dem senaste nätterna har det börjat bli något bättre. Hon jamar fortfarande men vi får helt enkelt vara tusen gånger envisare. 😂Sockan är rätt så bekväm av sig vad gäller aktivering, men hon brukar löpa amok med lillmissen i lägenheten. ❤️Leksaker har hon inte visat något större intresse för, förr som nu. Sedan använder sambon och jag öronproppar, och låter sovrumsdörren vara fortsatt öppen. Missarna brukar sova tillsammans ibland med. Så hopp finns det nog ändå, hoppas jag. Tack för era tips!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Maria
2016-10-13 13:58
#16

Min galne gamle katt har alltid en period på våren och en på hösten då han är mycket mer besvärlig än vad han brukar. Höstperioden pågår just nu😉

Han är kastrerad så klart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sanjica
2016-10-13 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Kram från oss! Mjau Sockan och Agata 🐱❤️

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
2016-10-13 14:03
#18

#16 Ja, men ändå kan man inte låta bli att älska dem. 😃🐱❤️Sockan är kastrerad. Lillmissen kommer också bli det. Tack för ditt engagemang!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Limberg
2016-10-14 18:16
#19

Vilka sötnosar! =) Hoppas det löser sig! Att de får vara med varandra på natten, mer ignorans, och tid borde hjälpa.

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Upp till toppen
Annons: