Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1522 ggr
michellemimmi
10/4/16, 7:59 AM

Kattungar hetsäter

Jag har läst att kattungar ska ha fri tillgång till mat. Om mina har fri tillgång äter dom tills dom stupar.. Sen går dom och bajsar och pressar i sig ännu mera! Senast igår provade jag att fylla på lite till då de fått mat och gnällde om mer. Slutade med att den ena såg ut som en zeppelinare och den andre som en luftballong.. Det är inte nådigt liksom! Och ändå ville dom ha mina ost och kex på det?! De får mjau burkmat. Som jag försöker nu så portionerar jag ut ca 5-6 ggr om dagen i småportioner. Det blir som så att de får dela på en stor burk mjau om dagen. Är det lagom? Dom är ca 18-19 v gamla…

Hjärta/Mimmi

Annons:
MonicaLagerquist
10/4/16, 8:33 AM
#1

Menar du den stora burken på ca 900 gram eller den andra på 600 gram.Hur mycket väger katterna?

Fri tillgång behöver ju inte innebära att katten alltid har mat framme utan att maten serveras och katten får äta så mycket den vill.

Stolt ägare till fem La permer

michellemimmi
10/4/16, 9:20 AM
#2

#1 600g burken har jag. Dom väger strax under 2kg/st. Räcker det med en burk mån tro? Och är det normalt att en katt ser ut som en ballong efter att den har ätit? Har aldrig varit med om något liknande… Dom smalnar ju ner sig rätt fort efter igen… Igår kväll var dom små ballonger, imorse var dom vanliga katter igen..

Hjärta/Mimmi

MonicaLagerquist
10/4/16, 10:38 AM
#3

En burk på två kattungar låter lite i mina ögon.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
10/4/16, 10:38 AM
#4
michellemimmi
10/4/16, 10:58 AM
#5

#3 Hur mycket tycker du att jag bör ge? 1,5 burk typ?

Hjärta/Mimmi

michellemimmi
10/4/16, 11:01 AM
#6

Grejen är ju som sagt den att när dom får mer mat så blir dom ballonger :S

Hjärta/Mimmi

Annons:
burmamys
10/4/16, 12:37 PM
#7

En kattunge äter ungefär 5-7% av sin vikt i mat. Bra om du kan ge flera små måltider. 😊 Att de hetsäter kanske beror på att de fått konkurrera om maten med sina syskon hos uppfödaren. Men en seriös och kunnig uppfödare borde vara medveten om sådant och inte låta kattungarna konkurrera om mat. Lite fundersam över att de sväller upp när de får för mycket, låter som att tarmarna är lite känsliga?

michellemimmi
10/4/16, 2:13 PM
#8

#7 , med andra ord så ska mina kattungar på 2kg ha strax under 200g mat om dagen? Har jag tänkt rätt då? Jaa… Dom små liven kommer ju från stallet på jobbet :/ så jag antar att det är något jag får jobba bort på dom… Det lär ha varit konkurrens där. Jaa känsliga tarmar.. Får hålla mig till samma mat med samma smak helt enkelt så kanske det jämnar ut sig tillslut?

Hjärta/Mimmi

burmamys
10/4/16, 3:12 PM
#9

#8 Om vi säger att de väger 2 kg ska de ha 100-140 gram mat vardera per dag. 😊 Ja jag tror de lugnar sig med hetsätandet när de lär sig att "allt i min skål tillhör mig". Och precis som du skriver så är det nog bra att du ger dem samma mat varje dag tills tarmarna vant sig och blivit mindre känsliga. Varmt lycka till med småttingarna! 😊

michellemimmi
10/4/16, 3:34 PM
#10

#9 det låter ju pyttelite :o hälften av vad dom får nu ju! Jag håller på att övergöda mina små barn med andra ord kanske. Herre gu. :P och ändå skriker dom efter mer :'P Aja får prova :) är nyfiken på vart du har fått de måtten från också då Monica längre upp tyckte att 600g /dag på 2 kattungar var för lite? #monicalagerquist Är nyfiken på hur du tänkte när du skrev att en 600g burk lät för lite? Har fått två helt olika bud här nu ju :P

Hjärta/Mimmi

burmamys
10/4/16, 3:46 PM
#11

#10 Jag utgår från den mängd man ska ge när man barfar. Då innehåller kött omkring 70% vatten. Men du har rätt i att det kanske inte stämmer för kattmat? Kolla innehållsförteckningen på burken, om det innehåller mer vatten så behöver katten också äta mer, i motsvarande mängd. Säg t ex att 100 gram kattmat innehåller 80% vatten istället för 70% som i rent kött. Då innehåller 100 gram kattmat 20 gram protein m.m., medan 100 gram barf innehåller 30 gram protein. För att katten ska få i sig 30 gram protein behöver den alltså äta 1,5 gånger så mycket kattmat som barf, dvs 150 gram kattmat. 140 gram barf motsvarar då 210 gram kattmat. Hoppas det inte blev för krångligt nu 😊 Hur mycket vatten innehåller kattmaten?

michellemimmi
10/4/16, 4:03 PM
#12

#11 Vatten 82%.. Dina uträkningar ger mig huvudvärk, känns som skolan all over igen ;) matte-ångest ohyes! Haha. Men roligt nog så står det även att en vuxen 4kg katt ska ha ca 250g/ dag… Så det blir väl typ hälften av det då antar jag? Eller ska dom ha snäppet mer än hälften pga att de växer mån tro?

Hjärta/Mimmi

burmamys
10/4/16, 5:14 PM
#13

#12 Så praktiskt att maten innehåller nära 80% vatten, då är mina beräkningar ganska användbara 😊 Blir att ta barfberäkningen gånger 1,67. Då blir 5-7% blir typ 166-233 gram. En vuxen katt, särskilt om den är kastrerad och ganska stillsam av sig, äter bara 2% av sin vikt i mat (om det är barf). En kattunge växer och är väldigt aktiv så den behöver mycket mer energi. Å andra sidan verkar rekommendationerna på kattmatsförpackningarna ofta lite i överkant, har läst flera trådar här som tyder på det. 250 gram för 4 kg katt skulle ge 125 gram per kattunge och det blir mindre än i min första beräkning enligt barf med 70% vatten i maten. Testa med 200 gram per kattunge och dag, det ligger typ i mitten av de värden jag får fram när jag räknar på 82% vatten så jag tror det blir lagom för dem. 😊

Annons:
Lubsan
10/4/16, 5:44 PM
#14

Är dom avmaskade? Våra katter hade mask när dom va små, då åt dom hur mycket som helst och magarna var uppblåsta. Detta gick ju såklart över när dom var avmaskade. :) Lycka till med allt!

michellemimmi
10/4/16, 7:08 PM
#15

#13 tack så jättemycket för hjälpen :) #14 japp dom är avmaskade. Men frågan är om jag ska köra en gång till…

Hjärta/Mimmi

[HundochKatt]
10/4/16, 7:53 PM
#16

Min tanke var liksom #14 att det kanske krävs avmaskning. Vet inte hur många gånger du avmaskat dem, men det kan krävas några gånger då mamman som jag förstår är en stallkatt och går ute och inne. 

Det brukar vara ganska typiskt att kattungar hetsäter och magarna blir som ballonger. Samt att pälsarna kan bli lite matta.

[HundochKatt]
10/4/16, 7:55 PM
#17

150- 200 g per dag brukar gälla för en vuxen katt och som väger 2-3 kg. En kattunge brukar behöva lite mer mat.

Honestyisdead
10/4/16, 10:16 PM
#18

#1 Var hittar du mjauburkar med 900g?

MonicaLagerquist
10/5/16, 8:04 AM
#19

#18 Grannården brukar ha.

Stolt ägare till fem La permer

michellemimmi
10/5/16, 4:36 PM
#20

#19, bra att veta! :D jag tackar för svaret jag med :)

Hjärta/Mimmi

Annons:
Upp till toppen
Annons: