Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 686 ggr
nanismatte
9/29/16, 9:51 PM

Hårbollar?

Min katt slickar mycket på fuskpäls-filtar, hon blir lite förvirrad när hon tvättar sig själv och ligger på en haha. Hur som helst, plädarna fäller en del så hon borde väl få i sig mycket hår. Hon hostade precis som en galning efter att ha slickat på pläden igen. 
Vad gör man om en katt har hår i magen/halsen?

Annons:
Maria
9/29/16, 9:56 PM
#1

Jag hade tagit bort plädarna till att börja med.

Katter brukar klara det bra med att slicka sin egen päls. En del spyr hårbollar mer sällan och en del ofta är min erfarenhet men som sagt fäller pläden och katten slickar i sig så låter det ju inte så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
9/29/16, 10:17 PM
#2

Det är naturligt för katter att få i sig hår från sin egen päls och det håret passerar oftast utan större problem genom tarmen eller ligger kvar i magsäcken och kräks upp i form av en hårboll. Att katten får i sig material från en pläd är en annan sak så det bör du definitivt undvika. Det finns även katter som utvecklar ett besvärligt och ohälsosamt pica-beteende i form av tygätande och sådana tendenser får man se upp med.

Sajtvärd Katter iFokus

Lubsan
9/29/16, 10:42 PM
#3

Förlåt att jag kapar tråden lite men mina katter har aldrig spytt hårbollar o dom är strax över ett år, är det normalt?

crins
9/29/16, 10:52 PM
#4

Ge den malt! Köp hos din djuraffär!

Kajsas matte
9/30/16, 10:25 AM
#5

Om du är tveksam om hårbollar hos katten så ge den kattgräs så kräks den upp ev. hårbollar. Ett tips som jag fick av min veterinär, ampelliljor är lika bra som kattgräs. Jag har använt mig av det i många år nu och det funkar jättebra. Det är absolut ofarligt trots att det är en lilja! Fast det är stor åtgång på ampelliljor!

Upp till toppen
Annons: