Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 831 ggr
Desperathundrosita
10/4/16, 9:49 PM

Mina katter är rädda för människor

Hej! Jag har två ganska gamla katter hemma! En som är 17 och en som är 15 år. Den äldsta är inte lika rädd men fortfarande lite grann. Men den yngre är svin rädd för människor, men hon är väldigt snäll och så med oss i familjen. Hon har fått en reflex som gör att hon blir rädd när folk öppnar/ringer på dörren. Ganska så tråkigt eftersom dem som jag känner nästan aldrig har fått träffa dem nästan. Så fort hon ser någon person som inte bor här i huset så springer hon till hallen och letar efter en öppen dörr. Går det att få bort denna vanan isåfall hur?

Annons:
Carmarino
10/5/16, 11:11 AM
#1

När katterna är så pass gamla som dina är så tror jag det är näst intill omöjligt att få dem att inte bli rädda för andra människor. Hade själv en katt som blev 15 år gammal. Hon sprang alltid och gömde sig när det kom någon. Inte förrän det sista året lyckades hon vänja sig vid två av mina vänner, som kom på besök rätt ofta. Hon var dock alltid på sin vakt, och sprang och gömde sig om de gjorde någon oförsiktig rörelse. Inte ens jag kunde ta upp henne i famnen, men jag fick klappa henne om hon själv var på det humöret, och ibland kom hon upp och lade sig i mitt knä en kort stund - men det var inte förrän hon var över 10 år gammal.

Nu har jag två katter som är drygt sex år gamla, och de springer också och gömmer sig när det kommer någon. Den ena är lite modigare än den andra, och springer inte och gömmer sig när det kommer någon som varit på besök tillräckligt ofta för att hon ska känna igen dem. Den andra kan ibland komma fram och titta lite nyfiket, men det är bara en eller två personer hon gör det med, och det är dem som varit på besök många, många gånger. Hon springer dock och gömmer sig direkt om de försöker närma sig henne.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: