Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2755 ggr
mariesdotter
2016-09-29 17:12

Dåligt blodvärde på katt

Hej! Jag vet inte om "blodvärde" är rätt ord, men idag har jag varit på djurkliniken med båda mina troll, där Luna kastrerades och Franz undersöktes, då han har kräkts till och från ett tag nu. Det var dock ett tag sedan sist nu. Han är 2 år och kastrerad huskatt. Det gjordes blodprov på lever, njurar och bukspottkörteln och de såg alla fina ut. Problemet är att han har förhöjda värden av röda och vita blodkroppar. Pga. de röda blodkropparna (vätskebrist) så vätskades han upp subkutant och imorgon får jag svar på ett blodprov som kollar utseendet på blodkropparna. På tisdag är det återbesök, då han lämnas in för ultraljudsundersökning på organen. Min stora skräck är de höga värdena av lymfocyter. Tänk om han har lymfom (cancer)? Eller tänk om det är nåt "simpelt" (ej bokstavligen) som infektion? Det kan vi väl leva med om det är behandlingsbart. Jag är helt skräckslagen här hemma och vet inte om jag redan nu bör krypa ihop i fosterställning och gråta ögonen ur mig. Han visar ingen som helst allmänpåverkan; är pigg och glad, kelig och lekfull, samt äter med god aptit (blötmat 3-4 ggr/dag) och går på lådan normalt. Avföringen är fast och fin, han kissar regelbundet (men ganska stor mängd). Bör jag vara utom mig av oro? Har någon erfarenhet av sådana här värden? Jag vill helst bli lugnad så att inte helgen blir rena helvetet. Franz är en riktig olycksfågel, har varit sedan han kom, så därför förväntar jag mig ju det värsta. I övrigt så gick Lunas kastrering utmärkt, hon mår hur bra som helst.

Annons:
crins
2016-09-29 22:38
#1

Kanske har han problem med urinvägarna? Vad bra att de ska ultraljuda de inre organen, så du får reda om något är fel! Kanske har han urinvägsinfektion? Tänkte så då vita var förhöjda och katten verkar dricka vatten! Urinvägsinfektion är inte så vanligt hos katter men blir katten utorkad så kan den få förhöjda värden! Hoppas det ordnar sig!

mariesdotter
2016-09-29 23:21
#2

Tack så mycket! Jag håller såklart alla tummar och tår för att det bara är en urinvägsinfektion, men man blir ju så fruktansvärt orolig att det ändå ska vara det värsta. Det kommer nog att bli en lång helg.

mariesdotter
2016-10-04 22:07
#3

Om någon skulle undra, så blir det buköppning för grabben på torsdag, då de upptäckte ett främmande föremål på röntgen (såg ut som nåt trådliknande), samt så var det något mystiskt med magsäckens utseende när de gjorde ultralju, som de ville ta en närmare titt på, ev. göra en biopsi. I övrigt så fick nykastrerade lilltjejen 40 graders feber efter kastreringen och äter antibiotika (men mår bra nu). Det är en sån där skitmånad just nu. Hoppas raringarna mår bättre snart. Det är påfrestande för oss allihop när de inte mår bra.

burmamys
2016-10-05 11:49
#4

Håller tummarna för att operationen går bra och att problemet är löst sedan utan mer krångel, och att båda dina pälsklingar snart mår bra igen!❤️

mariesdotter
2016-10-05 21:32
#5

Tack! ❤

Upp till toppen
Annons: