Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 681 ggr
Paaulliinaa
10/3/16, 10:15 PM

Katt blir stel när hon lyfts upp

Hej! Jag tog hem en omplacerings katt som varit utekatt och behövde ett akut hem. Blev såklart kär på direkten och hon har fått stanna hos mig. I början var hon livrädd, gissningsvis för att hon aldrig varit i kontakt med människor tidigare. Men jag lät henne ta den tiden hon behövde och till slut vågade hon sig närmre och närmre. Det har krävts duktigt med tålamod men idag leker hon och busar med mina andra två katter och är jättebra kompis med min hund. Hon sover alltid på mig under nätterna och kallar på mig när hon vill något. Hon är fortfarande osäker på min sambo men på hennes villkor är han också tillåten att klappa henne. Jag kunde inte bära upp henne förut, men kan göra det numera. Men hon blir stel som en staty och rör sig inte alls tills hon försöker ta sig loss. Sist jag skulle till veterinären och vaccinera henne bet hon veterinären i handen och dom sa att jag fick ge det lite tid och testa göra om vaccinationerna senare. Jag känner att jag vill ge det ett nytt försök men det är bara jag som kan lyfta henne och knappt det. Men ibland är det nödvändigt, så som vererinärsbesök eller transport. Är det någon annan som har samma eller liknande problem? Vad är anledningen till att hon blir stel när hon lyfts upp? Vad kan jag göra för att hon ska bli mer avslappnad när man bär upp henne? Tacksam för svar!

Annons:
cHorse
10/4/16, 10:49 AM
#1

Hej!
Det låter som att din katt fortfarande är lite osäker och nervös, hon tycker förmodligen att det är obehagligt att bli lyft och blir stel därför.
Hon har ju utvecklats mycket sedan du tog hem henne, så om du tränar på att lyfta henne tror jag hon kommer vänja sig fint! :)
Kanske börja med att bara hålla henne som om du skulle plocka upp henne lite nu och då, och se till att berömma henne mycket med godis och klappar. När hon inte reagerar på det längre kan du börja träna på att lyfta upp henne och sätta ner henne direkt, och så småningom hålla henne längre tills hon vänjer sig.
Gör det på hennes villkor, och om hon blir för stressad/obekväm låt henne vara och testa en stund senare. Och som sagt, ge mycket beröm och godis varje gång ni tränar så att hon associerar det med något bra!

För övrigt tycker jag det låter lite konstigt att veterinären inte ville göra vaccinationen för att katten blev stressad? Veterinärer borde kunna hantera rädda djur, och jag tänker att det borde varit bättre att få det gjort så hon slipper åka till veterinären och bli stressad ännu en gång.. Men jag vet ju inte hur stressad hon var heller :)
Nästa gång kanske du kan varna veterinären i förväg om att hon blir rädd av besöken, så borde dem kunna hantera henne på ett lugnt sätt så att hon inte får panik, och se till att hon inte kan bita veterinären.

Volpes
10/4/16, 11:33 AM
#2

Jag har aldrig haft en skygg katt, men det kanske vore bra att just öva på lyften. Lyft upp henne och sätt ner henne igen innan hon själv börjar sprattla och vill ner, och ge sedan henne på än gång något som hon tycker är riktigt gott och bra med berömm. Tästa och gör detta några gånger och succesivt öka längden du håller i henne, men fortfarande släppa ner henne innan hon själv börjar kämpa för att komma loss. Kanske fungerar, som sagt har ingen erfarenhet av skyggisar men en liten ide och en sak som jag skulle göra om jag hade en katt som inte ville bli lyft.

Upp till toppen
Annons: