02 - HÀlsa, Beteende, KosthÄllning

En pedant katt?

2016-09-28 14:10 #0 av: isabellascheja

Hej kattĂ€lskare! 😁

En vÀnnina till mig har tvÄ mysiga katter som jag brukar passa till och frÄn, en hane pÄ 15 och en hona pÄ 11.

Det stora problemet Àr 11-Äringen, Emma som hon heter.
Emma förlorade sin mamma nÀr hon var ca 6 veckor och hennes Àgare har "fött upp henne" sedan dess. Emma har en tendens att kissa pÄ allt som "inte ska ligga dÀr", hennes kattlÄda Àr alltid ren sÄ jag vet inte vad hon protesterar över.

Kommer posten i brevinkastet sÄ kissar hon pÄ det, ligger kuddarna fel, skor som stÄr pÄ golvet, eller nÀr frÀmmande folk kommer och lÀgger klÀder pÄ soffan med m. sÄ urinerar pÄ det.

Emma Àr för övrigt en innekatt och vÄgar inte gÄ ut fast dörren stÄr öppen för henne.
Hon kan Àven helt utan anledning bli aggressiv mot sin Àgare och bita henne i handen, ungefÀr som att hon skulle fÄnga en rÄtta.

Tacksam för svar.
Mvh Isabella.

AnmÀl
2016-09-28 14:14 #1 av: pimey

DĂ„ Ă€r ju min motfrĂ„ga om Ă€gsren har kastrerat katten? IsĂ„fanafall om den Ă€r okastrerad har du problemet dĂ€r. Är katten kastrerad ska den till veterinĂ€r för undersökning en katt som kissar fel mĂ„r inte bra

AnmÀl
2016-09-28 14:17 #2 av: isabellascheja

Katten Àr kastrerad.
Hon har varit sÄdan sen hon kom till Àgaren första gÄngen, 11 Är har hon hÄllt pÄ med dessa fixidéer. Hon mÄr för övrigt bra och springer runt och leker. :-)

AnmÀl
2016-09-28 14:26 #3 av: isabellascheja

AnmÀl
2016-09-28 14:37 #4 av: micki78

Det kan vara en ful ovana att katten kissar överallt, med tanke pĂ„ att hon gjort det i 11Ă„r. Men för den sakens skull skulle jag inte utesluta att nĂ„got kan vara fel Ă€ndĂ„. En katt kan se hur pigg ut som helst, men Ă€ndĂ„ vara sjuk pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.  Jag tycker ni ska gĂ„ till veterinĂ€ren för att kolla sĂ„ att inget Ă€r fel. Det hade jag gjort.  Ta en sĂ„n dĂ€r Seniorundersökning, alla katter som fyllt 10Ă„r bör göra en sĂ„dan undersökning. Det Ă€r inte sĂ„ farligt dyrt heller.

Min ena katt började kissa inne, hon hade urinvÀgsinflammation, hon var hur pigg som helst, det var bara det att hon började kissa överallt inne. DÄ förstod jag ju att nÄgot var fel.

AnmÀl

Bli medlem pÄ iFokus

För att kunna delta i diskussionen mÄste du bli medlem pÄ iFokus. Det gÄr snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgÄng till över 300 sajter.